Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Svømmeundervisning - inspirert av et par andre tråder her inne

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-07-09, 09:59   #1
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Svømmeundervisning - inspirert av et par andre tråder her inne

Storebror har nå gått ut av 4. klasse og har fått den svømmeundervisningen Oslo Kommune tilbyr elevene. Det tilsvarer 10 timer. Han har lært å svømme, men er langt ifra en god svømmer. Tenk om han hadde fått et tilbud over lengre tid. Det er opp til oss å melde ham på svømmekurs i privat regi. Det koster penger og er tidkrevende.

Jeg skulle ønske at tilbudet om svømmeundervisning ble utvidet. Da jeg gikk på skolen fikk vi svømmeundervisning over flere år. Det førte til at de fleste i klassen var brukbare svømmere før de gikk ut av barneskolen. Noen, deriblant meg, ble gode svømmere. Det er vel kanskje ikke så rart at det blir flere drukningsulykker når opplæringen er så dårlig?

Her skal storebror på svømmekurs i regi av sommerskolen senere i sommer. Da blir det svømmeundervisning intensivt hver dag i en uke. Så får vi håpe han blir en enda bedre svømmer!

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-07-09, 10:01   #2
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Svømmeundervisning - inspirert av et par andre tråder her inne

Får de ikke mer svømmeundervisning en ti timer. Jeg trodde virkelig velferdsstaten Norge hadde mer å tilby på den fronten...

Gammel 03-07-09, 10:04   #3
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er et kjempeproblem at en av den enkleste måtene å spare penger på, er å tømme skolebassengene.
Og det begynner å vises på statistikken, desverre.

Jeg er veldig glad for at jeg kommer fra en familie som er ekstremt ressursrik når det kommer til svømmeopplæring, ellers hadde jeg nok bekymret meg et par tre hakk. Vi har tilgang til både bassenger og instruktører og i det hele tatt, så for podens del skal det nok gå fint.

Gammel 03-07-09, 10:05   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Jeg trodde virkelig velferdsstaten Norge hadde mer å tilby på den fronten...

Problemet er vel ikke staten, men kommunene. Oslo satser veldig lite på svømming og bad, de offentlige badene har forfalt i mange år, og de færreste skolene har eget basseng. Reiseveien til egnede bassenger er ofte lang.

Men jeg er selvsagt enig i at dette er altfor dårlig. Oslo er tross alt en kystby, og selv om det ikke er så vanlig med båtliv, så er turer på stranda, til øyene, badene og ved vannene en viktig del av sommeren, og da må barna kunne svømme. Svømmeopplæringen må begynne tidligere også.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-09, 11:26   #5
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er helt klart dårlig svømmeundervisning i skolen, men dere tar vel barna med i bassenget på fritiden? Vi går i svømmehallen hvar helg og mine unger har lært å svømme i en alder av 6 år. De synes forøvrig svømmetimene på skolen er kjempekjedelig. Det er så få i klassen som kan svømme og grunnet få voksne blir all svømmeundervisning tilpasset de barna som ikke er trygg i vann. Det er ganske kjedelig å blåse bobler på grunt vann når man svømmer som en fisk.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-09, 11:31   #6
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har slitt veldig med svømmeopplæring og på tross av flere kurs kan storesøster (på 8) fremdeles ikke svømme. Men nå begynner det å se bedre ut og jeg tror at det kommer i løpet av sommeren/høsten. Hun får ikke svømmeundervisning på skolen før i tredje klasse. Jeg er spent på hvordan det blir.

Men sånn grunnleggende så synes jeg at skolen har gjort sin jobb dersom barnene faktisk kan svømme/holde seg flytende.

Og 007, det er greit nok at man tar dem med seg i basseng. Men det er veldig vanskelig å undervise et barn som ikke er motivert for å lære å svømme. I den situasjonen tror jeg at det er mye lettere dersom det er andre enn foreldrene som tar seg av det. De "innordner" seg litt mere da.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-09, 11:42   #7
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns svømmeundervisningen i norske skoler er helt elendig og det er trist at det stadig er det som kuttes. Vi er et langstrakt land med stor kystlinje og mange av landets innbyggere ferdes mye både langs og på vann, underlig at det ikke prioriteres mer.

