Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det uhøflig å rydde når man har besøk?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-08, 00:21   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det uhøflig å rydde når man har besøk?

Er det uhøflig å rydde bordet før kaffegjestene har dratt?

Hva med å "fløffe" puter, tørke av bordet og rydde bort barneleker før gjestene dra hjem om kvelden?

Bør man aller helst rydde når man er alene, etter at gjestene har forlatt stedet? Tenker ikke på tilfeller hvor man til dømes må rydde bort middagstallerker for å gjøre plass til kaffe og sånn ...

Gammel 03-01-08, 00:23   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det uhøflig å rydde når man har besøk?

Hø? Nei? Jeg sier alltid til gjestene at de bare må sitte, jeg skal bare ta vekk fra bordet. Så sitter de og prater mens jeg bare får bort det verste. Jeg går ikke rundt og vasker og styrer, men får serviset inn på kjøkkenet og rydder bort litt leker osv. Ikke manisk, men litt sånn her og der. Men nå har jeg aldri hatt kongen på besøk heller, så det har aldri vært noe tema.

Å kaste vekk gjestene fra sofaen for å "fløffe" puter, støvsuge, ta frem vaskebøtta og lignende er jo noe helt annet, men det tror jeg svært få gjør, heldigvis.

Gammel 03-01-08, 00:24   #3
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker ikke å rydde.

Gammel 03-01-08, 00:25   #4
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

JEg fløffer vel ikke akkurat sofaputene, men det kan hende at jeg vasker av bordet. Det kommer an på hvor mye vi har griset. JEg rydder gjerne bort asjetter og fat, men kopper og glass står igjen. Dersom ungene mine legger seg, går ut eller opp, rydder jeg litt unna.

Gammel 03-01-08, 00:26   #5
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker ikke kaffe.

Gammel 03-01-08, 00:27   #6
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Er det uhøflig å rydde bordet før kaffegjestene har dratt?

Hva med å "fløffe" puter, tørke av bordet og rydde bort barneleker før gjestene dra hjem om kvelden?

Bør man aller helst rydde når man er alene, etter at gjestene har forlatt stedet? Tenker ikke på tilfeller hvor man til dømes må rydde bort middagstallerker for å gjøre plass til kaffe og sånn ...

Fantastisk problemstilling. Bakgrunnshistorien?

Gammel 03-01-08, 00:28   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar det som et tegn på at jeg burde reist meg fra sofaen for lenge siden hvis verten eller vertinnen begynner å rydde rundt meg. Hvis de rydder bordet for å sette frem noe annet, eller hvis de tørker vekk våte flekker som man kan søle til klærne med, er det selvsagt uproblematisk, men hvis de begynner å fjerne kaffekoppen min, så skjønner jeg at jeg bør vende nesa hjemover snart.

Fluffe puter og tørke av bordet ellers kommer i nesten samme kategori som støvtørking – det grenser til parodi, synes jeg. Kunne de ikke like godt sagt det i klartekst og hentet støvsugeren i stedet, liksom.

Jeg tar aldri av bordet uten å "unnskylde" meg eller forklare, type "Er det greit at jeg tar av bordet, så vi slipper at Blobben river ned alt rundt oss? Vil dere beholde kaffekoppene deres, eller skal jeg ta dem også?".

Så kort oppsummert: jeg blir veldig ubekvem av at vertskapet begynner oppryddingen før jeg går, og om det ikke er direkte uhøflig, så er det i alle fall et krystallklart hint om at jeg bør komme meg hjemover.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 00:29   #8
Frantzen
Passiv

Standard

Nei, det syns jeg ikke.
Men er det uhøflig å be gjesten rydde for seg?

:hater også å rydde:

Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 00:31   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det hadde vært litt merkelig om de jeg besøkte begynte å riste puter og tørke støv liksom, men å rydde AV og putte inn i oppvaskmaskina feks, det er liksom en del av det å ha det koselig rundt seg. Synes jeg.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 00:31   #10
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

JSå kort oppsummert: jeg blir veldig ubekvem av at vertskapet begynner oppryddingen før jeg går, og om det ikk er direkte uhøflig, så er det i alle fall et krystallklart hint om at jeg bør komme meg hjemover.

