Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Fjorårets beste og dårligste bøker

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-01-08, 22:22   #1
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fjorårets beste og dårligste bøker

Som god nerd har jeg i mange år ført lister over alle bøkene jeg leser - med forfatter, tittel, sjanger, sidetall, terningkast og en svært kort omtale. Da er det litt morsomt å kikke på lista ved årets slutt og kåre årets beste og verste leseopplevelser. Håper flere vil slenge seg med på tråden - for underholdning, snoking og inspirasjon!

Gammel 01-01-08, 22:24   #2
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Årets beste og dårligste bøker

Tror du alle har slike lister eller?

Kan du ikke dele din da?

Gammel 01-01-08, 22:30   #3
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den eneste boka som har fått terningkast 6 hos meg i 2007 (ja, jeg er litt tabloid av meg) er Håkan Nessers Människa utan hund. Den er et strålende krim-familiedrama med humoristiske og alvorlige undertoner.

Blant de 10 femmerne finnes bl.a. Karin Alvtegens Skam og Saknad, Erik Fosnes Hansens Løvekvinnen, Ian McEwans On Chesil Beach, Nikolaj Frobenius' Teori og praksis og Henrik Langelands Francis Meyers lidenskap.

Jeg har omsider sluttet å lese ut bøker jeg ikke liker , så Margaret Skjelbreds Andrea D ble ikke mange sidene gammel. Ellers er den dårligste karakteren på lista 3, og her finner vi Mark Haddons Den merkelige hendelsen med hunden den natten og Ingrid Berglunds Det svakeste ledd.

Sist redigert av Bluen : 03-01-08 kl 20:32.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 22:30   #4
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Tror du alle har slike lister eller?

Nei da, jeg tror ikke alle er like sprø som meg. Men beste og dårligste bøker kan dere vel dele uansett om dere har lister eller ikke?

Gammel 01-01-08, 22:34   #5
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elinblu har vel velbegrunnede mistanker om at hun ikke er den eneste som fører lister.

Det beste jeg leste i 2007, var nok Coetzees Boyhood og Youth, samt Dag Solstads Genanse og verdighet. Ingen av dem er akkurat så veldig ferske, men TTT. Alle tre var utpreget dystre og rystende bøker, men au! så klarsynte og nådeløse. Fjorårets yndlingsforfatter ble derimot uten tvil Terry Pratchett; jeg leste minst ti Discworld-bøker i 2007, og lo høyt minst tre ganger av samtlige. Ingen liten bragd!

De to bøkene jeg har listeført som uavsluttede i 2007 var Stieg Larssons Flickan som lekte med elden og Philippa Gregorys The Virgin’s Lover. De irriterte meg såpass at jeg måtte lese noe annet, Larsson pga. de seige oppramsingene av produktnavn og Gregory fordi jeg gledet meg til (den antatte) heltinnen skulle bli myrdet.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)

Sist redigert av Toffskij : 02-01-08 kl 10:57. Årsak: Ser bjelken i eget øye
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 22:34   #6
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Elinblu har vel velbegrunnede mistanker om at hun ikke er den eneste som fører lister.

Det er helt korrekt, jeg ble inspirert av en blogg jeg svingte innom, og valgte å legge en tråd her i stedet for en tilbakemelding i denne omgang.

Gammel 01-01-08, 22:37   #7
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror vi to er sånn ca. i komplementær distribusjon når det gjelder litteratursmak, Elinblu, for The Curious Incident … ville fått en soleklar femmer hos meg om jeg delte ut slikt (OK, jeg gjør det av og til), mens Francis Meyer mer ville vært en svak firer. (Den grusomme scenen fra Gamle festsal redder den fra en treer.)

Gammel 01-01-08, 22:41   #8
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sånn liste skal jeg også lage. Kanskje det blir mitt nyttårsforsett?

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 22:43   #9
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Enn at jeg glemte Ingvar Ambjørnsens En lang natt på jorden blant femmerne, da! Den var en ørliten smule tung, men også ustyrtelig festlig.

Gammel 01-01-08, 22:56   #10
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ellers er den dårligste karakteren på lista 3, og her finner vi Mark Haddons Den merkelige hendelsen med hunden den natten

Den er jo nydelig. En av de beste bøkene jeg har lest i nyere tid (men jeg leste den i 2006, så den kan ikke kåres til årsbeste). Mannen digger den også OG trettenåringen også, for den saks skyld.

Jeg får skrive liste til neste år, for selv om jeg vrir hjernen min aldri så mye, så kan jeg ikke komme på hvilken av årets bøker jeg har likt mest eller minst. :gullfiskhjerne:

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 22:59   #11
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men, en bok som gjorde kjempeinntrykk, men som jeg ikke vet om jeg elsket eller hatet, er Det er trikken i ditt liv av Yvonne Kuhn. Tematikken var veldig, veldig skremmende.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 23:03   #12
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg signerer Divine i forhold til The curious incident …. Jeg tror kanskje Stieg Larsson kommer dårligst ut blant bøkene jeg leste i 2007, men jeg må oppsummere boklisten for meg selv før jeg uttaler meg endelig, tror jeg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 23:04   #13
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker ikke titler eller forfattere. Men den siste jeg leste, The book thief, var utrolig bra. Ikke en sjanger jeg vanligvis leser, men den må rett og slett oppleves.