Jeg selv lærte ikke å svømme før jeg begynte på ungdomsskolen, da tok jeg tak i problemet selv og meldte meg på svømmekurs. Jeg er fortsatt ikke trygg på meg selv i vann og er til tider litt redd. Dette ønsker jeg absolutt ikke for mine barn, så her blir det svømming fra de er babyer. Alexander er nå 2 1/2 og storkoser seg i vann.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-09, 11:44   #8
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Og 007, det er greit nok at man tar dem med seg i basseng. Men det er veldig vanskelig å undervise et barn som ikke er motivert for å lære å svømme. I den situasjonen tror jeg at det er mye lettere dersom det er andre enn foreldrene som tar seg av det. De "innordner" seg litt mere da.

Helt enig. Jeg har en seksåring som så absolutt burde ha lært seg å svømme, men jeg tror ikke han er villig til å ta det til seg hvis vi foreldrene skal lære han, eller det vil si, JEG. Mannen min kan knapt svømme selv. Det plager meg at seksåringen ikke kan å svømme, og ikke går det an å ta han med på vanlig svømmekurs heller, for han skjønner ikke kollektive beskjeder. Så ergo bør jeg finne en svømmeinstruktør som kan gi timer bare til han. Og hvordan vi all verden skal jeg finne det?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-09, 11:56   #9
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Og hvordan vi all verden skal jeg finne det?

Det burde da la seg ordne!
Jeg vet om mange instruktører som tar på seg slike oppdrag.

Ellers er jeg helt enig i at veldig mange barn lettere lærer å svømme av andre enn foreldrene. Det ser jeg jo også veldig godt på mitt eget barn.

Gammel 03-07-09, 12:00   #10
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Det er helt klart at barn ofte er mer motivert for opplæring når opplæringen ikke blir gitt av foreldre, men når det gjelder trygghet i vann har tilvenning mye å si. Så lenge barna har vært mye i vann blir de tryggere og mer motagelig for den (lille) opplæringen som gies. Hysteriske 9-åringer som er livredd for vann og som klynger seg rundt halsen på en voksen er ikke enkel å få til å svømme. :erfaren: Så om foreldre ikke klarer å lære barna å svømme, så kan de i alle fall lære barna å leke og oppholde seg i vannet.

Jeg lærte ikke mine unger å svømme, de lærte seg det selv. Snorkling på grunt vann lærte dem å flyte og deretter lærte de å svømme under vann. Seinere klarte de å løfte hodet og svømme.

Gammel 03-07-09, 12:00   #11
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Det burde da la seg ordne!
Jeg vet om mange instruktører som tar på seg slike oppdrag.

Virkelig! Jeg trodde de fleste instruktører bare drev med kurs, og det er litt håpløst for poden vår.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-09, 12:20   #12
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine barn har vært mye både i basseng og i vann ute. Men de går ikke lenger uti enn til knærene, muligens til magen og legger seg aldri ned slik at vannet kommer i nærheten av fjeset med mindre de blir veldig direkte oppfordret til det.

Så jeg tror at det er stor forskjell på hvor mye nytte de har av tid i basseng i forhold til å lære å svømme.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-09, 12:23   #13
livit
Duracell

livit sin avatar

Hvor: Rivieraen-Vestfold
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes også svømmeundervisningen i norske skoler i dag er helt elendig Derfor har vi måtte (føler jeg da - siden vi bor på kysten) ha begge på kurs, så nå kan de svømme begge to. Lilletrollet på 5,5 år lærte seg det nå i våres.

livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-09, 12:23   #14
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Det er helt klart at barn ofte er mer motivert for opplæring når opplæringen ikke blir gitt av foreldre, men når det gjelder trygghet i vann har tilvenning mye å si. Så lenge barna har vært mye i vann blir de tryggere og mer motagelig for den (lille) opplæringen som gies. Hysteriske 9-åringer som er livredd for vann og som klynger seg rundt halsen på en voksen er ikke enkel å få til å svømme. :erfaren: Så om foreldre ikke klarer å lære barna å svømme, så kan de i alle fall lære barna å leke og oppholde seg i vannet.

