Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Spin-off av spin-off: hvilken tilknytning har du til bunaden din?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-08, 21:08   #1
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Spin-off av spin-off: hvilken tilknytning har du til bunaden din?

Jeg lurer på om det egentlig er så mange som velger bunad fra et område de ikke har noen tilknytning til? Har du selv tilknytning til der din bunad er fra, isåfall hvilken?

Jeg har bunad fra der hvor min far er fra, men har aldri bodd der selv.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:11   #2
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off av spin-off: hvilken tilknytning har du til bunaden din?

3 av mine besteforeldre er fra ulike gårder på Hedmarken (Stange, Rudshøgda, Nes), så min tilknytning til Hedmarksbunaden er grei. Jeg er født og oppvokst i Østerdalen og den eneste besteforeldren jeg har som ikke var fra Hedmarken hadde mor fra Elverum, så det er innafor, på alle vis.

Gammel 30-03-08, 21:14   #3
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Har Lofotbunad, og er fra Lofoten.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:15   #4
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Har Rogaland, pappa er derfra.

Gammel 30-03-08, 21:15   #5
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Har grønn nordlandsbunad. Er fra Mo i Rana. Har selv bodd 10 år der, og begge foreldrene mine + deres familier er derfra. Bunad er brodert av oldemor. Hun hadde selv samme type, i tillegg til mormor, mamma, søster, to tanter, 2 søskenbarn, et.c.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:15   #6
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Født og oppvokst her som bunaden min kjem i frå. Mors slekta mi høyrer og til her.

Gammel 30-03-08, 21:15   #7
Agurke
Fabelaktig

Agurke sin avatar

Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Har Trønderbunad, og er fra Trondheim.

Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:18   #8
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har nordlandsbunad. Jeg er født og oppvokst i Troms, men bare en halv times kjøring unna fylkesgrensen. "Alle" har nordlandsbunad der hvor jeg kommer fra. Egentlig skal man ha grønn om man er tilknyttet jordbruk og blå hvis man er tilknyttet sjøen, men ettersom det aldri har vært noen storskala på noen av delene i min slekt (Typisk bønder som fisket ) valgte jeg den jeg selv syntes jeg kledde best.

Gammel 30-03-08, 21:19   #9
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har beltestakk fra Telemark (Bøstakk), er født og oppvokst i Midt-Telemark.

Gammel 30-03-08, 21:20   #10
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har Rogalandsbunad og jeg er oppvokst i Stavanger. I tillegg har jeg valgt mønster Bokn ettersom min mormor var fra Bokn. (De mest populære Rogalandsbunadene har mønster fra Jelsa og Frafjord, uten at eieren av bunaden nødvendigvis har noen tilknytning til Jelsa og Frafjord.)

Gammel 30-03-08, 21:20   #11
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har arvet svigermormors hedmarksbunad (med svigermors konfirmasjonsliv). Begge disse damene samt mannen min er oppvokst i Ringsaker, og svigerforeldrene mine bor der fortsatt. Sjøl er jeg oppvokst på Romerike, men jeg har ei mor fra Hedmark og føler tilhørighet til fylket.

Gammel 30-03-08, 21:20   #12
Lotte
Aktiv

Lotte sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Lotte er litt kul
Standard

Jeg viste ikke hva jeg ville ha av bunad jeg. Har foreldre fra forskjellig steder i landet og oppvokst på det tredje stedet. Så jeg valgte kystdrakten. Det ble mest riktig for meg

Lotte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:22   #13
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har Nordlandsbunad. Mønstret i Nordlandsbunaden stammer fra hjemkommunen min, Vefsn

Gammel 30-03-08, 21:23   #14
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har Nordlandsbunad og moren min er fra Senja (som ja, ligger i Troms). Men siden Troms-bunaden og Senja-bunaden først kom en god stund etter at min mor fikk bunad, har vi alltid hatt Nordlandsbunad.

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Sant grønn er innland og blå kyst?!?

Tror det er det som var tanken, opprinnelig. (Arrester meg gjerne hvis det er feil.)

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:23   #15
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har bunad fra stedet jeg flyttet til da jeg var 1 år.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:23   #16
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

3 av mine besteforeldre er fra ulike gårder på Hedmarken (Stange, Rudshøgda, Nes)

Da kjente kanskje en av dine besteforeldre også Alf Prøysen, i likhet med Blåmanns mormor? Skjønt de er sikkert yngre.

Gammel 30-03-08, 21:25   #17
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Kan man ikke både ha grønn og blå på Mo?

Sant grønn er innland og blå kyst?!?

Jepp. De bruker begge. Men som regel samme farge innen en familie.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:26   #18
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu

Da kjente kanskje en av dine besteforeldre også Alf Prøysen, i likhet med Blåmanns mormor? Skjønt de er sikkert yngre.

Min farmor (født 1913) gikk 3 klasser over Alf Prøysen på Furu skole. Og hun hadde en raus med yngre søsken, yngste 19 år yngre enn henne, så det kan godt hende at dine svigers kjenner en del fra min familie. Har mye slekt rundt om i Ringsaker og ellers på Hedmarken.

Gammel 30-03-08, 21:26   #19
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Har Rogalandsbunad, og er utflyttet Rogalending selv Begge mine foreldre, alle besteforeldre og alle oldeforeldre er også Rogalendinger, så jeg er absolutt innenfor på alle måter.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:27   #20
Tåtti
klossemajor

Tåtti sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har trønderbunad fordi jeg har bodd i Trøndelag i over tretti år, selv om jeg er født i Nord-Norge og har bodd Norge på langs. Men foreldrene mine møttes i sin tid på gymnaset i Levanger, det teller vel noe?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:47.