Nå leser jeg Pandora's star, sci fi, av Hamilton. Digger.

Gammel 02-01-08, 00:08   #14
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det blitt veldig "populært" å ikke like Stieg Larsson, Anne Holt eller Unni Lindell? Merker at folk ofte ser litt ned på disse forfatterene, selv om de er blant bestselgerene i Norge.
Er det for folkelig og enkelt? Er vi som leser/sluker disse litt enkle sjeler vi også? Burde vi ta et skritt opp over skyene og lese "tyngre" bøker?

Gammel 02-01-08, 00:12   #15
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

De to bøkene jeg har listeført som uavsluttede i år var Stieg Larssons Flickan som lekte med elden og Philippa Gregorys The Virgin’s Lover. De irriterte meg såpass at jeg måtte lese noe annet, Larsson pga. de seige oppramsingene av produktnavn og Gregory fordi jeg gledet meg til (den antatte) heltinnen skulle bli myrdet.

Jeg har akkurat lest ferdig "Jenta som lekte med ilden", men er ikke helt sikker på hva du mener med oppramsing av produktnavn. (Er det av typen, at hun leide en Honda Civic, og at han hadde en Sony Ericson, du mener? Jeg leste den på norsk, så det er ikke sikkert den fremstår på samme måte oversatt, men jeg er ikke helt sikker på hva du mener.)

Gammel 02-01-08, 00:26   #16
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Snipa: Jeg har bare lest en halv Larsson, men den likte jeg altså ikke. Jeg likte ikke folka, jeg likte ikke stemningen, og plottet imponerte meg ikke (men kanskje kom det noe bra etter side 250?). Det er ikke uttrykk for noen generell eller prinsipiell forakt, og i hvert fall ikke noe ønske om å misjonere for bøkene jeg liker (som for øvrig er en svært odde forsamling).

Gammel 02-01-08, 00:30   #17
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Er det blitt veldig "populært" å ikke like Stieg Larsson, Anne Holt eller Unni Lindell? Merker at folk ofte ser litt ned på disse forfatterene, selv om de er blant bestselgerene i Norge.
Er det for folkelig og enkelt? Er vi som leser/sluker disse litt enkle sjeler vi også? Burde vi ta et skritt opp over skyene og lese "tyngre" bøker?

Jeg skjønner ikke helt hva du mener nå. Hevder du at folk som sier at Stieg Larsson, Anne Holt, Unni Lindell osv egentlig liker bøkene veldig godt, men rakker ned på dem for å snobbe? Jeg føler meg i så fall ikke veldig truffet.

Det er jo forholdsvis "enkle" bøker, i betydningen lettlest, underholdende og ikke veldig dype. Og det er selvsagt ikke noe galt i verken å lese eller like slike bøker. For min egen del så likte jeg Stieg Larsson-bøkene akkurat godt nok til at jeg leste alle tre, men ja, jeg syntes at de var middelmådige, og det ville jeg syntes uansett om de var trykket i 200 eksemplarer og jeg var en av en håndfull eksklusive lesere.

Jeg er sikker nok på min litterære smak til at jeg leser det jeg har lyst til å lese og disser det jeg føler for å disse, enten det er en bestselger eller en nobelprisvinner. (Jeg innrømmer dog at jeg vanligvis antar at det ikke utelukkende er bokens feil hvis jeg misliker en nobelprisvinner.) Og jeg synes definitivt at man bør lese de bøkene man har lyst til å lese og ikke de bøkene en eller annen "elite" anbefaler eller foretrekker. På samme måte synes jeg det er idiotisk snobberi å unnlate å lese en fin bok bare fordi det er en bestselger.

Men jeg forbeholder meg altså retten til å synes en bok er dårlig selv om salgstallene tyder på at folk flest er uenige med meg.

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg har akkurat lest ferdig "Jenta som lekte med ilden", men er ikke helt sikker på hva du mener med oppramsing av produktnavn. (Er det av typen, at hun leide en Honda Civic, og at han hadde en Sony Ericson, du mener? Jeg leste den på norsk, så det er ikke sikkert den fremstår på samme måte oversatt, men jeg er ikke helt sikker på hva du mener.)

Jeg skjønner veldig godt hva Toffen snakker om. Jeg har skrevet om det samme i denne tråden (innlegg 27). (Jeg leste de to første på norsk og den siste på svensk. Den siste var definitivt verst i så måte, men om det var boken eller originalspråket, har jeg ingen formening om.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 00:33   #18
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Men jeg forbeholder meg altså retten til å synes en bok er dårlig selv om salgstallene tyder på at folk flest er uenige med meg. Jeg skjønner veldig godt hva Toffen snakker om. Jeg har skrevet om det samme i denne tråden (innlegg 27).

Ja, OK, da forsto jeg Tinetoff riktig.

Gammel 02-01-08, 00:33   #19
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Amen til Teo.

Gammel 02-01-08, 02:20   #20
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Teofelia sier det så bra.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:42.