|
Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Sviiisj!!
|
![]() Passer alle objektiv til alle kamerahus?Jeg har et "gammeldags" speilreflekskamera fra Pentax, med to objektiver. Jeg har ikke brukt det på år og dag, pga at det er så lettvint med digitalt kompaktkamera. Men hvis jeg nå skulle finne på å kjøpe et digitalt speilreflekskamera, må jeg kjøpe Pentax-kamerahus for at objektivene mine skal passe?
![]() |
#2 |
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Passer alle objektiv til alle kamerahus?Ja, det tror jeg. Alle kameratypene har egne innfestinger for objektiver.
![]() |
#3 |
lurer
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
![]() Sv: Passer alle objektiv til alle kamerahus?Ulike fester til de forskjellige merkene. I tillegg kan det være ting som ikke passer likevel, pga autofokus og eksponering. Stikk innom en bra fotobutikk og ta med linser, og spør hva de kan brukes til. Evnt. spør på www.foto.no , der er det alltid noen som vet.
![]() |
![]() |
#4 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Passer alle objektiv til alle kamerahus?Jepp, vil tro det. Inspirert av tråden din sjekket jeg i hvertfall nå om jeg kunne bruke teleobjektivet til mitt gamle Nikon speilreflekskamera på det digetale Canon-kameraet vårt. Funka ikke, nei.
![]() |
#7 |
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Passer alle objektiv til alle kamerahus?
Og andre billigmerker, som Sigma, har samme linse med infesting til flere typer kamerahus. Altså flere varianter av samme linsa.
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: Passer alle objektiv til alle kamerahus?Det var en endring av innfesting for en del år tilbake. Jeg fikk et Canon i konfirmasjonsgave (-85 eller -86) og ca ti år etter skulle jeg på en lang reise og skulle da kjøpe meg en ny linse. Da måtte jeg imidlertid også kjøpe et nyere kamerahus fordi det hadde skjedd en endring i mellomtiden. |
![]() |
![]() |
#9 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Passer alle objektiv til alle kamerahus?
Jeg har EOS og EOS D. Kan bruke samme objektiv på de to.
![]() |
|
|