Det skal mine barn ha... De er veldig trygge i vannet. Kanskje for trygge til tider. Jeg har også gjort det til en vane at dersom de mister fotfestet og havner under vann så hjelper jeg dem ikke helt med en gang. De får lov til å prøve selv og som regel går det veldig greit. Men det er noe med å både bli trygg på vannet og samtidig ha respekt for det.

NB! Jeg står ikke og ser på at de er under vann lenge, altså. Men jeg løfter dem ikke opp på beina igjen om jeg tror de kan klare det selv.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-07-09, 13:23   #15
Anuk

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Oi jeg var ikke klar over at svømmeundervisningen er så dårlig! Har tenkt at Snuppa lærer jo å svømme når de får svømming på skolen i det minste.

Jeg kommer fra et sted (og en tid?) der svømmeundervisningen var veldig god. Tror vi hadde svømming en gang i uka hele barne og ungdomsskolen jeg. Eller kanskje var det annen hver uke - mye var det i allefall. Vi hadde en super svømmelærer og lærte å svømme veldig godt. Jeg ser nok det at jeg er bedre "teknisk" enn de fleste andre jeg treffer. Mine foreldre kunne ikke svømme, så jeg lærte alt på skolen.

Og jeg som trodde at alt var mye bedre nå til dags.... Skuffende!

Ja ja, da får vi satse på mye bading i ferien, og kanskje litt svømmetrening!

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-09, 13:26   #16
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så rart at det er så stor forskjell. Her har de svømmeundervisning en gang i uka alle årene på barneskolen, tror jeg. Førsteklassingen har dobbelttime annenhver uke, det er fordi de små bruker så lang tid på dusjing/skifting at det er mest praktisk å gjøre det sånn. Han har ikke lært å svømme dette første skoleåret, men jeg håper han lærer det i sommer eller i løpet av andreklasse. Han har brukt litt tid på å føle seg trygg i stort basseng med kjølig vann.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-09, 13:31   #17
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Det finnes kommuner der det ikke er et enda skolebasseng, kun et offentlig. Da sier det seg selv at det blir trangt om plassen og dårlig med opplæring. Jeg har jobbet i en sånn en. Og det i en kystkommune.

Gammel 03-07-09, 13:58   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er helt klart dårlig svømmeundervisning i skolen, men dere tar vel barna med i bassenget på fritiden?

Ressursterke foreldre med penger tar med barna i bassenget på fritiden. Ikke alle kan eller vil prioritere slik. I de fleste Oslobadene koster en voksebillett 75 kroner, og barn 36 kroner. Det blir en ganske stor utgift på en familie med noen barn hvis alle skal med. Familiebillett med 2 voksne og 2 barn koster fra 186 til 224 kroner.

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Det finnes kommuner der det ikke er et enda skolebasseng, kun et offentlig.

I Oslo finnes det noe sånt som 3-5 skolebasseng tror jeg og 8 offentlige bad. I følge denne artikkelen står det dårligst til med svømmeundervisningen i Oslo, Hordaland og Buskerud. Når vi hadde svømming på ungdomskolen måtte vi betale selv, alle hadde med 30 kroner de gangene vi dro på Tøyenbadet.

Gammel 03-07-09, 14:03   #19
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ressursterke foreldre med penger tar med barna i bassenget på fritiden. Ikke alle kan eller vil prioritere slik. I de fleste Oslobadene koster en voksebillett 75 kroner, og barn 36 kroner. Det blir en ganske stor utgift på en familie med noen barn hvis alle skal med. Familiebillett med 2 voksne og 2 barn koster fra 186 til 224 kroner.

Ja, vi prioriterer selvfølgelig hva vi vil bruke penger på. For meg er det en naturlig ting å bruke penger på familiekos i bassenget og at ungene mine skal bli trygge i vann, men det er selvsagt opp til hver enkelt.

Gammel 03-07-09, 14:05   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ja, vi prioriterer selvfølgelig hva vi vil bruke penger på. For meg er det en naturlig ting å bruke penger på familiekos i bassenget og at ungene mine skal bli trygge i vann, men det er selvsagt opp til hver enkelt.

Og som sagt, det er ikke alle som kan prioritere det, samme hvor mye de vil.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:46.