Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er dere flinke til å sakke ned farten på bilen når dere ser noen rir på hest på veien

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-07-08, 19:50   #1
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Er dere flinke til å sakke ned farten på bilen når dere ser noen rir på hest på veien

Litt lang tittel men. Etter min skremmende opplevelse på fjellturen med en svær trailer som kommer i stor fart uten og sakke ned farten når han ser ryttere som rir på hest langs veien lurer jeg da altså på dette. Er dere flinke til å sakke ned farten? I så fall tenk på det neste gang.

Noen steder må man bare ri litte grann langs veikanten.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 19:54   #2
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dere flinke til å sakke ned farten på bilen når dere ser noen rir på hest på v

Jeg antar at når man tar hesten i veien på den måten, så tåler den det. Eller noe ...

Det var feil ja?

Gammel 04-07-08, 19:56   #3
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er dere flinke til å sakke ned farten på bilen når dere ser noen rir på hest på v

Jeg slipper av på gassen men jeg bremser ikke, med mindre det tydelig er en trafikkusikker hest. Hester i trafikken bør være trafikksikre og/eller ryttere bør være dyktige nok til å mestre sin hest.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 19:56   #4
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jepp. Nå har jeg 3 barn som rir og er nabo med en stall, neste stall er bare 2 km unna, så jeg tar hensyn.

Gammel 04-07-08, 19:57   #5
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg antar at når man tar hesten i veien på den måten, så tåler den det. Eller noe ...

Det var feil ja?

He he, feil ja. Selv med trafikksikre hester kan de bli skremt av biler med stor fart. Og som sagt noen hester er unge og urutinerte som den jeg hadde. Hun var bare 5 år gammel.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 19:58   #6
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg bremser ja. Men jeg husker godt hvor ekkelt det var om hesten ble skremt, så jeg bremser automatisk.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 19:58   #7
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Det har ikke skjedd meg ennå, men jeg kan love deg at jeg sakker farten da, ja. Jeg blir jo helt lammet bare det er en syklist i veien foran meg, så jeg kan tenke meg at jeg blir enda mer usikker med hest (redd for at det ikke er nok plass til å kjøre forbi).

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 20:01   #8
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Her vi bor er det 30 sone og er staller innerst her. Er bare her jeg har sett hester atmed veien. Eller kanskje en gang på kystriksveien.

I loven står det vel at man skal senke farten og sånt i hennhold til hest og sånt. Atmed staller og der de rir på veien skal det jo stå skilt at her kan man møte på hest. Synnes det er viktig, spes her som vi har så svingete veier at pang der er det en hest...

ja jeg senker farten og kjører på andre siden\fila

Gammel 04-07-08, 20:04   #9
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ut fra den kjennskapen jeg har til hest, er de store, sterke, og fantastisk pysete... Det skal liksom ikke mer enn et lite bøh til, så fyker hesten ut i redsel.

Så ja - jeg sakker farten alltid ned, og legger meg helst over i andre kjørefila når jeg skal kjøre forbi en hest jeg møter langs veien. Er hesten og rytteren på andre siden av veien i forhold til meg, nøyer jeg meg med å senke farten.

Gammel 04-07-08, 20:06   #10
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja jeg bremser ned som om det skulle vært et barn som sto i veikanten.

Gammel 04-07-08, 20:09   #11
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg burde kanskje påpeke at grunnen til at jeg ikke bremser, er at i min erfaring som rytter så var ofte de bilene som kjørte ekstremt sakte og ofte i feil gir, mer bråkete og mer av et problem enn de som la seg ut, var årvåkne og slakket av.

Dessverre er det mange som sender urutinerte ryttere ut i trafikken på uskolerte hester.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 20:09   #12
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg senker farten ja, men på god avstand, og holder jevn hastighet forbi hesten - helst i andre fila. Etter å ha ridd i mange-mange år, vet jeg at det er bedre om lastebiler og biler går forbi i jevn fart enn at det ruses med motorer og evt. bremses på girene, lages lyder, og (grøss) psssths-es i sånne luftbremser helt innpå i misforstått "snillhet" for at man liksom skal bremse ned så mye som mulig. DET skaper panikk, det! Men det er noe enhver rytter må være forberedt på når man rir langsved en vei, uansett...

