[Helsepersonell] Gir dere antipyretikum ved forhøyet temp r/t Robinul (terminalfase)?
Dette spørsmålet er primært til helsepersonell, men om noen har erfaring som pårørende er jeg også interessert i å høre om disse.
Det jeg lurer på er om dere behandler forhøyet temperatur som følge av Robinul, og evt om det finnes andre preparater som har antipyretisk effekt enn supp (som kan gis i terminal fase - altså flytende p.o. eller i.v./i.m./s.c.)? Det er ikke så ofte jeg opplever at pasientene får denne bivirkningen av Robinul, men ofte nok til at jeg søker etter en løsning som ikke innebærer å måtte sette supp i aller siste fase. Når jeg gjør dette gir jeg som regel morfin i god tid i forkant slik at snuingen skal bli minst mulig ubehagelig, men det er jo uansett ikke veldig greit å snu så mye helt på slutten (med mindre man må det av andre årsaker).
Etter det jeg har forstått finnes det ikke (lenger) antipyretikum som injeksjonsvæske (evt flytende i konsentrert form som kan gis på samme måte som Buccolam), men dette vet sikkert noen av dere bedre enn meg? Gir dere supp for å få ned forhøyet temp som følge av Robinul, eller kan man anta at de ikke har samme ubehaget av den forhøyede temperaturen som f. eks. ved feber? Noen som har sett forskning på dette? Jeg har nemlig en vag følelse av at det er unødvendig å gi antipyretikum i slike tilfeller, men trenger å vite mer om dette.
|