|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy
![]() |
Visningsmåter
![]() |
|
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Spinoff fra allergitrådeneDet er jo nå mange allergitråder, det jeg har tatt meg selv i å gruble på er begrepet funksjonshemming. Selv anser jeg meg for å være funksjonshemmet i en del sammenhenger. Som mange vet har jeg en alvorlig astmagrad og en rekke allergier. Det jeg lurer på er hva legger du i begrepet funksjonshemming og hva favner begrepet for deg? |
![]() |
![]() |
#3 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Spinoff fra allergitrådeneJeg vil tro at de som har så sterk astma og allergi at det går ut over daglige gjøremål, vil anse dette som en form for funskjonshemming, ja.
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Spinoff fra allergitrådeneDersom det er til hinder for alminnelige gjøremål og fri bevegelse i det offentlige rom bør det absolutt kunne betegnes som en funksjonshemming. |
![]() |
![]() |
#5 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Spinoff fra allergitrådeneJeg legger i begrepet funksjonshemming at man på grunn av en diagnose/problematikk er forhindret eller har vansker med å gjøre normale og hverdagslige handlinger. Jeg tenker at begrepet innebærerer en del subjektivitet eller hva man nå skal kalle det. Jeg vil tro at det er mange personer som for eksempel er fysisk handikappet og som sitter i rullestol som ikke føler seg spesielt funksjonshemmet, mens andre igjen kanskje kan føle seg svært funksjonshemmet av psykiske problemer.
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: Spinoff fra allergitrådene
Sånn ser jeg også det, for samfunnet er såpass tilrettelagt at en som er bevegelseshemmet i form av å sitte i rullestol som regel ikke er funksjonshemmet dersom man ser begrepet slik jeg forstår at du også ser det. Det at noen er forhindret fra å delta i aktiviteter samfunnet anser som hverdagslig ser jeg som å ha en funksjonshemming, enten den er fysisk eller psykisk. |
![]() |
![]() |
#7 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff fra allergitrådeneFunksjonshemning
![]() |
#8 |
Pauset
|
![]() Sv: Spinoff fra allergitrådeneKommer ann på hva slags handikap det er snakk om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Pauset
|
![]() Sv: Spinoff fra allergitrådeneJeg har sittet i rullestol hele to dager på tur i Oslo sentrum. Er ikke med på at det er godt tilrettelagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Passiv
|
Dermed har du følt andre funksjonshemminger på kroppen enn de hva du har fra før (tenkte på det du har fortalt i andre tråder). Da er jeg ganske sikker på at du også kan sette deg inn i den følelsen jeg og en del andre får når vi blir bedt om å la være å ta fly, buss, tog og trikk fordi det kan bli meget ubehagelig for oss. |
![]() |
![]() |
#11 |
Pauset
|
Jeg skjønner det veldig godt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Passiv
|
Det er noe med det å kjenne på at man faktisk i en del situasjoner er funksjonshemmet. Man må oppgi en del ting man faktisk liker fordi man ikke kan utføre dem av helsemessige årsaker ikke fordi man ikke har lyst. |
![]() |
![]() |
#13 |
Pauset
|
Jeg vet godt hvordan dette er. Jeg har opplevd dette veldig mange ganger, på tross av at jeg ikke kunne dø av det, annet enn om jeg hadde blitt så deppa at jeg hadde tatt livet av meg. Måtte senest i fjor nesten gi opp å ta en utdannelse for %#¤%"% gang. Har som sagt ikke noe problem med å relatere meg til at andre kan syntes det er sårt å ikke kunne gjøre alt, men det er likevel en realitet for veldig, veldig mange. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Shake it out!
|
Jeg har også blitt kjørt rundt i rullestol, arrangert i forbindelse med jobben, jeg har jobbet en del med universell utforming. Og ja, det var tankevekkende og lærerikt.
![]() |
#15 |
Pauset
|
Jeg skal ha dette som fag neste semester (innen data). Gruer meg nesten, fordi det er så vanskelig å ta alle hensyn og likevel komme opp med et produkt som tilfredstiller majoritetens harde krav om design og funksjonalitet. Men man lærer.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Spinoff fra allergitrådeneFunksjonshemming er noe som hindrer en i å delta på lik linje med andre i hverdagen, så om en er så allergisk at en kommer inn under den definisjonen, så kan allergi være en funksjonshemning, helt klart.
![]() |
#17 |
Passiv
|
Kilde: Nasjonalt dokumentasjonssenter for personer med nedsatt funksjonsevne. |
![]() |
![]() |
#18 |
Aktiv
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff fra allergitrådeneDen dagen du er hindret fra å gjøre noe som normalt anses for at alle skal kunne, anser jeg en som handikappet. En kan være handikappet i perioder, eller hele livet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Spinoff fra allergitrådeneDefinisjoner
![]() |
#20 |
Passiv
|
Jeg har også tro på generell opplysning som et middel for å øke funksjonsevnen til de som har funksjonshemminger i større eller mindre grad. Det er jo selvsagt utopisk å tro at samfunnet skal kunne tilpasse seg alle typer funksjonshemminger men jeg er rimelig sikker på at det vi gjør ved å diskutere disse tingene er å få opplysning til andre mennesker. De fleste av oss er villige til å strekke oss litt for at andre også skal kunne ta del i samfunnet slik de ønsker. |
![]() |
![]() |
|
|