Også - og igjen, jeg har hatt mange forskjellige hester i mange år - jeg er enig med flere andre her at om man ikke har en trafikksikker hest har man faktisk ikke noe på veien å gjøre. Og hvertfall ikke der det kjører trailere...

Sist redigert av m^2 : 04-07-08 kl 22:53.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 20:21   #13
Tante Grønn
Alltid motsatt

Tante Grønn sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Jeg ser an hest og rytter litt! Noen hester daffer avslappet og rytter rir med lange tøyler. Da antar jeg at det er en rutinert "ekvipasje", og i de tilfellene legger jeg meg bare over i motsatt fil.
I motsatt fall senker jeg farten.

Man kan jo gi signal til bilister dersom man ønsker å få de til å senke farten.

Gammel 04-07-08, 20:24   #14
Kate

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jeg husker unghesten min en gang vi red langs veien (en lite trafikkert vei for å komme inn på fjellsti igjen). Jeg hørte bilen bak meg bremse, for så å kjenne at noen tok meg på låret. De hadde stukket hånda ut gjennom vinduet for å klappe ham. Trenger jeg å si at det kunne gått ille?
Noen tenker bare ikke.

Gammel 04-07-08, 20:29   #15
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, jeg slakker ned litt på farten, uansett hvor. Ser jeg at hesten er usikker, stopper jeg og lar de ri forbi. Men, selv om jeg har hatt egen hest i mange år, og rir jevnlig, stoler jeg ikke på at alle hester som er ute på veien er trafikksikre. Noen ganger må man ri langs veien, om så bare noen meter, og det er fort gjort at selv den tryggeste hesten kan bli skremt, og ikke nødvendigvis av bilene. F.eks. red jeg etter veien i fjor sommer, med en rolig og meget trafikksikker hest, som plutselig ble skremt av et par veps som kom og irritert han, og han bykset hit og dit et par minutter for å komme seg unna dem. Han var ikke skremt pga trafikken, men heller ikke så lett å kontrollere.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 20:29   #16
Tante Grønn
Alltid motsatt

Tante Grønn sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kate, her.

Jeg husker unghesten min en gang vi red langs veien (en lite trafikkert vei for å komme inn på fjellsti igjen). Jeg hørte bilen bak meg bremse, for så å kjenne at noen tok meg på låret. De hadde stukket hånda ut gjennom vinduet for å klappe ham. Trenger jeg å si at det kunne gått ille?
Noen tenker bare ikke.

Iblandt lurer jeg på hva enkelte folk tenker med!

Gammel 04-07-08, 20:32   #17
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja jeg gjør det, men ikke så mye at det blir påfallende for hesten. Unntaket er om jeg ser at det er problemer på gang, da sakker jeg helt opp.
Rir lite i trafikken selv, synes ikke det er så trivelig.

Gammel 04-07-08, 20:35   #18
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Definitivt ja. Ryttere til hest og ryttere på sykkel; jeg tar virkelig hensyn til dem. Er særlig obs på hestene selvsagt, prøver å "lese" dem mtp hvor trafikksikre de er.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-08, 20:28   #19
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjører alltid rolig og jevnt uten lage ekstralyder med bilen hvis jeg passerer en hest. Jeg har mange års rideerfaring og gjør slik som jeg den gang ønsket at bilistene skulle gjøre når jeg red langs vei.

Uheldigvis går ikke ting alltid bra, jeg har falt fra hesteryggen og fått kompresjonsbrudd i ryggen etter å ha møtt en traktor midt i svarte skauen. Man trenger ikke være på vei for å møte kjøretøyer, dessverre.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-08, 20:48   #20
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jah, det er så fordømt kjipt med hovmerker i døra.

Sånn egentlig, ja, jeg gasser ikke på, men jeg nibremser heller ikke. Derimot legger jeg meg i god avstand hvis det er mulighet. Nå vet jeg hvilke vei Estrellas ungmø av en hest ble skremt på, og det er i utgangspunktet en ganske fin vei å venne hester til å BLI trafikksikre på, siden farten bør være dempet og bilistene absolutt burde være oppmerksomme. En eller annen måte må man jo gjøre det på også, og disse hestene står ikke på et jorde rett ved trafikkert vei til vanlig, men er godt skjerma.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:33.