Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Når narkomane renser sprøytene sine i sitroner i butikken

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-08, 08:30   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når narkomane renser sprøytene sine i sitroner i butikken

Er det farlig? Eller bare ekkelt? Jeg har fått høre at min lokale nærbutikk "sliter" litt med dette problemet. Jeg vet ikke om det er sant, men jeg avviser det ikke kontant heller siden jeg bor på et sted med veldig mange narkomane. Så jeg vil i hvertfall høre med dere. Jeg kjøper sjelden sitroner der uansett, men jeg har gjort det tidligere. Hva med appelsiner? Det er vel bare sitroner de gjør dette med? *domm*

Gammel 01-10-08, 08:33   #2
Left
Passiv

Standard

Sv: Når narkomane renser sprøytene sine i sitroner i butikken

Det er jo blodrester, så særlig gunstig er det vel ikke Vil nok påstå at det er litt mer enn bare ekkelt.

Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 08:34   #3
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Har ikke tenkt på at det er mulig engang. Æsj og fysj!

Gammel 01-10-08, 08:35   #4
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fysj. I min naive hverdag har jeg ikke tenkt på at noe sånt var mulig.

Gammel 01-10-08, 08:36   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Det er jo blodrester, så særlig gunstig er det vel ikke Vil nok påstå at det er litt mer enn bare ekkelt.

Ja, sant det. Fysj. Jeg brukte sitroner derfra for et par uker siden og føler jeg har alle slags sykdommer i meg nå.

Gammel 01-10-08, 08:36   #6
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sitroner er vel antibakterielle og desinfiserer sprøytene, mener jeg å ha hørt. Det burde vel i teorien da ikke være farlig å bruke sitronen i etterkant, hvis det stemmer. Men fysj, så utrolig guffent.

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 08:36   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/n...d/2673398.html

Gammel 01-10-08, 09:19   #8
5barnsmor
ENDELIG 6 BARNSMOR!!!!

5barnsmor sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
5barnsmor er litt kul5barnsmor er litt kul
Standard

Uff så ekkelt!! Vi bruker sitroner omtrent daglig, og kjenner jeg mister litt lysten nå og føler som jeg har fått i meg alskens ulumskheter!!

Gammel 01-10-08, 09:43   #9
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har hørt om det, men trodde det var en myte. Hvor farlig det er aner jeg ikke.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 09:49   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

I linken jeg la ut står det at det heldigvis ikke er farlig. De fleste narkomane kjøper heldigvis med seg sitronene i stedetfor å bruke de som ligger i fruktdisken. Men jeg blir litt paranoid. Jeg kjøper ikke sitroner på denne butikken igjen, i hvertfall.

Gammel 01-10-08, 10:30   #11
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, det er med andre ord best å handle langt fra f.eks. Nygårdsparken.

Gammel 01-10-08, 10:46   #12
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Det er et velkjent problem for butikkene. Jeg kjøper sjeldent sitroner. Jeg har jobbet på matbutikk på Oslo City en gang i tiden i min spede ungdom. Da var sitronene gjemt bort så de ikke ble sett fra utsiden av butikken men lett synlig av betjeningen. Der hvor sitroner ligger på utsiden av butikken kjøper jeg aldri. Det har vært et problem så lenge jeg vet om. Det var et problem for 15 år siden og det har neppe blitt mindre.

Gammel 01-10-08, 11:01   #13
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Eg har lånt ei bok om vandrehistoriar, den heiter Den stjulna njuren, eller noko deromkring. Denne boka tar opp dette temaet/myten i det eine kapittelet

Gammel 01-10-08, 11:03   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Bergensis: det er jo ikke en myte, les det Propella skriver og den linken jeg limte inn over? Dette SKJER jo?

Gammel 01-10-08, 11:13   #15
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Eg har lånt ei bok om vandrehistoriar, den heiter Den stjulna njuren, eller noko deromkring. Denne boka tar opp dette temaet/myten i det eine kapittelet

Det er nok ikke bare en myte. Jeg har selv sett at narkomane renser sprøyten i sitron eller at de stjeler sitron for å rense sprøytene.

Gammel 01-10-08, 11:18   #16
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Nei, eg formulerte meg litt knotete, eg berre hugsa vagt at denne historia er omhandla i denne boka. No har eg henta den og her er det som står:

I "Den sjulna njuren - segner og rykten i vår tid" av Klintberg er det eit kapittel som heiter: "Nålstick i citroner". Den omhandlar rykter om at HIV kan smitta på denne måten.

"Jøran Aldén, chef for infektionskliniken i Falun slår fast at HIV-smitta inte kan overføras via apelsiner. Inte heller går det att rena injektionsnåler gennom att sticka dem i apelsiner"

Dette er vel neppe ei lærebok i smittevern og sjukdomslære og den er frå 1994, så det er meget mulig det finnes oppdatert kunnskap om dette.

Så langt eg kan sjå, avviser ikkje forfattaren at det kan forekomme, men at det ikkje utgjer helserisiko.

Gammel 01-10-08, 11:21   #17
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Standard

Hvor effektivt det er å rense sprøytene med sitronsyre kan diskuteres. Så lenge de narkomane tror at det er effektivt vil de gjøre det. En enkel og billig måte å rense sprøytene på.

Gammel 01-10-08, 11:23   #18
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

*superkvalm*

Gammel 01-10-08, 11:36   #19
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Med fare for å fremstå som naiv, får ikke narkomane nye sprøyter da?

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 11:39   #20
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Seriøst? Renser de sprøytene sine i sitroner i butikken?
Bare tanken gjør meg kvalm.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:24.