Hvor lenge vil barna gå i bunad på 17. mai?
Guttene mine har alltid elsket å gå i bunader og følt seg skikkelig stilige, men nå har eldstemann begynt på skolen og vi har flyttet ut av Oslo, så nå lurer jeg på hvor lenge han vil ha på seg bunad på den store dagen. Jeg satser på at jeg får den på ham i år også, men lurer litt på om han vil føle seg utenfor dersom ingen andre gutter i klassen har på seg bunad.
Noen som har erfaring i dette? Har bunadstrenden hos mannfolk forplantet seg nedover i aldersklassene? Pappa i familien har forøvrig også bunad, så her er forbildene iallfall i orden. Storebror er forøvrig en tøff kar som er blant de mest populære i klassen, så jeg tviler sterkt på om han vil bli mobbet for å gå i bunad. Han har snarere stor påvirkningskraft og kan fort bli en trendsetter, men jeg er neimen ikke sikker på om han klarer det nå.
Burde jeg forresten spørre ham på forhånd om han vil gå i bunad, eller skal jeg bare ta den på ham som vanlig? Tror ikke han vil protestere om vi gjør som vanlig, men det kan jo være han tenker seg om dersom jeg gir han valget.
|