Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Anskaffe katt, hva bør vi tenke på?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-15, 09:16   #1
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Anskaffe katt, hva bør vi tenke på?

Vi håper etterhvert på at det flytter inn en katt hos oss. Jeg er vokst opp med katter, men har ikke hatt katt selv i voksen alder, og innser derfor at jeg lurer på mye.

Er det noen erfarne katteeiere her som kan dele noen erfaringer? Jeg har skjønt at jeg leter etter en kattunge som både er vaksinert og ormekuret, og som har vokst opp godt integrert i en familie, men hva mer bør vi tenke på?

Jeg lurer blant annet på følgende:
1. Hva slags "rase" egner seg bra med små barn og ikke veldig lett tilgjengelige uteområder?

2. Hvordan plukker vi ut en katt som er smart nok til å holde seg unna veien og tøff nok til å gå et stykke tett på andre hus for å komme seg til gode uteområder?

3. Hvilken betydning har kjønn? Katten skal selvfølgelig kastreres/sterilisere.

4. Kort eller lang pels?

5. Hvor lett er det å få katten renslig på kasse, og er dokasse noe vi må ha også når katten er voksen?

6. Har katten en fast soveplass? Hvor?

7. Hvor mye jobb er det med katt kontra mengden kos den gir? (mat, stell, dokasse, røyting..)

8. Hvor små barn kan lære seg å behandle katten pent?

9. Hvilke regler bør vi innføre for katten, og for barn og katt? Bør den få gå i hele huset? Ha et fast sted den kan få være i fred? Annet?

10. Hvis vi få oss kattunge på 12 uker, hvor fort kan den være alene hjemme mens vi er på jobb?

11. Bør vi vurdere to katter for at de skal ha selskap, eller holder det med én?

Andre ting vi bør tenke på?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-15, 09:53   #2
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anskaffe katt, hva bør vi tenke på?

Her er litt tips og råd fra dyrebeskyttelsen før anskaffelse av katt.

http://old.dyrebeskyttelsen.no/fakta...familien.shtml

Gammel 30-11-15, 10:13   #3
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ingen ekspert, men har katt, så jeg kan jo prøve.

1. Hva slags "rase" egner seg bra med små barn og ikke veldig lett tilgjengelige uteområder?
Aner ikke - vi har bakgårdsmiks.

2. Hvordan plukker vi ut en katt som er smart nok til å holde seg unna veien og tøff nok til å gå et stykke tett på andre hus for å komme seg til gode uteområder?
Det tror jeg ikke man kan vite, hvertfall ikke før de er litt større enn kattunger.

Ikke så mye så lenge den er kastrert tror jeg. Jeg har hørt at jentekatter kan være litt mer sære, men herremannen vår er rimelig sær han også.

4. Kort eller lang pels?
Vi har korthåret. Jeg syns det er så pes med den greinga, vår trenger bare gres en sjelden gang når han har kommet borti noe klissete. Og på våren, men det er bare så vi ikke får kattehår overalt, det er ikke nødvendig.

5. Hvor lett er det å få katten renslig på kasse, og er dokasse noe vi må ha også når katten er voksen?
Vår lærte å bruke kasse helt av seg selv, vi bare viste han hvor den var. De liker jo å grave ned ting, og det er ikke så mange andre muligheter inne. Vår har kasse som voksen, brukes mest om vinteren.

Nei, han sover der han føler for det. Han har sånn stativ med kurv på, men han er ikke spesiellt interessert i å ligge oppi der.

7. Hvor mye jobb er det med katt kontra mengden kos den gir? (mat, stell, dokasse, røyting..)
Fint lite. Vår får tørrfor (liker ikke noe annet), så jeg sjekker at han har mat og fyller på vann hver morgen. Dokassen vaskes når det trengs, tar ikke lang tid.

Min minste var halvannet år, gikk helt fint.

9. Hvilke regler bør vi innføre for katten, og for barn og katt? Bør den få gå i hele huset? Ha et fast sted den kan få være i fred? Annet?
Vår får i teorien ikke lov til å gå på soverommene, men det hender ungene sniker seg til å slippe han inn. Han viser ganske tydelig når han vil være i fred, så vi har ingen regler på det.

10. Hvis vi få oss kattunge på 12 uker, hvor fort kan den være alene hjemme mens vi er på jobb?
Vi fikk vår når vi hadde en uke ferie, gikk helt fint å gå på jobb igjen etterpå. Hadde sikkert holdt med en helg - de sover jo veldig mye når de er små.

