Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dressbuksedrama

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-06, 11:55   #1
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dressbuksedrama

Min kjære skal på julebord med jobben i kveld -
på en av Oslos penere restauranter, noe som betyr -
"nei, kjære - du får ikke lov å gå i den svarte olabuksa di på julebordet, selv om du har hvit skjorte til aldri så mye"...

Min kjære husket på tirsdag at han skulle på julebord på tordag...
Siden anledningen byr på dress, måtte han på hodet inn i skapet for å grave den fram fra forrige anledning... sånn ca fjorårets julebord.

Klesskapet til min kjære har en skummel kombinasjon av høy luftfuktighet og varme...
ergo - dessverre hadde skapet krympet dressen til mannen min adskillige numre siden sist...
Lommebok og tidspress tilsa derfor en tur til Dressmann med min kjære i går.

Joda, Dressmann stilte med dress de...
Det er bare slik at min kjæres kropp er litt rart kalibrert... Lang i ryggen - kort i beina - og bred om livet... pent sagt...
Buksa som passa rundt magen - se den var altfor lang på beina.

"Det er da ikke noe problem," sa damen på Dressmann - og så på meg... "Den legger du bare opp i kveld!"

Hadde damen visst hvem hun pratet til, hadde hun aldri sagt det...

A: Jeg har aldri lagt opp ei bukse i mitt liv.
B: Jeg er den største kløna på denne siden av Atlanterhavet.
C: Jeg strøyk i håndarbeid... det er en grunn til at Inagh hadde sløyd med gutta...

Men - bukse måtte altså min kjære ha - han fikk fremdeles ikke lov å gå på julebord i svart olabukse.
Vi dro hjem - mannen min tok buksene på, og så begynte vi å brette og måle det til, slik at det så pent ut.

Min sydameniese bor for tiden i Malaysia... min svigermor bor en time unna og lå nyoperert etter en gallestensfjerning på formiddagen...
Her var det altså å holde tunga i rett munn og forsøke seg fram...

Pokkers Liverpool spilte kamp... så min kjære forsvant ned i kjelleren -
han har altfor stor tiltro til kona si... han burde vite bedre...

Dressmanndamen hadde etterhvert skjønt at jeg er totalt grønn hva nål og tråd angår,
så hun hadde rådet oss til å kjøpe noe strykegreier som man la inn i buksepressen, strøyk det fast og voila...

Ja... Så buksa var brettet opp ca 12 cm - "hm... 12 cm brett er ikke pent... vi klipper litt..."
Jeg la buksa til - ropte ned til min kjære og spurte om han turte at jeg klipte i buksa han...
"Klipp i vei," var det optimistiske svaret...

Og jeg klipte i vei - og var rett så stolt av meg selv... det gikk jo strålende...
Helt til jeg la buksa fra meg for å beundre mesterverket mitt - og oppdaget...
Jeg hadde tenkt totalt feil oppi hodet mitt - feiberegna grovt... og oy... eh... hadde klipt nesten helt oppunder der hvor buksa skulle slutte...

"Hjelp... hva gjør jeg nå?" Panikken tok meg - humøret ble borte...

Ok... Katastrofealarmen gikk og jeg måtte jo forsøke å rette det opp på et vis...
Joda, jeg kunne fremdeles brette inn noen få cm... Men buksa var jo temmelig frysnete i kantene...

Jeg hadde hørt noe om at sikk-sakk-søm skulle gjøre susen ved slikt noe.
Jeg fikk symaskin i fødselsdagspresang - jeg har et håp om en gang å lære å sy... det virker jo så praktisk.

"Hvordan var det nå svigermor viste meg den skulle tres igjen?"
Jeg tredde og trådde - og jo, det funka - la buksa inn og sydde sikk-sakk langs buksekanten.
Steike - det så jo riktig så flott ut, jo!

Nå fikk jeg blod på tann... Kanskje jeg rett og slett skulle forsøke å legge opp buksa til min kjære for hånd, og ikke via strykemetoden?
Ei venninne av meg hadde tidligere på kvelden hjelpsomt fortalt at om jeg skulle legge opp bukser, måtte nåla bare såvidt komme nær stoffet...

Kl. 21.30 satte jeg meg ned... Hørte Liverpool score i kjelleren - og sydde i vei -
nestet pent og forsiktig - med svart tråd, på svart bukse - og det ble riktig så pent.
Etter en time var jeg ferdig med første beinet - og var bra stolt av meg selv.
Liverpool hadde vunnet, så min kjære var klar for å komme opp og prøve bukse. Han syns den så riktig så fin ut - "flinke kona..."

Min kjære trekker på seg sin splitter nye dressbukse... og den er ... altfor kort...
"Å herre min hatt - du kan ikke gå slik... hva skal vi gjøre nå?" Gråten er i ferd med å ta konemor...

Min kjære foreslår at vi får bare legge opp det andre beinet til å bli like kort -
og så får han gå slik i morgen kveld - og så tar vi buksa til svigermor ved en senere anledning, og håper hun kan redde den på et vis...

"Ikke f(piip)" Jeg er kjempeglad i min svigermor - hun er en skjønn dame -
men det hadde vært for pinlig å komme trekkende med en dressbukse denne håpløse svigerdatra har ødelagt for sønnen hennes...
Nei - dette måtte vi fikse selv på et vis - dermed basta!

