Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tid og rutiner om morgenen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-08, 14:46   #1
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Tid og rutiner om morgenen?

En stor frustrasjon her i huset er morgenen. Mannen drar 06.30 på jobb. Jeg har klokken på kl. 06.30, og da rekker vi såvidt til skolen når den starter 08.30. Etterpå leveres lillesøster og jeg er på jobb til i 9 tiden. 2 1/2 time fra vi våkner og til jeg er på jobb, og da går det slag i slag med vekking, stell, påkledning og mat.
Allerede er jeg flink til å ordne med klær, ryggsekk etc kvelden før. Ungene legger seg kl. 19, og det er jo nesten umulig å legge dem noe tidligere.
Hvordan skal det gå når jeg må begynne på jobb kl. 07.45 ? Da må vi jo opp midt på natten.
Da storesøster gikk i barnehagen var det greit for da spiste hun der, men nå må vi spise hjemme.

Hvor lang tid trenger dere til det nødvendige morgenstellet ? Noen råd til enda mer effektivisering ?

Gammel 07-02-08, 14:49   #2
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tid og rutiner om morgenen ?

Bruker 45-60 min. fra vi står opp til førstemann er levert. Det er litt vanskelig å gi råd uten å vite hva dere bruker så lang tid på.

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 14:49   #3
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bruker 45 minutter. Da dusjer jeg, finner frem klær til meg og Iben, smører matpakker til ungene og frokost til Emma. Cluet er å ikke spise frokost hjemme. Frokosten er tiddreperen.

Gammel 07-02-08, 14:53   #4
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Vi er som regel to voksne og tre barn om morgenen. Da står vi opp kl. 6.30. Kler på oss, skifter på minsten. Jeg er som regel oppe og gjør ferdig gutta mens mannen starter på frokosten. Sitter ned ved bordet ca. kl. 7. Tannpuss ca. kl 7.15 og i bilen rett før 7.30. Innimellom der har vi funnet fram og pakket sekker, samt smørt niste og lagd til varm drikke på termos. Alene bruker jeg kanskje 10-15 min mer. Er vi begge om morgenen er jeg på jobb til 8, mannen til 8.30.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 14:55   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg leverer, tar det en time fra jeg står opp til vi går. Da går alt i relativt rolig tempo. (Mannen min er mer effektiv om morgenen, han er både flinkere til å legge frem alt som trengs kvelden før, og til å tvinge Poden til å få opp farten.) Da er det havregrøtlaging (det setter jeg i gang med helt først), matpakkesmøring, dusj av meg og vask av Poden, spising (det kan han noen dager bruke nesten hele timen på ), sjekk av værmelding og påkledning.

Skiftetøy ligger i sekken og blir byttet om ettermiddagen ved behov; matbokser og flaske og grøtgryte må vaskes kvelden før, og aller helst bør både mine og Podens klær finnes frem da også.

Gammel 07-02-08, 14:57   #6
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Bruker 45-60 min. fra vi står opp til førstemann er levert. Det er litt vanskelig å gi råd uten å vite hva dere bruker så lang tid på.

Selv syns jeg ikke vi bruker mer tid enn nødvendig på noe. Jeg ligger litt sammen med ungene for å vekke dem, vi steller oss og kler på oss, så spiser vi og jeg pakker ned frukt til skoleungen. Tannpuss og ytterklær og i bilen.

Gammel 07-02-08, 14:57   #7
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alt som kan gjøres kvelden før må gjøres da!

Gammel 07-02-08, 14:58   #8
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi står opp 07.30, eldste roper jeg på, at nå er det morgen, minsten hopper ut med en gang det er lyd i huset.
Mellomste bruker jeg 2-3 minutter på å vekke ved å stryke han på ryggen slik at han får en god oppvekking.
Han takler ikke å bli vekt slik som eldste gjør.
De bruker maks 15 min på frokosten.
Og senest klokken 08.15 går de to eldste ut døren til skolen.
Minsten er levert innen 08.30.
08.45 er jeg hjemme igjen.

2.5 time var lenge synes jeg, lurer litt på hva dere bruker sånn tid på ja..
Dusj tas kvelden i forveien.
Matpakker smører jeg mens ungene spiser og jeg spiser samtidig som jeg smører matpakke og kutter opp frukt.

Ž*•.ž(*•.žGutt 99-01 og 03ž.•*Ž)ž.•*Ž

Sist redigert av Michayla : 07-02-08 kl 15:04.
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 14:58   #9
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spis frokostblanding i stedet for smurt mat?

Gammel 07-02-08, 14:58   #10
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg står opp 06.30 og er på jobb til 0900... Omtrent som deg altså.