11. Bør vi vurdere to katter for at de skal ha selskap, eller holder det med én?
Tror ikke katter er så opptatt av selskap av andre dyr, de er ganske selvstendige. Så tror det holder med en.

-Hvem skal passe pus i ferier?
-Er det et alternativ med omplassering av voksen katt? Det er mange katter som trenger et hjem.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-15, 18:51   #4
Varta
Bookhouse girl

Varta sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Varta er populærVarta er populærVarta er populær
Standard

Jeg har bare hatt en katt, og de er ganske sære alle sammen - men jeg kan jo også forsøke meg:

Jeg tror det kommer veldig an på katten. Nesten alle katter jeg kjenner er gatemikser. Ingen av dem er veldig tålmodige med småbarn, men de går vekk heller enn å klore hvis de synes noe er plagsomt, med mindre de blir holdt fast på en eller annen måte. Skaffer du en oppdrettspus kan man si litt mer, da oppdretter kjenner foreldrene, så da går det an å gjette kvalifisert ut fra det. Men her har man neppe garantier.

Det vet du ikke før katten gror til. Vi adopterte en voksenkatt, så vi visste mye mer om personligheten før vi overtok, og det har jeg i ettertid vært glad for, selv om kattunger er fryktelig søte.

Alle katter er ganske sære uansett kjønn. Jeg liker hannkatter best fordi jeg liker at de har litt størrelse (drømmer om en Maine Coon). Hunkatter som går ute må få p-piller, det kan være litt styrete, eller steriliseres. Jeg _tror_, med mindre man fjerner "alt", at de likevel får løpetid og det kan være slitsomt. Har også hørt at hankatter har mer tendens til å stikke av i lengre perioder, og det kan nok også slite på.

4. Kort eller lang pels?
Kort, herregud. Det blir nok hår som det er. Selv om langhårede katter kan være veldig pene. Finnes visstnok noen raser som røyter mindre, men jeg tror uansett det blir mindre hår med en korthåret.

Anbefaler alltid å ha dokasse tilgjengelig innendørs uansett. Jeg har forstått det slik at de fleste lærer kassebruk av moren sin, så med mindre dere får en veldig ung katt skal ikke det by på problemer. Katter skal visstnok være 12 uker før de tas fra mor.

Hahaha, ja, det hadde vært fint... han har en rekke favorittsteder, det er aldri der man tror. Det bytter på omtrent tredjehver måned hva han liker best, men det er aldri kattesenga. Akkurat nå er det en pappeske med bobleplast som er favoritten.

Det er veldig lite jobb. De er nesten alltid klare for kos, mat og vann sjekkes/fylles på daglig, dokassa tømmes for klumper minimum annenhver dag og vaskes ved behov. Vi har noen krystaller i stedet for kattesand som suger ut væske og gjør at den lukter veldig lite. Røyting blir det jo, du kan begrense en del av det ved å bruke en god kattebørste (vi sverger til Furminator) en gang i uka. Eller du kan la være og heller støvsuge oftere. Det er fryktelig kos med katt på magen mens man leser bok eller ser på tv, og så er han jo både pen og morsom, jeg har aldri tenkt at det ikke skulle være verdt bryet. Nå har jeg alltid hatt dyr og eid både marsvin og rotter tidligere, katt er soleklart minst jobb.

Det vet jeg ikke, 3-4 år skulle jeg tro? Har lite erfaring med småbarn og katter sammen. (Men venter førstemann i februar, så da finner jeg det ut!) Katter generelt er ganske gode på å trekke seg tilbake når det er noe de ikke trives med, så jeg antar det er selvregulerende. Litt avhengig av hva slags unger man har kan det være en utfordring å holde dem fra å spise kattematen...

Hehe, regler. Katten er jo alene store deler av dagen, så det er ikke alltid så greit med håndheving. Men han får ikke gå på kjøkkenbenken og ikke på bordet når vi spiser. Soverommet er off limits, men det får vi til bare fordi vi holder døra stengt. Sitter han under skrivebordet er det fordi han vil være i fred, så da holder vi oss unna. Biting under lek er også nei, da slutter leken umiddelbart og han blir ignorert.

Vet ikke, vi adopterte en voksen katt. Han var utilpass i 3 dager, men så glemte han at han ikke hadde bodd her før, tror vi. Korttidsminnet er ikke all verden.

