Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Et bunadspørsmål som jeg egentlig "vet" svaret på

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-09, 23:31   #1
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et bunadspørsmål som jeg egentlig "vet" svaret på

Det har seg slik at muligheten for å få seg bunad nå er ganske stor. Det er mulig at jeg og brødrene mine får dette til jul. "Problemet" er at en damebunad er mye dyrere enn herrebunad. Vi har tilknytning til Telemark og bor alle på Romerike. Prisen vil evt får til bunad blir ut fra herrebunaden, dermed "mangler" jeg endel penger får å få den bunaden jeg ønsker meg mest, beltestakken fra Telemark. Jeg er usikker på om jeg har råd til å legge inn 10000 selv for å få den. Alternativet er Romeriksbunaden, men den synes jeg egentlig ikke er noe fin. Ikke så lenge det er Telemarksbunaden som jeg alltid har ønsket meg. Hvor feil blir det å velge en helt annen bunad enn det jeg har tilknytning til? Jeg tenker mest på Grafferdrakten. Jeg har ikke så vidt jeg vet noe slekt i Gudbrandsdalen.

Dette ble litt langt, men jeg er så usikker. Eller egentlig, innerst inne er jeg ikke det

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 23:39   #2
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et bunadspørsmål som jeg egentlig "vet" svaret på.

Kan du ikke spare litt da, så du får råd til Telemarksbunaden?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 23:40   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Feil og feil, jeg hadde ikke giddet ha en dyr bunad fra et sted jeg ikke har tilknytning til. Men tilknytningen definerer du på mange måter selv. Spørsmålet er vel om du egentlig blir fornøyd med noe annet enn den riktige bunaden for deg, og om du vil angre i årevis fordi du ikke spyttet i noen ekstra tusenlapper eller ventet et års tid med pengeønsker til alle logiske dager før du kjøpte.

Gammel 04-12-09, 23:42   #4
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er Telemark som er i hjertet mitt, ikke noe tvil om det. Jeg har Øst-Telemark barnebunad og har arvet en voksenbunad fra mormor. Problemet er bare at den på ingen måte har passet meg etter at jeg passerte 20 år. Det er mamma som bruker den. Jeg får nok spare litt.

Gammel 04-12-09, 23:45   #5
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du venter. Du får julegaven nå og legger den til side og sparer opp til resten.

Gammel 04-12-09, 23:49   #6
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Du venter. Du får julegaven nå og legger den til side og sparer opp til resten.

Ja jeg må nok det. Jeg har ønsket meg Beltestakken siden den andre ikke passet lenger, så jeg klarer vel å vente litt til. Eller så får jeg bare droppe å kjøpe ny dyr spinningsykkel og heller bruke ergometern litt lenger.

Gammel 04-12-09, 23:56   #7
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Enig med de som sier at du sparer til du får råd til den du egentlig ønsker deg!!! Om du allerede har en, kunne du kanskje solgt den, og puttet pengene du får for den sammen med gaven....

Bunad er så dyrt at du må ikke finne på å kjøpe en du ikke er 100 % fornøyd med.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 00:00   #8
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Enig med de som sier at du sparer til du får råd til den du egentlig ønsker deg!!! Om du allerede har en, kunne du kanskje solgt den, og puttet pengene du får for den sammen med gaven....

Bunad er så dyrt at du må ikke finne på å kjøpe en du ikke er 100 % fornøyd med.

Jeg kan ikke selge den jeg har, den har jeg arvet av mormor. Fra jeg var bitteliten fikk jeg vite at jeg skulle arve den. Desverre var mormor helt flatbrystet og kjempetynn, jeg er ingen av delen.

Gammel 05-12-09, 00:02   #9
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Romeriksbunaden vil jeg bare ikke ha, selv om den koster halvparten av beltestakken. nei, det er nok sparing som må til.

Gammel 05-12-09, 00:02   #10
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg syns som de andre at du bør spare til du har råd til den bunaden du virkelig ønsker deg. Jeg har beltestakken, og jeg er så fornøyd. Føler meg utrolig fin når jeg har den på!

Gammel 05-12-09, 00:05   #11
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

ok- da skjønner jeg godt at du ikke kan selge den. Er ellers enig med deg i at Romeriksbunaden ikke er spesielt fin...

Gammel 05-12-09, 00:09   #12
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

ok- da skjønner jeg godt at du ikke kan selge den. Er ellers enig med deg i at Romeriksbunaden ikke er spesielt fin...

Jeg har et veldig spesielt forhold til den bunaden selv om jeg ikke får brukt den selv.

Gammel 05-12-09, 00:18   #13
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Standard

Ja det har jeg ingen problemer med å forstå iom at den er et arvestykke .

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg har et veldig spesielt forhold til den bunaden selv om jeg ikke får brukt den selv.

Gammel 05-12-09, 09:23   #14
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg slutter meg til koret - spar til du har råd til den bunaden du virkelig vil ha. Dette er et plagg du skal bruke ved viktige anledninger resten av livet, det er verdt å forsake litt for å få råd til at det skal bli helt perfekt!

Gammel 05-12-09, 09:25   #15
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et bunadspørsmål som jeg egentlig "vet" svaret på

Synger med!
- forøvrig ler jeg inni meg av de som driver med "tilhørlighetshopping" for å få den bunaden de vil ha.

Gammel 05-12-09, 11:17   #16
Moonlight
prøver tilpasse seg livet

Moonlight sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Blogginnlegg: 95
Moonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Spar og kjøp den du vil ha..

Jeg gjorde kunststykket å selge min Opplands-drakt for ett par år siden i desperat pengemangel, og nå har jeg jo aldri råd til å kjøpe meg ny.
Fikk bunaden i konfirmasjonsgave, og tørr ikke fortelle mamma at jeg har solgt den.. så jeg må bare prøve kjøpe meg ny uten at hun merker det

: redd mammaen sin reaksjon :

Moonlight er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 17:22   #17
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du sparer til du har råd til den du vil ha. Og så kan du ønske deg deler av bunaden til bursdag og neste jul osv, så tar det nok ikke så lang tid før du har bunaden i hus.

Gammel 06-12-09, 09:52   #18
Anuk

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg kan ikke selge den jeg har, den har jeg arvet av mormor. Fra jeg var bitteliten fikk jeg vite at jeg skulle arve den. Desverre var mormor helt flatbrystet og kjempetynn, jeg er ingen av delen.

Har du sjekket om det går an å sy den om? Jeg kjenner ikke den bunaden, men der jeg kommer fra er det uendelig mye man kan gjøre med en bunad som er for liten eller for stor.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 21:01   #19
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde spart !

Gammel 06-12-09, 21:02   #20
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Romeriksbunaden blir fin med en gang man flytter bort fra der 99.9% av alle rundt har den

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:27.