Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Venstremann advarer mot muslimer på Stortinget

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-08, 15:32   #1
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Venstremann advarer mot muslimer på Stortinget

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...p?artid=523944

Kan verdisynet, demokratiet, og den norske kulturene stå for fall om vi får for mange muslimer i styre og stell?

Hva mener dere?

For egen del så har jeg alltid vært innvandrervennlig. Jeg har venner med muslimsk bakgrunn. Jeg syns det er spennende å bli kjent med mennesker som har annet syn på ting.

Samtidig så må jeg innrømme at jeg gjør mine tanker i forhold til at "Hva om det blir mange muslimer i Stortinget f.eks.?" Hvordan vil det påvirke vårt demokrati og vårt verdisyn i forhold til at vi alle er like mye verdt..?
Mange av de muslimene som er engasjert i politikken er godt integrerte i det norske samfunnet så slik sett tror jeg ikke det er noen fare. På en annen måte så er det tett forbindelser i en del miljøer der man ikke får lov å mene noe annet enn majoriteten i miljøet...

Nå er jeg spent på hva dere tenker om dette?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 10:44   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Venstremann advarer mot muslimer på Stortinget

Jeg tror på demokratiet og at det kommer til å gå seg til.

Gammel 11-11-08, 14:55   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner bare jeg er irritert på A: venstremenn som advarer mot muslimer på Stortinget, og B: jeg som ikke klarer å skru av nyhetene fort nok når jeg kjører bil med Storebror i baksetet:

"Mamma - hvorfor advarer de mot muslimer?"

Gammel 11-11-08, 14:58   #4
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg kjenner bare jeg er irritert på A: venstremenn som advarer mot muslimer på Stortinget, og B: jeg som ikke klarer å skru av nyhetene fort nok når jeg kjører bil med Storebror i baksetet:

"Mamma - hvorfor advarer de mot muslimer?"

He he...... ja hvorfor gjør de det?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 21:11   #5
Skvetten
Passiv

Standard

Kjenner at jeg blir litt matt. Har grublet litt på dette i dag mens jeg har vært ute og gått. Kom til den tanken at dette sikkert jevner seg ut, muslimene som sitter på tinget er velintegrerte og høyt utdannede mennesker. Å få seg til å si at muslimene vil overta stortinget og dermed demokratiet vårt blir søkt. Synes dette rett og slett kan oppfattes som et rasistisk utsagn.

Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 21:15   #6
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er absolutt ikke noen ekspert på religion, men jeg vil tro de fleste muslimer er som oss kristne - ganske laidbacke og kanskje ikke så veldig troende, men de følger "sin" religion i forhold til skikker og sedvane. Vi feirer både jul og påske og ungene er døpt og av og til er vi i kirken også.

Jeg tenker at det å sammenligne ekstreme muslimer med "vanlige" muslimer, vil være som å sammeligne meg med erkekonservative religiøse i USA, men det er mulig jeg tar feil.

NB! Har ikke lest innlegget som lenken peker til.

Gammel 11-11-08, 21:32   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men et muslimsk "tankesett" har jo noen ulikheter med det norske. På samme måte som det tyskinspirerte juridiske systemet vi har i Norge har mange helt prinsippielle forksjeller med det anglo-inspirerte. Det ligger gjerne et annet syn på strafferett i bunn, for eksempel, selv om man ikke er i nærheten av å ville innføre sharia-lov. Og kanskje et annet syn på offentlig vs. privat ansvar og lojalitet?

Ikke at dette er noe å advare mot, selvsagt. Det er vel ikke mer forskjellig enn de allerede eksisterende forskjellene mellom partiene på tinget. Og hvis folk vil ha det, så stemmer de på det. Hvis ikke, så lar de være?

Gammel 11-11-08, 21:38   #8
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men et muslimsk "tankesett" har jo noen ulikheter med det norske.

Har det? Jeg kan nok veldig lite om Islam tror jeg. Jeg trodde egentlig ikke Islam hadde en direkte inngripen i jus. Jeg vet om sharia-loven, men er egentlig ikke det at en åndelig leder kan legge til ting og tang? Altså egentlig ikke religiøst fundert, men personavhengig.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna

På samme måte som det tyskinspirerte juridiske systemet vi har i Norge har mange helt prinsippielle forksjeller med det anglo-inspirerte. Det ligger gjerne et annet syn på strafferett i bunn, for eksempel, selv om man ikke er i nærheten av å ville innføre sharia-lov. Og kanskje et annet syn på offentlig vs. privat ansvar og lojalitet?

Når det gjelder dette med offentlig vs. privat ansvar, så er vel dette kulturelle forskjeller? Er det ikke? Kan du si noe om hva som er de prisippielle forskjellene mellom vårt juridiske system og det anglo-inspirerte? Er nysgjerrig, kan litt om norsk lovverk og litt om lovverket i USA, men er ellers blank. Hvem er det feks som har et anglo-inspirert lovverk?

Gammel 11-11-08, 21:45   #9
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

De muslimene jeg kjenner ser ut til å ha et veldig avslappet forhold til islam, litt som mange normenn har til sin kristne tro. De feirer høytider, faster og ber men utenom det har vi et veldig likt syn på mennesker. Vi jobber med små barn og diskuterer mye rundt dette, jeg opplever ikke store forskjeller på oss selv om vi har forskjellig religion.

