|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Driver du med salg av sex? (om blodgiving)Satt i bilen i dag og hørte på en eller annen radiokanal. Der tok de opp noe som noen blodgivere tydeligvis tok veldig ille opp...nemlig endel av spørsmålene som man må svare på ved hver blodgiving. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
sporadisk
Hvor: Bodø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Driver du med salg av sex? (om blodgiving)Syns ikke spørsmålet var nedverdigende. Hvis de ikke driver med salg av sex, så krysser de bare av på nei..big deal..
![]() |
#3 |
I mål
|
![]() Sv: Driver du med salg av sex? (om blodgiving)Jeg leste leserinnlegget som dette kom fra. Det stod i Aftenposten idag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Må man ha en tittel?
![]() Sv: Driver du med salg av sex? (om blodgiving)
Akkurat... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
I mål
|
Argumentasjonen i leserinnlegget går ikke på dette med om blodet er friskt. Det går i en helt annen dimensjon, nemlig at dette med prostitusjon ikke er relevant ift OM blodet er friskt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jul 2008
![]() |
![]() Sv: Driver du med salg av sex? (om blodgiving)Det spørsmålet må være nytt siden jeg var blodgiver sist. (4 år siden). Jeg kan ikke huske å ha blitt spurt om det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
sporadisk
Hvor: Bodø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
DET ville jeg aldri stilt meg kritisk til! Det burde da alle forstå om de skal være blodgivere. Man gjør det jo for å hjelpe. Og jeg kan ikke akkurat si at man hjelper dersom man overfører HIV virus eller andre sykdommer til den som mottar blodet...
![]() |
#8 |
Må man ha en tittel?
Er klar over det. Sporet bare av litt her... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Driver du med salg av sex? (om blodgiving)Jeg har gitt blod lenge, har aldri stusset over ett eneste av spørsmålene jeg må fylle ut. Det er jo heller ikke slik at noen sitter å intervjuer meg direkte, det er jo bare å krysse av på arket.
![]() |
#10 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Driver du med salg av sex? (om blodgiving)Her er link med litt mer informasjon.
![]() |
#11 |
Epikur
|
![]() Sv: Driver du med salg av sex? (om blodgiving)Altså, man gir blod som skal til folk som er ganske syke eller skadet, og det er greit å være på den sikre siden. Det er faktisk veldig mange (særlig unge gutter som ikke helt er kommet ut av skapet og unge jenter som er blakke) som prostituerer seg i perioder. Jeg bodde i enden av horestrøet i Bergen i flere år, og om sommeren fikk de slitne jentene selskap av unge tenåringsjenter som skulle ha penger til mobiltelefoner og merkeklær. Gutter som er i ferd med å erkjenne sin homofile legning har veldig ofte sine første homoseksuelle erfaringer mot penger med eldre menn. På jussen i Oslo var Pasta Prada et velkjent begrep, det er de som spiser pasta fordi de egentlig har dårlig råd, men samtidig går med Prada, kjøpt for penger tjent som eskortepike.
![]() |
#12 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Driver du med salg av sex? (om blodgiving)Men Mim, må ikke blodet sjekkes like ordentlig uansett? Jeg vil veldig gjerne ha sikkert blod uten snusk hvis jeg skal motta blod. Da må jo blodet sjekkes ordentlig, og om en person er smittet av noe skit via betalt sex eller ved å treffe en tilfedig person på byen kan da ikke ha noe å si hvis man ønsker et blod som garantert er uten snusk? Hvis det er slik at det er sykdommer det kan ta tid å identifisere i blodet, så må man vel kjøre karantene på alle som har hatt nye sexpartnere innen viss periode?
![]() |
#13 |
Stort sett blid
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Driver du med salg av sex? (om blodgiving)Nå blir det jo allerede stilt spørsmål om man har hatt nye seksualpartnere det siste halve året. Om det er betalt sex eller ikke spiller vel ikke så stor rolle, risikoen er der jo uansett og man får ikke gi blod.
![]() |
#14 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Driver du med salg av sex? (om blodgiving)Disse folkene skulle pröve aa ta seg en tur til USA og fylle ut det skjemaet de har der. Saann i retning av "Er du terrorist?" "Har du planer om aa drive med terror i USA?" ogsaa videre i samme duren. Er noen aar siden jeg var der, men de har sikkert ikke blitt bedre naa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
I mål
|
![]() Sv: Driver du med salg av sex? (om blodgiving)Poenget er jo at akkurat om tar betalt for seksuelle tjenester eller har gjort det, ikke egentlig har noen relevans ift om blodet er friskt. Som Ratatosk sier, spørsmålet blir på en måte meningsløst, og jeg mener også at det overlapper med andre spørsmål. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
trenger lading
|
![]() Sv: Driver du med salg av sex? (om blodgiving)Ordrett er spørsmålet slik:
![]() |
#17 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Driver du med salg av sex? (om blodgiving)Jeg kjenner nesten at jeg blir litt bekymret for å motta blod jeg (men bare nesten
![]() |
#18 |
I mål
|
![]() Sv: Driver du med salg av sex? (om blodgiving)Såvidt jeg forstår, sjekker de alltid blodet uansett. Jeg ser vel for meg at de blant annet ikke er interessert i å få større mengder blod som må "vrakes"; det er vel heller ikke noe særlig god bruk av ressurser hvis de ender med stadig å informere folk om at de er smittet av ditten og datten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
trenger lading
|
Sjekkes ikke for "alt" (jeg ser at du ikke skriver det apan, men mange synes det er så fint å gi blod, for da blir de sjekket for "alt mulig rart"
![]() ![]() Sist redigert av Svanen : 09-07-08 kl 22:35. Årsak: noen beroligende ord... |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Epikur
|
Det har man også. Det er 6 mnd karantene etter partnerbytte eller utroskap om jeg ikke husker skjemaet feil.
![]() |
|
|