Vår er helt uinteressert i selskap. Vi hadde en annen katt i pensjon i 4 måneder, og vår katt var helt tydelig veldig lykkelig da han fikk lov til å være alenepus igjen. Mulig hunkatter er mer sosiale. Jeg tror det kommer mye an på hva de er vant til, vår hadde vært alenekatt i 3 år før vi overtok ham og hadde helt klart vent seg til å ha menneskene sine for seg selv.

Kattesikring av møbler. Har dere dyr sofa, for eksempel, bør utsatte steder (armlener spesielt) beskyttes på en eller annen måte. Vi har geiteskinn på vår. Dessuten et klorebrett på et lett tilgjengelig sted for katten. Det er ikke nødvendig med egne kattemøbler (vår elsker som nevnt pappesker, og det virker som om det er ganske universelt). Hvis dere kjøper noe kattemøbel, tenk på at katter gjerne liker å være et sted de kan få oversikt, så noe som går litt i høyden vil bli satt pris på.

Katteleker ignoreres som regel til fordel for ting som ikke koster noe, som dorullkjerner, q-tips og sånne strips man kan rive av colakorker, så ikke invester all verden i leker. Unntak for ting med kattemynte/catnip som er helt utrolig populært og dessuten veldig gøy å se på.

Veterinærutgifter, en utekatt må vaksineres og få ormekurer jevnlig. Dessuten havner spesielt hannene ofte i slåsskamp og ender opp med rifter som iblant blir betente og/eller må sys. Chipping og øremerking.

Annet stæsj dere kan trenge er laserpeker, catnipmus (veldig billig moro) og en plass i vinduskarmen for dyrking av kattegress. Anbefaler å fore kun med tørrfor av god kvalitet, gjerne kjøpt hos veterinær. Det kan spare katten for helseproblemer, spesielt ettersom den blir eldre.

Varta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-15, 18:59   #5
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du bør tenke på om om du er klar for å få en ny sjef i huset Jeg digger katter og siden jeg ikke kan ha en selv på grunn av Lillebrors allergi, følger jeg med på alle sånne kule kattesider på FB og nettet

Gammel 30-11-15, 21:45   #6
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Den ene katten min, Eek, er en blanding av Sphynx og Devonshire Rex, to veldig sosiale raser. Hun finner seg i omtrent hva som helst fra barna, og elsker all form for oppmerksomhet.
Nå er jo så klart alle katter forskjellige, men jeg vil tro at veldig sosiale raser vil være bra med små barn.
Eek er heller ikke redd for fremmede mennesker, og det kan sikkert være en fordel med tanke på trafikk og sånt.

Angående kjønn så syns ikke jeg det spiller noen rolle. Kastrerte hunkatter får ikke løpetid, men selve operasjonen er jo mer omfattende og dyrere.

Katter kan ha det veldig fint sammen, men det kommer nok mye an på hva de er vant med tror jeg.
Hvis du vil ha kattunge tror jeg at jeg hadde skaffet to fra samme kull. Kattunger er fryktelig aktive og selskapssyke, jeg har en selv, og hvis de vokser opp sammen vil de mest sannsynlig ha mye glede av hverandre.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-15, 21:48   #7
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Angående regler for katten,
De lærer jo hva nei betyr, men de gjør jo som de vil bak ryggen din uansett.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-15, 12:38   #8
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil ikke kalle meg en erfaren katteeier, men vi har hatt katt i nesten tre år, og før det var jeg helt uerfaren (mannen er vokst opp med katt og kunne mer).

Jeg ville gått for en tilfeldig krysning, altså en helt vanlig katt. De er også stort sett friskere enn mer "avanserte" katter visstnok.

Umulig å plukke ut.

Her tror jeg andre vet mer enn meg, vi har en hunnkatt og er fornøyd med det. Hun er sterilisert.

4. Kort eller lang pels?
Kort

Katten vår var renslig da vi fikk henne enda hun bare var 11 uker. Hun har aldri tisset eller bæsjet utenfor kassa hos oss. Vi satte henne oppi kassa de første gangene. Vi har kasse på plassen hennes i gangen, men hun bruker den sjelden nå. Jeg tror jeg ville hatt kasse tilgjengelig for henne med mindre hun virkelig aldri bruker den.

Katten bor i gangen om natten, der har den en liten kurv, mat og vann, og denne kassa. Dette er i det hjørnet av gangen hvor vi også har katteluka.
Vi lukker av til resten av huset når vi legger oss eller går ut så da må hun være i gangen eller ute.

Det er lite jobb. Bare påfylling av mat og vann, tømme kasse av og til.