Advare mot muslimer på tinget? Tullprat.

Gammel 11-11-08, 22:07   #10
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

På en annen måte så er det tett forbindelser i en del miljøer der man ikke får lov å mene noe annet enn majoriteten i miljøet...

Der beskrev du miljøet mange Krf'ere vanker i. Jeg bekymrer meg ikke i det hele tatt.

Gammel 11-11-08, 22:22   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ai, him. En strøtanke, og du er rett på.

Men, altså, islam er jo en mer "regelbundet" religion, iom. at den har et langt mer helhetlig sett av regler. Det finnes tolkingsrom, men langt mindre enn i kristendommen. Så tanken min var at en del århundrer med det vil gi et mer regelbundet tankesett.

Det med jussen: Et eksempel er arverett. Den tyske (og norske) har familieeiendom som høy prioritet. Odelsrett, at en god del av arven MÅ gå til livsarvinger, at kona ikke er sin manns livsarving. I den engelske og amerikanske modellen er eiendom individets og ikke familiens. Det påvirker også kulturen i forhold til arv - det er langt vanligere å testamentere til andre enn familien. I Norge blir jo sånt nærmest fremstilt som om Redd Barna har bedrevet bondefamgeri og stjålet fra barna.

Tanken min var: Jus og religion og regler siver inn og påvirker hvordan vi tenker og prioriterer.

Gammel 12-11-08, 07:47   #12
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bada-Bing, her.

Der beskrev du miljøet mange Krf'ere vanker i. Jeg bekymrer meg ikke i det hele tatt.

På hvilket grunnlag hevder du dette? Uttalelsen din viser holdninger til en gruppe mennesker på grunnlag av religion, det kan kalles en form for rasisme.

Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 08:50   #13
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Som aktiv Venstremedlem blir jeg ganske forbannet for at en av "mine" kan komme med en slik uttalelse i riksdekkende media.

Gammel 12-11-08, 09:11   #14
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Som aktiv Venstremedlem blir jeg ganske forbannet for at en av "mine" kan komme med en slik uttalelse i riksdekkende media.

Utover at Georg Bondø ser ut til å mangle noen kort for å kunne få kabalen til å gå opp, så er det verdt å merke seg at publikasjonen han har uttalt seg til er Trønder-Avisa da; hvis du finner noe som er særlig mindre riksdekkende, er det sannsynligivs en russeavis.

Ben "Dekker store deler av Nord-Trøndelag " Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 09:14   #15
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

For meg vil det være naturlig at muslimer også sitter på tinget da de som sitter der bør ha noe av den samme sammensetningen som samfunnet ellers.
At det kommer mennesker med muslimsk bakgrunn er jo ikke det samme som at jenter/damer ender med å gå i burka og at vi blir et muslimsk land.

Gammel 12-11-08, 09:19   #16
5barnsmor
ENDELIG 6 BARNSMOR!!!!

5barnsmor sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
5barnsmor er litt kul5barnsmor er litt kul
Standard

Er en muslim valgt inn på Stortinget er han/hun også forpliktet til å følge norske lover, så dette er vel ikke noe problem!!

Gammel 12-11-08, 09:33   #17
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Nå er det ikke veldig mange muslimer på stortinget så jeg tar det helt med ro.
Hvis det blir flertall muslimer i stortinget blir jeg bekymret ja.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 09:39   #18
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Nå er det ikke veldig mange muslimer på stortinget så jeg tar det helt med ro.
Hvis det blir flertall muslimer i stortinget blir jeg bekymret ja.

Jeg er ganske bekymret over et sosialistisk flertall også, jeg da.

Gammel 12-11-08, 09:53   #19
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Har det? Jeg kan nok veldig lite om Islam tror jeg. Jeg trodde egentlig ikke Islam hadde en direkte inngripen i jus. Jeg vet om sharia-loven, men er egentlig ikke det at en åndelig leder kan legge til ting og tang? Altså egentlig ikke religiøst fundert, men personavhengig.

Sharia er den islamske loven, den er åpenbart fra gud, og er endelig og uforanderlig. Fiqh, derimot, er studien av sharia og kan kalles islamsk rettslære. Under fiqh igjen, finner man et studie som kalles mu'amalat: Her kan individet påvirke for eksempel strafferett og familierett og andre sosiale relasjoner.

Når det gjelder HI mener jeg at dette er, som Hattifnatten er inne på, et spørsmål om hvem som blir valgt inn. Det er jo ikke sånn at fundamentalistiske muslimer som vil forandre Norge radikalt kan traske inn på Stortinget og innføre "muslimsk tankesett" i demokratiets ånd. Det ville jo vært noe til kupp! Det er flest nordmenn i Norge, og jeg tror ikke folk vil stemme fram representanter som (tilsynelatende) ikke vil deres beste. Sånn sett skal det litt til at skumle muslimer får flertall for noe som helst utover "vanlige", norskvennlige stortingsvedtak, så jeg skjønner ikke hva venstremannen er så himla redd for.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 13:15   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Homofrie strender, du. og

Emneord
innvandrere, muslimer, politikk

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:59.