Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Tomatsalat?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-07-09, 12:10   #1
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tomatsalat?

Vi var i selskap her om dagen og der sto det et fat med tomat, rødløk og feta ost.
Er det alt? eller heller de over noe olje? smakte egentlig ikke sånn.
Å hvilken feta ost? så i butikken i går og det er jo mange forskjellige, men de vi fikk var det noen grønne prikker i, kjøpte den med persille og hvitløk i går, men disse prikkene var lysere i grønnfargen enn det vi fikk.

Eller noen som har andre tomatsalat tips??

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 12:14   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tomatsalat?

Det er mange måter å lage tomatsalat på, alle er like "riktige". Jeg tror du må snakke med vertskapet hvis du vil vite nøyaktig hvilken fetaost de brukte. og evt. hva slags dressing.

Jeg pleier å lage av finhakket tomat, hvitløk, rødløk og basilikum med dressing av hvitvinseddik, god olje, salt og pepper. Det heller jeg over skiver av fersk mozarella.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 12:18   #3
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Litt god olivenolje må til syns jeg. Og samme med salt (maldonsalt for eksempel) og grovkvernet pepper. Ellers kan man variere med rødløk, hvitløk, mozarellaost, fetaost, urter etc.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 20:53   #4
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lager tomatsalat ved å kappe tomatene i skiver, ha løk i skiver over, hakket hvitløk, salt og pepper, for så å "drysse" olivenolje (jomfru) og litt balsamicoeddik over.

Jeg synes den fetaosten som er i en grønn kartong er best.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 22:48   #5
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Busy, her.

Jeg synes den fetaosten som er i en grønn kartong er best.

Hvilket merke/smak?
Er den i stykke eller er den i lake?

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 23:08   #6
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

Hvilket merke/smak?
Er den i stykke eller er den i lake?

Apetina, den er ikke i lake og den inneholder ikke grønne dingser altså .

Se kartongen oppe til venstre på bildet:

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 23:44   #7
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

tomater, finhakket løk og fetaost med balsamicodressing med pepper og hvitløk over(idun sin)

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 21:09   #8
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

hvis du lager en god vinagraitte (olje + edikk, krydder osv) så kan du egentlig ikke gjøre feil. Du kan ha tomat og løk i skiver, med eller uten ost til. Eller du kan ha tomat i skiver med finhakket rødløk. Eller du kan finhakke både tomat og løk og hvitløk som nevnt over. Det synes jeg er det aller beste. Veldig godt til til en focaccia, eller ristet landbrød - tar du dette 'grapset' på og så en skive god spekeskinke, da har du et deilig lite måltid.

MEN - det bør være gode tomater. Ligg unna de billigste i løsvekt.

Gammel 20-07-09, 21:14   #9
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

En ekstremt god tomatsalat er denne.
Gode tomater grovhakkes og has i en bolle. Oppaa der strör man hakket fennikkel. Hele greien, ogsaa de dillaktige bladene. Saa kverner man over masser av salt og pepper og har paa en hel presset sitron og samme mengde god olivenolje. Oppaa toppen smuldrer man fetaost. Jeg har enda ikke prövd med en type som ikke blir god, men naturell skal den vaere.

Det er himmelsk godt. Saerlig godt til grillmat.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 21:19   #10
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Versjonen du fikk servert høres ut som en forenklet variant av gresk salat. Den lages som oftest med rødløk i skiver, agurk, tomat, oliven og fetaost. Samt olje-/vineddikdressing.
Ellers liker jeg godt caprese-varianten med plommetomater, fersk mozzarella, fersk basilikum, god olivenolje og salt og pepper.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:38.