Jeg satte meg atter ned med nåla - denne gangen for å ta opp igjen alle stingene jeg så møysommelig hadde nestet på plass for en time siden...
Min kjære tittet på buksebeinet, og fant ut at dette kunne fikses - det var minst en cm vi kunne legge den ned ennå...

Min kjære hentet strykebrett, strykejern, presseklut - og i godt samarbeid fikk vi til en pen kant på ca en cm nederst på buksa.
Han prøvde buksa på igjen - og denne gangen så det faktisk pent ut!
Kanskje litt for kort etter min smak, men absolutt innenfor godkjent-skalaen.

Dermed var det å gå løs på det andre buksebeinet...
Det ble målt etter alle kunstens regler, slik at det ble like langt som det andre beinet.
Mannen min tok seg av klippingen denne gangen... da gikk det bra...
Buksekanten ble sikk-sakk-sydd så det var en fryd - brettet og presset, med det strykegreia inni.
Vi endte opp med en flott brettet og presset kant - og ei bukse som passa min kjære perfekt...

Etter mye om og men - og videvanker og banning - kl. 00.30 i natt var vi ferdige.
Takk og lov for min kjære problemløsende mann... vi utgjør et godt team...

Neste gang han skal ha ei bukse lagt opp - så kan han pokker meg gjøre det selv!

Sist redigert av Inagh : 23-11-06 kl 12:45.
Inagh er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 12:02   #2
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dressbuksedrama

Jeg hadde forøvrig også sløyd sammen meg guttene. Håndarbeidslæreren gav meg opp. Så jeg har all medfølelse med deg!

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 12:04   #3
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Er det slik at vi andre kløner nå kan sende bukser til opplegg hos deg?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 12:05   #4
Nynne
Erfaren

Nynne sin avatar

Hvor: Oslo
Nynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Åh kjære deg, unnskyld at jeg ler men nå sitter jeg her og gapskratter!
Jeg kjenner meg bare så igjen! Er akkurat like flink som deg og hvis jeg legger sammen alle de timene jeg har sittet oppe på natten og sydd så blir det mange. Jeg fikk tipset om gardinbånd som kan strykes på så slipper man å sy og etter det har livet mitt blitt mye lettere!

Så flott at det ordnet seg til slutt!

Gammel 23-11-06, 12:09   #5
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Hvor: Oslo
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Neste gang han skal ha ei bukse lagt opp - så kan han pokker meg gjøre det selv!

Der sa du det!

Men det virker jo som om dere samarbeidet godt om det siste beinet da.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 12:13   #6
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Skulle vært flue på veggen hos dere da
Du har min fulle sympati, jeg kan heller ikke sy.

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 12:17   #7
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det var en fantastisk morsom historie.
Så bra at dere fikk det til til slutt.
Man lærer av feilene man gjør. Tør man ikke å prøve lærer man ikke noe heller.
Synes dere var flinke.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 12:18   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er nå allikevel bra typisk at mannfolkene overlater den jobben til oss (eventuelt at vi påtar oss den). Du har min sympati.

Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 12:21   #9
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det høres ut som om du gjorde en utmerket jobb! Og jeg lo så jeg grein

Gammel 23-11-06, 12:28   #10
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du skriver langt bedre enn du syr Inagh Takk for en kostelig historie!

Gammel 23-11-06, 12:28   #11
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når enden er god er alt godt ikke sant?

Du vet at hvis du ikke er ute i siste liten så kan butikken legge opp buksa for deg?

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 12:34   #12
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette var dagens!!!

Gammel 23-11-06, 12:37   #13
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Nå fikk jeg meg en god latter.

Kan levende forstille meg fortvilelsen når buksa var for kort.
For å unngå dette til neste julebord foreslår jeg at dressbuksa blir hengt på utsiden av det skumle skapet, og prøves på med jevne mellomrom!

Gammel 23-11-06, 12:39   #14
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Gjett om jeg kjenner meg igjen.
Det er en grunn til at jeg brukte stiftemaskin da jeg la opp gardinene mine. Det er noen år siden da. Nå har jeg lært at det er mye enklere å heve gardinstangen.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 12:43   #15
Selma
blid

Selma sin avatar

Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Du skriver langt bedre enn du syr Inagh Takk for en kostelig historie!

Den tanken slo meg også! Fantastiskt historie

Gammel 23-11-06, 13:44   #16
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Selma, her.

Den tanken slo meg også! Fantastiskt historie

Helt enig! Og tenk så mye morsommere det er å gjøre slik når du kan fortelle det til oss?!

Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 13:49   #17
Shakira
My hips don't lie

Shakira sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Hadeland
Shakira er populærShakira er populærShakira er populær
Standard

Takk for en god latter!

Shakira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 14:13   #18
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Herlig historie!

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 14:20   #19
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

For en utrolig herlig historie! Du skriver meget bra, Inagh!

Hilsen ei som er like klønete med håndarbeid

Gammel 23-11-06, 14:26   #20
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Inagh, jeg elsker deg
Ikke bare beskriver du fantastisk, du er like elendig med nål og tråd som jeg. Bare snillere ... Jeg tyr til mamma og svigermor når det er mer avanserte ting enn å sy i en knapp

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:09.