Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barn og solarium

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-08, 00:47   #1
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Barn og solarium

Jeg og min eldste datter tar litt solarium i disse dager, for å få litt grunnfarge før vi skal til syden. Vi blir ikke så lett brune. Nå har 8 åringen begynt å mase på å ta litt sol også, Jeg er veldig usikker. Han fikk prøve i 6 minutter i kveld. men sa at det bare ble med denne ene gangen, han synes det var så godt og har lyst til å ta det flere ganger.
Hva synes dere ? Er det greit eller ikke for barn å ta litt solarium ?

Gammel 21-05-08, 00:59   #2
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn og solarium

Jeg hadde ikke tillatt min datter på 10 å ta solarium.

Skeptisk til solarium i utgangspunktet selv om jeg har gjort det av og til.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 03:15   #3
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er i utgangspunktet skeptisk jeg også, derfor sa jeg at det ble med de 6 minuttene. trodde han skulle synes det var varmt og ikke ville mer, men han synes det var godt.

Har ikke tatt så mye solarium selv eller, Har tatt sol før vi har reist til syden (4 ganger) og en gang utenom det, så jeg har bare vært brun 5 ganger i hele mitt liv, i sola ute blir jeg bare rød. aldri brun. stort sett er jeg bare bleik. Min datter er likedan. Hun har vel bare vært ordentlig brun en gang og det var i fjor etter hun prøvde spray tan da vi var i syden Guttene blir ikke noe særlig brune de eller, selv om de nesten bor ute om sommeren.

Vi er en bleik familie.

Sist redigert av Mor til 4 : 21-05-08 kl 03:23.
Mor til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 08:17   #4
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ikke gjort det. Jeg tar en sjelden gang selv, men er ganske sikker på at det ikke er sunt.
God ferie!

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 08:22   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er usikker ang. solarium, det finnes jo flere LEGER som faktisk anbefaler det fordi vi får for lite sol her i landet. Husker en lege skrev at han anbefalte (og selv tok) solarium ca. 30 minutter i uka, da fikk man nok D-vitaminer.

Gammel 21-05-08, 09:05   #6
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg er usikker ang. solarium, det finnes jo flere LEGER som faktisk anbefaler det fordi vi får for lite sol her i landet. Husker en lege skrev at han anbefalte (og selv tok) solarium ca. 30 minutter i uka, da fikk man nok D-vitaminer.

Jeg kjenner 2 barn med eksem som har blitt anbefalt av lege å ta vanlig solarium et par dager i uka da eksemet har vært som verst.

Gammel 21-05-08, 09:08   #7
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg har sol her hjemme for tiden, og tiåringen min spør om å få ta hun også. Jeg har hittil sagt nei, for jeg er så i tvil på om det er ok å la barn gjøre det.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 14:06   #8
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke noe om å la barn slippe til i solarium. Vi vil da på en måte påvirke barnet til å tro at det er så¨flott å være så brun osv samt at jeg ikke tror det er bra for barn som har en sart hud å eksponeres for sånnt.

Ang det med sol og D-vitamin så mener denne legen om vinteren og kun en gang pr uke. For å få et grunnlag med farge så må det da mere enn en gang pr uke til.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 14:25   #9
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

jeg syns ikke det er greit.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 14:41   #10
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ikke gjort det. Én og annen gang skader helt sikkert ikke, men jeg vil ikke at det skal bli naturlig for å mine barn å gjøre noe helseskadelig for forfengelighetens skyld.
Og så håper jeg at de forstår at de skal "gjøre som jeg sier, ikke som jeg gjør", siden jeg ikke greier å slutte å farge håret.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 14:43   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men ER det helseskadelig? Jeg vil heller ikke legge ungene mine i solarier sånn uten videre, men VET man at det er helseskadelig? Når til og med leger anbefaler å ta sol en halvtime i uka?

Gammel 21-05-08, 14:49   #12
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men ER det helseskadelig? Jeg vil heller ikke legge ungene mine i solarier sånn uten videre, men VET man at det er helseskadelig? Når til og med leger anbefaler å ta sol en halvtime i uka?

Gjør mange leger det? Jeg har hørt flere fraråde det, men aldri noen råde til det. Om ni fraråder og én anbefaler, vil jeg sannsynligvis høre på de ni som fraråder, med mindre den ene har spesielt gode argumenter og god dokumentasjon. D-vitaminer kan man jo få tilført på annet hvis, hvis det skulle stå på det. Tran, for eksempel.

