|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
lettere utlada
|
![]() Sunne, kalorifattige middagerJeg teller kalorier så det gyver etter, og trenger tips om gode, enkle retter som hele familien vil like. Jeg er ute etter noe som er godt og sunt.
![]() |
#2 |
flisespikker
|
![]() Sv: sunne, kalorifattige middagerHønsesuppe, hønsefrikasse
![]() |
#3 |
Off the map.
|
![]() Sv: sunne, kalorifattige middagerRene råvarer. Kjøtt, fisk og grønnsaker. Ha gjerne pasta, potet og ris til, men det kan den som skal spise kalorifattig. Mye grønnsaker, det metter i magesekken, men gir lite kalorier. Vær oppmerksom på mengden olje du steker i. Det er veldig kaloririkt.
![]() |
#4 |
Tatt på
|
![]() Sv: sunne, kalorifattige middagerFor å begrense kaloriene til middag så tenk tallerkenmodellen. Halvparten av tallerkenen skal være grønt og grønnsaker, en fjerdedel kjøtt/proteiner og siste fjerdedel ris/pasta/poteter/bønner. Fant ut at da kunne vi ha de aller fleste av middagene vi brukte å ha, det var bare en større andel grønt på min tallerken.
![]() |
#5 |
Pauset
|
![]() Sv: Sunne, kalorifattige middagerJeg spiser omtrent som før til middag, men er veldig obs på pasta, ris og sauser, som pleier inneholde mye kalorier, så da begrenser jeg meg. Ellers tenk små måltider. Aldri stappmett, men aldri skrubbsulten heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Sunne, kalorifattige middagerRene råvarer, bake i ovnen uten stekefett, og masse grønnsaker.
![]() |
![]() |
#7 |
Erfaren
Medlem siden: Apr 2012
![]() ![]() |
![]() Sv: Sunne, kalorifattige middagerMager fisk er kalorifattig: |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Kjernesnill
|
![]() Sv: Sunne, kalorifattige middagerSuppe!
![]() |
#9 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Sunne, kalorifattige middagerEnkle grep man også kan spare inn kalorier på er å bytte ut kremfløte i oppskrifter med matfløte eller melk. Lettrømme istedenfor vanlig osv. Jeg bruker en del kokosmelk i matlaging og sparer inn mange kalorier ved å bruke lettvarianten. I blomkålmos bruker jeg kun buljongvannet jeg kokte blomkålen i. Det blir veldig godt syns jeg (og mannen).
![]() |
#10 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sunne, kalorifattige middagerBruk utegrillen. Ekstra gøy å grille i snø. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Fluctuat nec mergitur
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sunne, kalorifattige middagerDu er jo så flink til å lage salsa! Hvit fisk med masse salsa, en eller annen form for dampede grønnsaker, og litt ris (eventuelt blomkålris hvis resten av familien liker det). |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sunne, kalorifattige middagerLasagne hvor man erstatter lasagnen med tynne skiver kålrabi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
lettere utlada
|
![]() Sv: Sunne, kalorifattige middager
Ingen snø her.
![]() |
#16 |
Snøavhengig
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
![]() Sv: Sunne, kalorifattige middagerStekte skiver av svinefilet, sammen med stekte epler, salat eller mye grønnsaker og litt kokte poteter, gjerne råstekte i ovnen. Evt litt saus.
![]() |
#17 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Sunne, kalorifattige middagerGrønnkålchips!!! Veldig godt! På Helgø og helsekost selges også funksjonell mat sine cake in a cup. Stek ti sekunder mindre enn det står på pakken for at den ska bli flytende inni. Veldig god, og tar kverken på søtsuget!
![]() |
![]() |
#18 |
lettere utlada
|
Oooh det skal jeg prøve.
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2009
![]() Sv: Sunne, kalorifattige middagerSom sunnere helgekos har vi av og til taco uten skjell eller lefser. Bruker karbonadedeig, hjemmelaget tacokrydder og masse grønnsaker. Dropper osten. Istedet for skjell, bruker vi hjertesalatblad som vi legger det andre på. Det er kjempegodt! Bruker salsa, guacamole og mager rømme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ekstremt trøtt
|
Rasp blomkålen med et vanlig rivjern, smelt litt smør i bunnen av en kjele tilsett blomkålen og litt vann og rør rundt. Du kan også droppe smøret og bruke bare vann. Smak til med salt og pepper. Det tar ikke mange minuttene før blomkålen er mør.
![]() |
|
|