|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
|
![]() Venstremann advarer mot muslimer på Stortingethttp://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...p?artid=523944 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Venstremann advarer mot muslimer på StortingetJeg tror på demokratiet og at det kommer til å gå seg til.
![]() |
#3 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Venstremann advarer mot muslimer på StortingetJeg kjenner bare jeg er irritert på A: venstremenn som advarer mot muslimer på Stortinget, og B: jeg som ikke klarer å skru av nyhetene fort nok når jeg kjører bil med Storebror i baksetet:
![]() |
#4 |
Pauset
|
![]() Sv: Venstremann advarer mot muslimer på Stortinget
He he...... ja hvorfor gjør de det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Venstremann advarer mot muslimer på StortingetKjenner at jeg blir litt matt. Har grublet litt på dette i dag mens jeg har vært ute og gått. Kom til den tanken at dette sikkert jevner seg ut, muslimene som sitter på tinget er velintegrerte og høyt utdannede mennesker. Å få seg til å si at muslimene vil overta stortinget og dermed demokratiet vårt blir søkt. Synes dette rett og slett kan oppfattes som et rasistisk utsagn. |
![]() |
![]() |
#6 |
Leser
|
![]() Sv: Venstremann advarer mot muslimer på StortingetJeg er absolutt ikke noen ekspert på religion, men jeg vil tro de fleste muslimer er som oss kristne - ganske laidbacke og kanskje ikke så veldig troende, men de følger "sin" religion i forhold til skikker og sedvane. Vi feirer både jul og påske og ungene er døpt og av og til er vi i kirken også.
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Venstremann advarer mot muslimer på StortingetMen et muslimsk "tankesett" har jo noen ulikheter med det norske. På samme måte som det tyskinspirerte juridiske systemet vi har i Norge har mange helt prinsippielle forksjeller med det anglo-inspirerte. Det ligger gjerne et annet syn på strafferett i bunn, for eksempel, selv om man ikke er i nærheten av å ville innføre sharia-lov. Og kanskje et annet syn på offentlig vs. privat ansvar og lojalitet?
![]() |
#8 |
Leser
|
Har det? Jeg kan nok veldig lite om Islam tror jeg. Jeg trodde egentlig ikke Islam hadde en direkte inngripen i jus. Jeg vet om sharia-loven, men er egentlig ikke det at en åndelig leder kan legge til ting og tang? Altså egentlig ikke religiøst fundert, men personavhengig.
Når det gjelder dette med offentlig vs. privat ansvar, så er vel dette kulturelle forskjeller? Er det ikke? Kan du si noe om hva som er de prisippielle forskjellene mellom vårt juridiske system og det anglo-inspirerte? Er nysgjerrig, kan litt om norsk lovverk og litt om lovverket i USA, men er ellers blank.
![]() |
#9 |
Multitaskingmaniac
|
![]() Sv: Venstremann advarer mot muslimer på StortingetDe muslimene jeg kjenner ser ut til å ha et veldig avslappet forhold til islam, litt som mange normenn har til sin kristne tro. De feirer høytider, faster og ber men utenom det har vi et veldig likt syn på mennesker. Vi jobber med små barn og diskuterer mye rundt dette, jeg opplever ikke store forskjeller på oss selv om vi har forskjellig religion.
![]() |
#10 |
Pulled back in
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
![]() ![]() ![]() ![]() |
Der beskrev du miljøet mange Krf'ere vanker i. Jeg bekymrer meg ikke i det hele tatt.
![]() |
#11 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Venstremann advarer mot muslimer på StortingetAi, him. En strøtanke, og du er rett på.
![]() |
#12 |
Passiv
|
På hvilket grunnlag hevder du dette? Uttalelsen din viser holdninger til en gruppe mennesker på grunnlag av religion, det kan kalles en form for rasisme. |
![]() |
![]() |
#13 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Venstremann advarer mot muslimer på StortingetSom aktiv Venstremedlem blir jeg ganske forbannet for at en av "mine" kan komme med en slik uttalelse i riksdekkende media.
![]() |
#14 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Utover at Georg Bondø ser ut til å mangle noen kort for å kunne få kabalen til å gå opp, så er det verdt å merke seg at publikasjonen han har uttalt seg til er Trønder-Avisa da; hvis du finner noe som er særlig mindre riksdekkende, er det sannsynligivs en russeavis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Venstremann advarer mot muslimer på StortingetFor meg vil det være naturlig at muslimer også sitter på tinget da de som sitter der bør ha noe av den samme sammensetningen som samfunnet ellers.
![]() |
#16 |
ENDELIG 6 BARNSMOR!!!!
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Venstremann advarer mot muslimer på StortingetEr en muslim valgt inn på Stortinget er han/hun også forpliktet til å følge norske lover, så dette er vel ikke noe problem!!
![]() |
#17 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Venstremann advarer mot muslimer på StortingetNå er det ikke veldig mange muslimer på stortinget så jeg tar det helt med ro. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Yes, we can!!
|
Jeg er ganske bekymret over et sosialistisk flertall også, jeg da.
![]() |
#19 |
*_*
|
Sharia er den islamske loven, den er åpenbart fra gud, og er endelig og uforanderlig. Fiqh, derimot, er studien av sharia og kan kalles islamsk rettslære. Under fiqh igjen, finner man et studie som kalles mu'amalat: Her kan individet påvirke for eksempel strafferett og familierett og andre sosiale relasjoner.
![]() |
![]() |
Emneord |
innvandrere, muslimer, politikk |
|
|