Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skikk i begravelser

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-06, 13:03   #1
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skikk i begravelser

Jeg hadde håpet at noen kunne tipse meg litt om hva som er vanlig i begravelser rundt om kring i landet. For første gang i mitt liv har en jeg kjenner som jeg ikke er i slekt med dødd. Der jeg kommer ifra er det vanlig at man møter opp i begravelsen, sender blomster til begravelsen og/eller et "kondolansetelegram" (i realiteten et kort), men der mannen kommer fra er det vanlig at man sender blomster til de pårørende?!

Hva er skikken der du kommer fra?

Gammel 17-11-06, 13:08   #2
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skikk i begravelser

Jeg hadde møtt opp i begravelsen og som oftest ville jeg også sendt en blomst til de pårørende. Men hvis det hadde vært en kompis eller arbeidskollega der jeg ikke kjenner de pårørende i det hele tatt, ville jeg nøyd meg med å gå i begravelsen.

Kondolansetelegram er helt ukjent for meg.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 13:09   #3
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begge deler.

Det er godt å få blomster til hjemmet, men samtidig trist med en blomsterløs kirke. Begge deler vil bli satt pris på, så du må bare gjøre det du tror varmer mest.

Gammel 17-11-06, 13:10   #4
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Vi gjør som Ryli sier. Kjenner man de pårørende, er det vanlig å sende blomster. Ellers møter vi opp i begravelsen.

Gammel 17-11-06, 13:12   #5
Betsy
Aktiv

Betsy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Betsy er litt kul
Standard

Tror faktisk det kommer helt ann på dødsårsak og hvor godt du kjenner familien. Kjenner du familien godt, så er det greit med blomster til hjemmet syns jeg. Hvis du bare kjenner denne personen og ikke familien, så tror jeg at jeg bare ville ha møtt opp i begravelsen. Jeg er ikke vant med kondolansetelegram. Jeg gir kort bare hvis jeg gir penger til ett eller annet formål (det står som regel i dødsannonsen). Blomster til begravelsen gir jeg også bare hvis jeg kjente personen godt.

Gammel 17-11-06, 13:17   #6
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har gitt blomster til de pårørende som vi kjenner. Dette når vi ikke har kjent den som dør.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 13:20   #7
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ryli, her.

Jeg hadde møtt opp i begravelsen og som oftest ville jeg også sendt en blomst til de pårørende. Men hvis det hadde vært en kompis eller arbeidskollega der jeg ikke kjenner de pårørende i det hele tatt, ville jeg nøyd meg med å gå i begravelsen.

Kondolansetelegram er helt ukjent for meg.

Sånn er det der jeg kommer fra også (ikke Norge da, men uansett).

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 13:57   #8
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tusen takk for svar alle sammen. Dette er en situasjon hvor jeg veldig gjerne vil holde meg til vanlig kutyme og ikke "finne opp" egne skikker.

Hva er egentlig forskjellen mellom en begravelse og en bisettelse?

Jeg kjente avdøde, men ikke familien så det føles veldig unaturlig for meg å sende blomster til dem. Så da blir det blomster til begravelsen.

Gammel 17-11-06, 14:05   #9
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil vanligvis sende blomster til de pårørende. Blomster til båren har jeg bare kjøpt til nære slektninger. I tillegg til at jeg har vært med på å bestille til avdøde kollegaer. Det er vel vanligst at blomstene i kirken er fra familien og fra arbeidsplass og eventuelt foreninger man har vært aktivt medlem av.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 14:06   #10
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvis det står i annonsen at det tas opp minnegave som skal gis til et bestemt formål er det et slags signal om at det ikke forventes blomster fra andre enn de aller aller nærmeste.
Hvis det tas opp minnegave kan man skrive et kondolansetelegram som man gir sammen med gaven.

Minnegaven gies direkte til kirken (hvor bisettelsen/begravelsen) finner sted. Ikke sant?

Gammel 17-11-06, 20:57   #11
mammami
Så stor, den lille lykken

mammami sin avatar

Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ville uansett ha gått i begravelsen, og jeg ville mest sannsynlig ha sendt blomster.

Jeg vet ikke hva andre tenker, men jeg selv kan ikke tenke meg noe tristere enn en tom kirke ved en begravelse.

Og ikke noe flottere enn en full kirke. Ved begravelsene til nære familiemedlemmer har jeg nesten alltid opplevd at det kommer folk jeg ikke visste hadde et forhold til avdøde, og folk jeg ikke kjenner. Jeg har alltid tatt det som et tegn på at avdøde betydde noe for disse menneskene, og det har jeg gledet meg over.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:38.