Felles klasseregler?
Viser til en artikkel fra dagens Aftenposten hvor Kaja Hegg fra Redd barna foreslår at det avtales felles klasseregler når det kommer til bruk av sosiale medier.
Jeg synes slike felles klasseregler er skikkelig komplisert. Jeg er helt for at man har en dialog/diskusjon i foreldregruppa om hva man tenker er greit og ikke når det kommer til bruk av sosiale medier, men jeg kjenner at jeg får piggene veldig ut når det kommer til felles klasseregler. Gitt hvem som har uttalt seg i artikkelen, så vil det ikke overraske meg veldig om dette snart blir et tema for FAU på vår skole og dermed også på det kommende foreldremøtet.
Noe av årsaken til at jeg ikke liker felles klasseregler er vel at jeg synes det er ekstremt stor forskjell på unger som går i samme klasse. Det bekreftes jo ofte her inne av de som er lærere også at reelt modningsnivå internt i en klasse godt kan variere med 3-4 år?
Jeg er nå mor til en 11-åring som verken kan eller vil være på sosiale medier. Han har ikke interesse for det og han har heller ikke sosiale antenner til å skjønne hva han kan/ikke kan fortelle om. Sånn sett burde det være lett som en plett å si meg enig i et generelt forbud på det kommende foreldremøtet. MEN; for tre år siden var jeg mor til en helt annen 11-åring. Som hadde et brennende ønske om å få delta og som jeg mente var relativt kapabel til å orientere seg i den verdenen. Hun fikk lov til å opprette bruker på instagram som jeg fulgte tett, og hun klarte seg helt fint selv om det ble en del samtaler både om ting hun hadde lagt ut og det hun valgte å følge.
Skal fellesskapets regler alltid gjelde over den vurderingen vi gjør for våre egne barn som vi tross alt kjenner ganske godt?