Når det gjelder de som har hudplager som bedres med solarium tenker jeg at det blir noe annet. Da veier vel fordelene opp for ulempene.

Gammel 21-05-08, 14:56   #13
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Når det gjelder de som har hudplager som bedres med solarium tenker jeg at det blir noe annet.

Jeg har gått til hudlege og tatt solarium, men det var en helt annen type solarium og helt andre mengder. (Max 1 minutt og sånn. )
Supersterk sol det.

Gammel 21-05-08, 14:58   #14
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Barn og solarium

Jeg ville ikke latt mine unger gjøre det.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 15:00   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg ville ikke gjort det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 15:16   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Gjør mange leger det? Jeg har hørt flere fraråde det, men aldri noen råde til det. Om ni fraråder og én anbefaler, vil jeg sannsynligvis høre på de ni som fraråder, med mindre den ene har spesielt gode argumenter og god dokumentasjon. D-vitaminer kan man jo få tilført på annet hvis, hvis det skulle stå på det. Tran, for eksempel.

Når det gjelder de som har hudplager som bedres med solarium tenker jeg at det blir noe annet. Da veier vel fordelene opp for ulempene.

Ja selvfølgelig. JEG aner jo ikke hva som er riktig. Jeg bare reagerer på at det kalles skadelig, om man ikke VET om det er skadelig? Det er jo stor forskjell på "direkte skadelig" og "ikke så gunstig".

Gammel 21-05-08, 15:22   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kreftforeningen sier blant annet dette i en rapport utarbeidet i samarbeid med Statens Strålevern og de andre nordiske strålevernene:

Sitat:

Forskning viser at soling i et solarium innebærer økt risiko for føflekkreft. Statens strålevern fraråder derfor følgende personer å bruke solarium:
- de under 18 år
- de som ikke blir brune eller ikke blir brune uten å bli brent når de soler seg ute
- de som er solbrente
- de som har eller tidligere har hatt hudkreft eller de som har familie som har eller har hatt hudkreft
- de med mye fregner
- de med et stort antall eller unormale (>5 mm, irregulære, flerfargede) føflekker eller pigmentflekker
- de med naturlig rødt hår
- de som i barndommen har hatt hyppige, alvorlige solforbrenninger
- de som bruker fotosensibiliserende medisiner
Blir huden brent så er det større risiko for hudkreft, i tillegg til at hudens elastisitet påvirkes, noe som fører til tidlig aldring av huden.
[...] Et solarium kan gi 50 prosent mer UVB-stråling enn solen, og opp til 2-4 ganger så mye UVA-stråling. I tillegg så får hele kroppen sol på en gang i et solarium.
Det anbefales ikke å ta solarium før man reiser på ferie. Det øker den totale mengde UV-stråling som huden utsettes for, noe som igjen øker kreftrisikoen. Dessuten kan man bli lurt til å oppholde seg lenger i solen, fordi man allerede er brun.

Så hadde jeg vært HI hadde jeg ikke tatt det selv heller.

Jeg har også lest at en lege har anbefalt solarium for å få d-vitamin. Problemet er kanskje at noen leger anbefaler det fordi det er gunstig innen deres fagfelt, men ser bort fra risiko på andre felt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 15:26   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ah, takk for info, Glitter.

Gammel 21-05-08, 16:30   #19
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Standard

.....

Gammel 21-05-08, 17:12   #20
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg har gått til hudlege og tatt solarium, men det var en helt annen type solarium og helt andre mengder. (Max 1 minutt og sånn. )
Supersterk sol det.

Eg har også vore behandla i UVB-kabinett. Barn med eksem, psoriasis, urtecaria etc. får same behandling. Eg vart sjølv behandla i solarium da eg var liten pga. mangel på lyskabinett i fylket.

Eg trur neppe barnets hud tar skade av nokre minuttar i solarium, men eg ville uansett ikkje tatt barna med. Litt usikker på kvifor eg tenker slik. Det er mulig det har litt med holdningar til kropp og utsjånad å gjere. Ein må uansett solariumsbruk før avreise beskytte huden i sola. Det er også eit poeng å lære barna.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:51.