Hva tiden brukes til? En dusj for meg, få opp to små (1 og 3 år), spise frokost (jeg synes det er trivelig å gjøre det sammen...), få på klær, trille tvillingvogn innom to barnehager (håper på plass i samme barnehage til høsten, og da sparer vi en halvtime) og så gå videre til jobb. Jeg hadde spart en del tid på å kjøre bil, men det er gangavstand og man skal jo liksom spare litt miljø også...

Jeg er enig i at frokosten tar mye av tiden, men jeg synes det er en veldig god start på dagen å ta den sammen (minus mannen min drar på jobb til 0700). Mannen min smører matpakker før han drar, og jeg legger fram det vi skal ha med kvelden før.

Råd til effektivisering? Niks...

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 15:00   #11
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Standard

Vi spiser havregrøt og det tar mye kortere tid enn å smøre mat.

Jeg fatter ikke hvor tiden blir av...

Gammel 07-02-08, 15:01   #12
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fusilli, her.

Jeg fatter ikke hvor tiden blir av...

Nei, det lurer jeg på for vår del også...!

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 15:09   #13
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Rolige morgener her. Vi rekker det fint om vi står opp 07.30. Poden begynner på skolen 08.30 og jeg begynner på jobb til samme tidspunkt. Så vi kjører stort sett hjemmefra noen minutter over 8 slik at guttungen må tilbringe noen minutter i skolegården før det ringer inn, da rekker jeg å komme meg på jobb tidsnok.

Men, normalen er at jeg står opp mellom 0600 og 0630, går på badet og steller meg, så vekker jeg guttungen når jeg er ferdig. Går meg en halvtimes tur med bikkja (når vi står opp 0730, så forutsettes det at gubben tar seg av den turen). Så spiser vi frokost og smører matpakke. Deretter har jeg litt tid til å lese avisen og drikke kaffe, mens guttungen ser litt på TV.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 15:10   #14
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Står opp 6.45, er ute av døra 7.30. Matpakke smøres kvelden før, klær legges frem kvelden før, sekker pakkes kvelden før, jeg dusjer kvelden før... Med andre ord; "alt" gjøres kvelden før. Sånn klarer vi oss med 45 minutter om morgenen. Barna spiser frokost mens jeg sminker meg, og jeg spiser frokost på jobb. De er flinke til å stå opp da, jeg bare går forbi døren deres, skrur på lyset, sier "God morgen", og de er oppe.

Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 15:28   #15
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Jeg står opp først. Dusjer om kveldene. Steller meg ferdig, så vekker jeg storebror først. Få han opp, så han kan kle seg og spise frokost. Deretter hjelper jeg de to små med frokost og får på dem klær. Bruker 1 1/2 time. Mannen smører matpakke, så den er bare å putte i sekken.

Gammel 07-02-08, 15:54   #16
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Gode råd utover å smøre mat og legge frem alt som skal med dagen før? Nei.

Hos oss er benytter tidstyven seg av at Andungen er fryktelig treg til å spise frokost (med mindre han får rista brød med smør og syltetøy - så det får han ofte), og at Knøtto omtrent alltid bæsjer i det vi skal dra.

Jeg står opp ca 0645, dusjer, Knøtto våkner gjerne mens jeg er i dusjen, så etter det er det full rulle. Dersom ikke Andungen våkner av seg selv, lar jeg ham sove til 0730, og så får han spise frokost i barnehagen.

Jeg er sjelden på kontoret før 09 når jeg leverer, ettersom ungene frem til nå har gått i hver sin barnehage, og jeg har 10 min å gå fra parkering til kontoret. Nå går de i samme barnehage, så jeg er spent på nye rutiner og se hva vi faktisk sparer av tid.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 15:54   #17
Ingrid-lille
Dramaqueen

Ingrid-lille sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg står opp 06:30 og er ute av døra til 07:30. Pandaen våkner stort sett kvart på sju hver morgen. Vi spiser ikke frokost hjemme, men jeg smører matpakke til meg og Pandaen, kler på han og dusjer selv før han står opp. Det går rimelig fort her om morgenen, men vi har tid til å spise om Pandaen vil ha det før vi drar.

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 15:54   #18
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror forresten jeg hadde dævva om jeg måtte gå på jobb uten å dusje først, til tross for kveldsdusj.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 15:56   #19
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg bruker en time.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 16:05   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med å lage et lite "flytskjema" der du skriver notater en morgen, over hva som gjøres når, og hvor lang tid det tar. Se om du kan identifisere tidstyver eller ting som blir ineffektivt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:02.