Hvis vertskapet virker uengasjert og lei og ikke gir noen forklaring på ryddingen så kan jeg skjønne det. Ellers ikke. Jeg ville ha hjulpet til med ryddingen og om det var på tide å dra ville jeg skjønt det uansett, tror jeg.

Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 00:32   #11
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Aner ikke jeg. Aldri tenkt på dette egentlig.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 00:33   #12
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når vertskapet støvsuger sofaen jeg sitter i, da bruker jeg å vurdere om det er på tide å gå hjem.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 00:33   #13
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Nei da, baaaaare bli sittende. Vi får ikke sove likevel når morgenlyset skinner inn på denne måten."

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 00:34   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg tar det som et tegn på at jeg burde reist meg fra sofaen for lenge siden hvis verten eller vertinnen begynner å rydde rundt meg. Hvis de rydder bordet for å sette frem noe annet, eller hvis de tørker vekk våte flekker som man kan søle til klærne med, er det selvsagt uproblematisk, men hvis de begynner å fjerne kaffekoppen min, så skjønner jeg at jeg bør vende nesa hjemover snart.

Fluffe puter og tørke av bordet ellers kommer i nesten samme kategori som støvtørking – det grenser til parodi, synes jeg. Kunne de ikke like godt sagt det i klartekst og hentet støvsugeren i stedet, liksom.

Jeg tar aldri av bordet uten å "unnskylde" meg eller forklare, type "Er det greit at jeg tar av bordet, så vi slipper at Blobben river ned alt rundt oss? Vil dere beholde kaffekoppene deres, eller skal jeg ta dem også?".

Så kort oppsummert: jeg blir veldig ubekvem av at vertskapet begynner oppryddingen før jeg går, og om det ikke er direkte uhøflig, så er det i alle fall et krystallklart hint om at jeg bør komme meg hjemover.

Det spørs vel hvem du er hos? Jeg ser det litt an, og jeg vet at ingen av mine venner eller familien tar det som et tegn på at de bør gå hjem om jeg begynner å smårydde litt. Jeg ber dem ALLTID om å bli sittende også, slik at de ikke sitter og føler de må hjelpe til. Jeg fjerner jo bare det som ikke skal brukes mer, og jeg ser det veldig an. Tror egentlig jeg har veldig uformelle "selskaper" her, der folk føler seg hjemme og komfortable, samme hva jeg gjør.

Gammel 03-01-08, 00:34   #15
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Når vertskapet støvsuger sofaen jeg sitter i, da bruker jeg å vurdere om det er på tide å gå hjem.

Da kunne du blitt LENGE hos oss.. Vi støvsuger sofaen alt for sjelden. Så sjelden at Hannah ikke visste hva en støvsuger var da det var med en liten en i sånn legopakke. ("sugerør mamma?")

Gammel 03-01-08, 00:35   #16
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det spørs vel hvem du er hos? Jeg ser det litt an, og jeg vet at ingen av mine venner eller familien tar det som et tegn på at de bør gå hjem om jeg begynner å smårydde litt. Jeg ber dem ALLTID om å bli sittende også, slik at de ikke sitter og føler de må hjelpe til. Jeg fjerner jo bare det som ikke skal brukes mer, og jeg ser det veldig an. Tror egentlig jeg har veldig uformelle "selskaper" her, der folk føler seg hjemme og komfortable, samme hva jeg gjør.

Jeg og.

Gammel 03-01-08, 00:35   #17
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Det håper jeg. Da har du mest sannsynlig overnattet for lenge.
(evt sølt for mye og gjort deg upopulær av den grunn. En som søler så mye har mest sannsynlig også slukt alt verten har satt fram helt alene.
Husj! Hjem med seg!)

Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 00:37   #18
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Tror egentlig jeg har veldig uformelle "selskaper" her, der folk føler seg hjemme og komfortable, samme hva jeg gjør.

Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 00:37   #19
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer an på settingen. Jeg ville forresten ikke rettet på sofa og puter med mindre den holdt på å falle sammen.

Gammel 03-01-08, 00:39   #20
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøken Rattata, her.

Nei, det syns jeg ikke.
Men er det uhøflig å be gjesten rydde for seg?

:hater også å rydde:

Det syns jeg ikke det burde være. Jeg tror det er et oppdrag for Oddgeir. Tross alt må barn rydde opp på rommet når de har vært hos andre for å leke. Når barn må rydde, må voksne det også!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:31.