Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Brownies av sammalt hvetemel?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-05-08, 17:43   #1
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Brownies av sammalt hvetemel?

Mannen er seg selv lik og har kjøpt sammalt fint hvetemel i stedet for siktet hvetemel (tenk, jeg glemte å skrive "siktet" på handlelista ).

Vel, tror dere det blir godt å bruke sammalt fint mel? Eller sparer vi browniebaking til senere og lager grove pannekaker i stedet?

Gammel 17-05-08, 17:52   #2
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Brownies av sammalt hvetemel?

Jeg tror faktisk jeg ville prøvd, jeg. Blir det mislykket så vet man det til neste gang. Blir det bra, så har du oppdaget sunnere brownies.

(Vet det finnes oppskrifter på nett på brownies med sorte bønner og andre moste grønnsaker hvor man vistnok ikke kan kjenne smaken av grønnsakene. Kanskje en slik oppskrift med fibra hadde vært en slager? )

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-08, 19:04   #3
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Nå står herligheten i ovnen og godgjør seg. Dette var skikkelige brownies med 7 egg og 190g kakao.

Gammel 17-05-08, 20:35   #4
Stikka
...

Stikka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hørtes spennende ut. Smakte det godt? Hvis ja så del gjerne oppskriften.

Gammel 17-05-08, 21:01   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det tror jeg nok går strålende. Mange baker jo både sjokoladekaker og boller med sammalt hvete og det smaker knallgodt. Sammalt hvete sies jo å ha en litt mer nøttaktig smak enn hvete. Fortell hvordan det ble da.

Gammel 17-05-08, 21:15   #6
malena

malena sin avatar

Standard

Det ble kjempegodt! Jeg kjenner sammalt-smaken kun fordi jeg vet den er der.

Her er oppskriften:

Ekte, Amerikanske Brownies

340g usaltet smør
600g hvitt sukker
2ts vaniljesukker
7 egg
200g hvetemel
190g Superior Dark Baking Cacao (jepp, oppskriften står på pakken)
1 knivsodd havsalt (dette droppet jeg siden jeg ikke hadde usaltet smør)
Du kan også blande i 200g hakkede pecannøtter, macadamianøtter, peanøtter eller valnøtter

Varm ovnen til 180 grader. Dekk en langpanne med aluminiumsfolie og spray med bakefett. Smelt smøret i en kjele og rør inn sukkeret til alt er oppløst. Ta kjelen av varmen og pisk inn eggene, ett av gangen. Pisk godt for hvert egg du har i. Bland mel, Superior Dark Baking Cacao, vaniljesukker og havsalt og sikt det i smørblanding.
Rør inn nøttene. Stekes nederst i ovnen på 180 grader i 45 til 50 minutter (jeg stekte kaken på 175 i varmluftsovn i 40 minutter og den var helt ferdig). Pass på at kaken ikke blir for godt stekt. Gi gjerne kaken et dryss med melis mens den ennå er varm eller smelt Confecta Superior Dark
72 % sjokoladeplate i vannbad og glaser kaken.

Sist redigert av malena : 17-05-08 kl 21:59.
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-08, 21:55   #7
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Takk for oppskriften. Men jeg regner med det skulle stått litt mel et sted i den også?

Gammel 17-05-08, 21:59   #8
malena

malena sin avatar

Standard

Ups. Fikset.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:30.