|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
intro
|
![]() Fjorårets beste og dårligste bøkerSom god nerd har jeg i mange år ført lister over alle bøkene jeg leser - med forfatter, tittel, sjanger, sidetall, terningkast og en svært kort omtale. Da er det litt morsomt å kikke på lista ved årets slutt og kåre årets beste og verste leseopplevelser. Håper flere vil slenge seg med på tråden - for underholdning, snoking og inspirasjon!
![]() |
![]() |
#2 |
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Årets beste og dårligste bøkerTror du alle har slike lister eller?
![]() |
#3 |
intro
|
![]() Sv: Årets beste og dårligste bøkerDen eneste boka som har fått terningkast 6 hos meg i 2007 (ja, jeg er litt tabloid av meg) er Håkan Nessers Människa utan hund. Den er et strålende krim-familiedrama med humoristiske og alvorlige undertoner.
Sist redigert av Bluen : 03-01-08 kl 20:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
intro
|
![]() Sv: Årets beste og dårligste bøker
![]() |
![]() |
#5 |
kamerat
|
![]() Sv: Årets beste og dårligste bøkerElinblu har vel velbegrunnede mistanker om at hun ikke er den eneste som fører lister.
Prima (0503) et Secunda (0505) “Do you find it easy to get drunk on words?" "So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.” (Dorothy L. Sayers, Gaudy Night) Sist redigert av Toffskij : 02-01-08 kl 10:57. Årsak: Ser bjelken i eget øye |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
intro
|
Det er helt korrekt, jeg ble inspirert av en blogg jeg svingte innom, og valgte å legge en tråd her i stedet for en tilbakemelding i denne omgang.
![]() |
![]() |
#7 |
kamerat
|
![]() Sv: Årets beste og dårligste bøkerJeg tror vi to er sånn ca. i komplementær distribusjon når det gjelder litteratursmak, Elinblu, for The Curious Incident … ville fått en soleklar femmer hos meg om jeg delte ut slikt (OK, jeg gjør det av og til), mens Francis Meyer mer ville vært en svak firer. (Den grusomme scenen fra Gamle festsal redder den fra en treer.)
![]() |
#9 |
intro
|
![]() Sv: Årets beste og dårligste bøkerEnn at jeg glemte Ingvar Ambjørnsens En lang natt på jorden blant femmerne, da! Den var en ørliten smule tung, men også ustyrtelig festlig.
![]() |
![]() |
#10 |
Textrovert
|
![]() |
#11 |
Textrovert
|
![]() Sv: Årets beste og dårligste bøkerMen, en bok som gjorde kjempeinntrykk, men som jeg ikke vet om jeg elsket eller hatet, er Det er trikken i ditt liv av Yvonne Kuhn. Tematikken var veldig, veldig skremmende.
![]() |
#12 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Årets beste og dårligste bøkerJeg signerer Divine i forhold til The curious incident …. Jeg tror kanskje Stieg Larsson kommer dårligst ut blant bøkene jeg leste i 2007, men jeg må oppsummere boklisten for meg selv før jeg uttaler meg endelig, tror jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Årets beste og dårligste bøkerJeg husker ikke titler eller forfattere. Men den siste jeg leste, The book thief, var utrolig bra. Ikke en sjanger jeg vanligvis leser, men den må rett og slett oppleves.
![]() |
#14 |
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Årets beste og dårligste bøkerEr det blitt veldig "populært" å ikke like Stieg Larsson, Anne Holt eller Unni Lindell? Merker at folk ofte ser litt ned på disse forfatterene, selv om de er blant bestselgerene i Norge.
![]() |
#15 |
Leser
|
Jeg har akkurat lest ferdig "Jenta som lekte med ilden", men er ikke helt sikker på hva du mener med oppramsing av produktnavn.
![]() |
#16 |
kamerat
|
![]() Sv: Årets beste og dårligste bøkerSnipa: Jeg har bare lest en halv Larsson, men den likte jeg altså ikke. Jeg likte ikke folka, jeg likte ikke stemningen, og plottet imponerte meg ikke (men kanskje kom det noe bra etter side 250?). Det er ikke uttrykk for noen generell eller prinsipiell forakt, og i hvert fall ikke noe ønske om å misjonere for bøkene jeg liker (som for øvrig er en svært odde forsamling).
![]() |
#17 |
Bedreviter
|
Jeg skjønner ikke helt hva du mener nå. Hevder du at folk som sier at Stieg Larsson, Anne Holt, Unni Lindell osv egentlig liker bøkene veldig godt, men rakker ned på dem for å snobbe? Jeg føler meg i så fall ikke veldig truffet.
Jeg skjønner veldig godt hva Toffen snakker om. Jeg har skrevet om det samme i denne tråden (innlegg 27). (Jeg leste de to første på norsk og den siste på svensk. Den siste var definitivt verst i så måte, men om det var boken eller originalspråket, har jeg ingen formening om.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Leser
|
![]() Sv: Årets beste og dårligste bøkerJa, OK, da forsto jeg Tinetoff riktig.
![]() |
#19 |
kamerat
|
![]() Sv: Årets beste og dårligste bøkerAmen til Teo.
![]() |
|
|