|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Epikur
|
![]() Nyttårsmiddag - ideer?Vi skal ha et ganske lite middagsselskap til oss å være, bare 11 stk, hvorav 5 barn. Alle de voksne elsker mat, så her er ingen kresenhets- eller allergiforbehold.
![]() |
#3 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Nyttårsmiddag - ideer?Jeg har laget en hummersuppe ved et par anledninger som har vært en knallhit. Ellers er det en kamskjellvariant fra en annen tråd i dag som også er utrolig god. Jeg har for øvrig gode vintips til begge.
![]() |
#6 |
Bookhouse girl
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nyttårsmiddag - ideer?+2 på and. Noe av det beste jeg vet er crispy duck, og det er latterlig lett å lage også, Lompene og sausen kjøper man, anda steker seg selv, og da trenger man bare å strimle vårløk, agurk, chili og evt annet man har lyst på så er alt klart. Og da er det jo lett å tenke asiatisk rundt forrett/tilbehør også, for eksempel sashimi av kveite og laks med ponzusaus til forrett og kokosiskrem med litt lime i (og kanskje en feit sjokoladesaus) til dessert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Nyttårsmiddag - ideer?Oppskrift på crispy duck mottas med takk, iver og glede.
![]() |
![]() |
#10 |
Bookhouse girl
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nyttårsmiddag - ideer?
Jeg bruker ikke egentlig oppskrift, men det jeg gjorde sist var dette: få anda i hus, tin den i kjøleskap (kan ta et par dager avhengig av størrelse). Ta ut eventuelle ting fra inne i anda (ikke alltid dette følger med). Kok opp vann, ta et grepa tak i halsskinnet og hell kokende vann over dyret inntil skinnet strammer seg litt. Heng dyret til å drypptørke i et kjølig rom noen timer (dette er sannsynligvis ikke strengt tatt nødvendig, men jeg synes det hjelper på å få skinnet sprøtt). |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nyttårsmiddag - ideer?Vi har spist mye forskjellig på nyttårsaften, blant annet and - men etter at vi fikk tak i hjortecarre et år, har vi holdt oss til det. Honningglaserte sukkererter og gulrotstaver til, samt stappe av halvparten potet/søtpotet.
![]() |
#12 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Nyttårsmiddag - ideer?Vi skal ha and, tenkte vi, men hva kjøper vi?
![]() |
#13 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Nyttårsmiddag - ideer?Spennende. Snoker her, jeg.
![]() |
#14 |
Panzerekstremfeminist
|
Min meny har fersk and fra gårdsand. Eller pleide å ha i hvertfall. Jeg skulle ha i går og det var helt utsolgt.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Har bakt søte kaker
|
Takk, da forsøker jeg Meny etterpå.
![]() |
#16 |
Prettiest mess ever seen
|
Den siste setningen er ganske morsom hvis man tar den bokstavelig.
![]() |
#17 |
Audacious
|
![]() Sv: Nyttårsmiddag - ideer?And er godt! Jeg laget helstekt and i jula 2011, da vi bodde i Hippieland. Jeg hadde lest norsk porsjonsberegning og ikke tenkt på at alt er større i Amerika.
![]() |
#18 |
Licence to thrill
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Nyttårsmiddag - ideer?syns andeconfit fra Gårdsand er helt fabelaktig. Utrolig godt - men er også veldig enkelt å lage. Fjordland for feinschmeckers. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Nyttårsmiddag - ideer?Vi skal ha hummerbisque til forrett og piggvar til hovedrett. Trøfler har vi visst også.
![]() |
|
|