|
Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
can-jur
|
![]() Lære å snakke fritt for forsamling?Litt pussig overskrift og jeg er ikke helt sikker på hva jeg lurer på heller
![]() |
![]() |
#2 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lære å snakke fritt for forsamling?Det er sikkert noe avhengig av personlighet, men det aller viktigste er mengdetrening og forberedelse. Hvis man er utrent og/eller nervøs er det lurt å øve, øve, øve. Sørg for at du kan stoffet godt sånn generelt og pugg gode formuleringer og overganger, særlig i begynnelsen av innlegget. Og snakk høyt når du øver. Det behøver ikke være andre der, men det er noe annet å snakke ut i lufta enn å øve inni seg. Etter hvert som du blir mer rutinert, vil du kunne snakke mer fritt og ubundet og du vil trenge mindre forberedelse, typisk bare tenke gjennom hovedpoenger og rekkefølge.
![]() |
#3 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Lære å snakke fritt for forsamling?Han her er flink synes jeg.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Lære å snakke fritt for forsamling?Som du skriver så er dette noe man kan trene opp, mye. Noen har det selvsagt mer enn andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Klar
|
![]() Sv: Lære å snakke fritt for forsamling?For å bli trygg i rollen så er det mest mengdetrening som hjelper. I tillegg er det lurt å kunne litt om retorikk og kommunikasjon, slik at du klarer å strukturere budskapet ditt og gjøre det enkelt for mottakerne å oppfatte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Lære å snakke fritt for forsamling?Dette er av de tingene jeg får tilbakemelding på at jeg er god på i jobben min. Jeg liker å holde innlegg og jeg kjenner at jeg får publikum med meg.
![]() |
![]() |
#7 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Lære å snakke fritt for forsamling?Du har fått mange gode råd. Jeg prøver så godt jeg kan å kun presentere det jeg jobber med og har laget selv. Har talekort med stikkord, men prøver å ikke bruke de. Det er bare jeg som vet hva som står uansett, så om jeg endrer på rekkefølgen eller endrer noe etter hva som er sagt tidligere, så har det ingenting å si. Og et glass vann foran meg.
![]() |
#8 |
|
![]() Sv: Lære å snakke fritt for forsamling?Noen har bedre tilrettelagt personlighet for dette enn andre, men på samme måte som det er mulig for en ekstrovert impulsstyrt person å bli bedre på excelarbeid og rutiner ved å øve, kan de med mindre naturtalent for å sjarmere forsamlinger fra podiet bli bedre ved å øve. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
heimføing
|
![]() Sv: Lære å snakke fritt for forsamling?Øve, øve, øve. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Lære å snakke fritt for forsamling?
Hehe, presentasjoner for statsråder er gjerne de aller enkleste.
2006 og 2009 Sist redigert av Zulu : 17-07-24 kl 18:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Sv: Lære å snakke fritt for forsamling?Jeg lærte fort at e-poster til politisk ledelse aldri bør være lenger enn at den kan leses uten å scrolle, med problem, argument og løsningsforslag i max tre setninger i kulepunktformat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
can-jur
|
![]() Sv: Lære å snakke fritt for forsamling?Tusen takk for mange gode tips.
Haha, nei helt enig med deg. Jeg sier ikke fra til publikum, det ville blitt veldig rart. Men til arrangøren.
![]() |
![]() |
#13 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Lære å snakke fritt for forsamling?Det er virkelig mange bra råd du har fått. De første gangene jeg skulle prate foran andre så trente eller øvde jeg foran Mutter'n. Hun var veldig dyktig både på å snakke foran en forsamling og på å si fra om hva som fungerte bra og eventuelle unoter jeg burde øve meg på å slutte med. Kjenner du noen som kan være treningspublikum så hjelper det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() Sv: Lære å snakke fritt for forsamling?Jeg synes at Antje Bomann-Larsen har mye bra å komme med rundt presentasjoner og hvordan bli bedre på formidling. Du finner henne på LinkedIn. Hun holder også kurs
![]() |
|
|