|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Absolut ateist
|
![]() Er det "verre" å dø for en ateist?Jeg kom over en påstand om at en ateist gjerne har det tøffere på dødsleiet enn en troende, nettopp fordi de ikke har følelsen av å gå videre, men rett og slett ende for evig og alltid.
![]() |
#2 |
Superaktiv
Medlem siden: Feb 2009
![]() |
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Jeg tror det er lettere som troende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Ja det tror jeg. Men det kommer jo selvsagt an på hva personen som skal dø tenker om døden. Mange ateister kan jo også se på døden som en befrielse fordi man da endelig får "sove" og bare være borte, mens andre synes det å bare forsvinne ut i ingenting fremstår som et mareritt.
![]() |
#4 |
By the Sea
|
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Jeg vet ikke noe om akkurat den problemstillingen her. Men jeg har lest at undersøkelser viser at barn som blir forklart at døden ikke er slutten men en overgang til noe annet takler dødsfall i familien bedre enn andre barn, og det er jo litt beslektet tematikk?
![]() |
#5 |
Superaktiv
Medlem siden: Feb 2009
![]() |
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Jeg tør ikke annet enn å tro at det finnes mer etter døden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Utrolig interessant spørsmål da!
Mjau maler videre... Sist redigert av Mjau : 30-05-12 kl 23:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
By the Sea
|
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?
Da kan du nok ikke båssettes som 100% ateist!
![]() |
#8 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Jeg ser det blir nevnt at man som troende tror man møter igjen sine kjære på den andre siden. Det tror jo jeg også, eller håper da, selv om jeg ikke tror på Gud. Det å tro på Gud og det å tro på at det er noe etter døden trenger nødvendigvis ikke ha noen sammenheng i mine øyne. For slik er det for meg.
![]() |
#9 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Hvillken bås passer jeg inn i da mener du? Jeg tror ikke det finnes noen Gud som passer på oss og dømmer oss.
![]() |
#10 |
Nymotens gammeldags
Du høres mer ut som en agnostiker, ikke en ateist.
![]() |
#11 |
By the Sea
|
Dette har jeg lest andre si også i en tråd for lenge siden - men jeg husker ikke helt hva som ble sagt?
![]() |
#12 |
By the Sea
|
Jeg tro absolutt heller ikke på en Gud som dømmer oss. Jeg tror ikke på en Gud som i en farsfigur heller, men på en guddommelig kraft.
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Jeg tror det ikke avhenger av tro først og fremst, men av personlighet og refleksjoner en har rundt livet og døden. Å ikke tro på et himmelrike, men heller se livet som en helhet her og nå kan like fullt være en trøst. Veldig mange gamle mennesker er trette av livet når de er gamle, uavhengig av religiøs tro. En kan finne trøst i at livet tar slutt også.
![]() |
#14 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Ateisme er avledet av det greske uttrykket Atheos, som betyr "uten gud". Uttrykket betyr kort og godt at man ikke tror det finnes noen gud - eller guder, siden religiøse grekere ikke begrenset seg til å tro på én gud. Viktige filosofer som Demokrit og Epikur utviklet filosofiske systemer som fungerte helt fint uten noen guddommelige elementer.
![]() |
#15 |
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
Nei, jeg tror ikke det er verre for ateister å dø. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Curlingkone
|
Jeg tror dette kan stemme for mange. Særlig eldre, men kan skjønne at det er vanskeligere å akseptere at man skal dø når man er ung. Særlig om det kommer ganske brått på. Om man er langvarig syk har man kanskje mer tid til å forberede seg.
![]() |
#17 |
Passiv
|
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Jeg har vokst opp med søndagsskole, bedehus og tensing, og forsåvidt betraktet meg selv som kristen, uten at jeg har vært opptatt av hva som skjer etter døden. (Barne)troen var mer noe jeg kunne finne i støtte i her i dette livet. |
![]() |
![]() |
#18 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Men nå nevner jeg jo ikke religion spesifikt her, man kan jo ha tro på reinkarnasjon, på en åndeverden, altså at man i det hele tatt tror på at det finnes noe etterpå, fremfor at det ikke er noenting.
![]() |
#19 |
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hva mener du med det? Hva tror du på, og hva tenker du er forskjell på tro og religion?
![]() |
#20 |
Nymotens gammeldags
Jeg har ingen religion men tror på litt av hvert. For å si det enkelt.
![]() |
|
|