|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Svømmeundervisning - inspirert av et par andre tråder her inneStorebror har nå gått ut av 4. klasse og har fått den svømmeundervisningen Oslo Kommune tilbyr elevene. Det tilsvarer 10 timer. Han har lært å svømme, men er langt ifra en god svømmer. Tenk om han hadde fått et tilbud over lengre tid. Det er opp til oss å melde ham på svømmekurs i privat regi. Det koster penger og er tidkrevende.
![]() |
#2 |
er her
|
![]() Sv: Svømmeundervisning - inspirert av et par andre tråder her inneFår de ikke mer svømmeundervisning en ti timer. Jeg trodde virkelig velferdsstaten Norge hadde mer å tilby på den fronten...
![]() |
#3 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Svømmeundervisning - inspirert av et par andre tråder her inneDet er et kjempeproblem at en av den enkleste måtene å spare penger på, er å tømme skolebassengene.
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Svømmeundervisning - inspirert av et par andre tråder her inne
Problemet er vel ikke staten, men kommunene. Oslo satser veldig lite på svømming og bad, de offentlige badene har forfalt i mange år, og de færreste skolene har eget basseng. Reiseveien til egnede bassenger er ofte lang.
![]() |
#5 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Svømmeundervisning - inspirert av et par andre tråder her inneDet er helt klart dårlig svømmeundervisning i skolen, men dere tar vel barna med i bassenget på fritiden? Vi går i svømmehallen hvar helg og mine unger har lært å svømme i en alder av 6 år. De synes forøvrig svømmetimene på skolen er kjempekjedelig. Det er så få i klassen som kan svømme og grunnet få voksne blir all svømmeundervisning tilpasset de barna som ikke er trygg i vann. Det er ganske kjedelig å blåse bobler på grunt vann når man svømmer som en fisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Svømmeundervisning - inspirert av et par andre tråder her inneVi har slitt veldig med svømmeopplæring og på tross av flere kurs kan storesøster (på 8) fremdeles ikke svømme. Men nå begynner det å se bedre ut og jeg tror at det kommer i løpet av sommeren/høsten. Hun får ikke svømmeundervisning på skolen før i tredje klasse. Jeg er spent på hvordan det blir. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Svømmeundervisning - inspirert av et par andre tråder her inneJeg syns svømmeundervisningen i norske skoler er helt elendig og det er trist at det stadig er det som kuttes. Vi er et langstrakt land med stor kystlinje og mange av landets innbyggere ferdes mye både langs og på vann, underlig at det ikke prioriteres mer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Textrovert
|
Helt enig. Jeg har en seksåring som så absolutt burde ha lært seg å svømme, men jeg tror ikke han er villig til å ta det til seg hvis vi foreldrene skal lære han, eller det vil si, JEG. Mannen min kan knapt svømme selv. Det plager meg at seksåringen ikke kan å svømme, og ikke går det an å ta han med på vanlig svømmekurs heller, for han skjønner ikke kollektive beskjeder. Så ergo bør jeg finne en svømmeinstruktør som kan gi timer bare til han. Og hvordan vi all verden skal jeg finne det?
![]() |
#9 |
Protonterapeut
|
Det burde da la seg ordne!
![]() |
#10 |
© All rights reserved
|
Det er helt klart at barn ofte er mer motivert for opplæring når opplæringen ikke blir gitt av foreldre, men når det gjelder trygghet i vann har tilvenning mye å si. Så lenge barna har vært mye i vann blir de tryggere og mer motagelig for den (lille) opplæringen som gies. Hysteriske 9-åringer som er livredd for vann og som klynger seg rundt halsen på en voksen er ikke enkel å få til å svømme. :erfaren: Så om foreldre ikke klarer å lære barna å svømme, så kan de i alle fall lære barna å leke og oppholde seg i vannet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Textrovert
|
Virkelig!
![]() |
#12 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Svømmeundervisning - inspirert av et par andre tråder her inneMine barn har vært mye både i basseng og i vann ute. Men de går ikke lenger uti enn til knærene, muligens til magen og legger seg aldri ned slik at vannet kommer i nærheten av fjeset med mindre de blir veldig direkte oppfordret til det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Duracell
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Svømmeundervisning - inspirert av et par andre tråder her inneJeg synes også svømmeundervisningen i norske skoler i dag er helt elendig
![]() |
#14 |
|
Det skal mine barn ha... De er veldig trygge i vannet. Kanskje for trygge til tider. Jeg har også gjort det til en vane at dersom de mister fotfestet og havner under vann så hjelper jeg dem ikke helt med en gang. De får lov til å prøve selv og som regel går det veldig greit. Men det er noe med å både bli trygg på vannet og samtidig ha respekt for det.
![]() |
#15 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Svømmeundervisning - inspirert av et par andre tråder her inneOi jeg var ikke klar over at svømmeundervisningen er så dårlig! Har tenkt at Snuppa lærer jo å svømme når de får svømming på skolen i det minste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Svømmeundervisning - inspirert av et par andre tråder her inneSå rart at det er så stor forskjell. Her har de svømmeundervisning en gang i uka alle årene på barneskolen, tror jeg. Førsteklassingen har dobbelttime annenhver uke, det er fordi de små bruker så lang tid på dusjing/skifting at det er mest praktisk å gjøre det sånn. Han har ikke lært å svømme dette første skoleåret, men jeg håper han lærer det i sommer eller i løpet av andreklasse. Han har brukt litt tid på å føle seg trygg i stort basseng med kjølig vann. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Svømmeundervisning - inspirert av et par andre tråder her inneDet finnes kommuner der det ikke er et enda skolebasseng, kun et offentlig. Da sier det seg selv at det blir trangt om plassen og dårlig med opplæring. Jeg har jobbet i en sånn en. Og det i en kystkommune.
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
Ressursterke foreldre med penger tar med barna i bassenget på fritiden. Ikke alle kan eller vil prioritere slik. I de fleste Oslobadene koster en voksebillett 75 kroner, og barn 36 kroner. Det blir en ganske stor utgift på en familie med noen barn hvis alle skal med. Familiebillett med 2 voksne og 2 barn koster fra 186 til 224 kroner.
I Oslo finnes det noe sånt som 3-5 skolebasseng tror jeg og 8 offentlige bad. I følge denne artikkelen står det dårligst til med svømmeundervisningen i Oslo, Hordaland og Buskerud. Når vi hadde svømming på ungdomskolen måtte vi betale selv, alle hadde med 30 kroner de gangene vi dro på Tøyenbadet.
![]() |
#19 |
© All rights reserved
|
Ja, vi prioriterer selvfølgelig hva vi vil bruke penger på. For meg er det en naturlig ting å bruke penger på familiekos i bassenget og at ungene mine skal bli trygge i vann, men det er selvsagt opp til hver enkelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
Og som sagt, det er ikke alle som kan prioritere det, samme hvor mye de vil.
![]() |
|
|