Tja, lillesøster var 2,5 da vi fikk den, hun har alltid behandlet den pent, men hun er rolig av seg. Vi får se med lillebror. Man må jo bare si fra til dem.

Vår katt får gå i hele huset når vi er hjemme, men da bare i gangen når vi er borte og om natten. Vi pleier hive henne ut av sengene våre om hun legger seg der. Hun får ikke klatre i gardiner, gå på bord og benker og slikt, men hun prøver seg jevnlig på akkurat det, særlig liker hun å drikke vann fra kjeler i oppvaskkummen og slikt. Hun får aldri smake mat ved bordet (men er glad i å lete etter rester på gulvet, og leter aller mest under lillesøsters stol der det søles mest. Det vil bli et eldorado for katten når lilllebror starter å spise selv).
Vi har ellers ingen regler. Vi pleier be barna unngå å forstyrre henne når hun sover. Det er ikke noe stort problem.

Vår var som sagt ikke 12 en gang, og hun var alene hjemme fra dag 3 eller noe. Vi flyttet henne da ned i kjellerstua om dagen og natten, der hadde hun god plass. Gangløsningen begynte vi ikke med før hun kunne være ute alene, den er litt trang å være innestengt på hvis man ikke kan gå ut.

Vi har bare en, og det går helt fint.

Da vi steriliserte katten, opererte vi samtidig inn chip i nakken. Det anbefaler jeg. Chipen er også det som utløser åpningen av katteluka, så om dere skal ha luke, vil jeg i alle fall anbefale det.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-15, 16:45   #9
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Hittil i år har jeg omplassert over 180 katter for dyrebeskyttelsen. Jeg er kjempenøye på at kattens lynne passer hos den familien som vil adoptere. Ta kontakt med din lokalavdeling, jeg ser sikker på at de har rutiner som sikrer at kattene deres får et forevighjem som passer for dem

Gammel 03-12-15, 22:04   #10
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har to katter, søsken fra samme kull. Jeg er overbevist at de har MYE glede av hverandre. Sover sammen, vasker hverandre, jakter sammen og finner på ramp sammen. De leker med hverandre og lekeslåss når de føler for det. Vil de være alene finner de seg hver sin plass å sove.

Vi har vært opptatt av å lære de å komme hjem om kvelden, de sover inne hver natt og faller til ro når vi legger oss. Jeg sover bedre når jeg vet de er inne.

Katter utvikler ikke stedsans før de er rundt 8 mnd +, man bør dermed være innstilt på å være med katten ut i starten. Vi hadde våre i bånd.

Kattene får godt tørrfor. De får våtfor ca en gang i uken. Alltid rent vann tilgjengelig.

Har du gardiner og stoler med stofftrekk, så vær forberedt på at de elsker å klatre i slikt, kattunger har mye energi.

Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-15, 23:53   #11
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Med unntak om det det står om fisk til katter, er Mattilsynets veileder meget god, og bør leses får man anskaffer katt. Den finnes som PDF her: http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyr...ld%20av%20katt
Vil også trekkke fram Bjarne O Braastads bok "katten: atferd og velferd" som selve "kattebibelen", det er en flott og lærerik bok. Bjarne O Braastad har også en side på Facebook som er kul å følge med på: https://www.facebook.com/KattenAtferdVelferd/?fref=ts

Gammel 04-12-15, 00:26   #12
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har hatt flere katter. Nå har vi to jentekatter (søstre) på 1 år. Det har vært en sann fryd å ha to, og se de har så mye glede av hverandre. Vi har Norsk Skogkatt, og det er katter som elsker å være ute og leke i skogen! Vi bor greit til slik, heldigvis. Pelsen børster jeg ca 1-2 g i uka, de røyter ikke mye! (ikke ennå iallefall). De har tissekasse, men nå går de for det meste ute og gjør fra seg.

Oppdretter er seriøs, hadde gode kattegener og hun var opptatt av at kattene var skikkelig sosialisert i stua med mennesker rundt seg. Aldri lek med hender, og kattene våre er snille, passer seg for ikke å bite. Ellers er søstrene svært ulike i personlighet. En kjapp og nysgjerrig, roter seg bort i mye rart, supersnill, maler høyt og takknemlig. Den andre er rolig, ettertenksom, litt tjukk, humoristisk, snill, ikke så kosete men meget hengiven likevel. De utfyller hverandre godt.

Bjarne O Braastads side vil jeg også anbefale. Kattespesialist.

MInken, innlegget ditt kunne jeg skrevet selv.
Invester i katteleker og klorestativ. (mye billig og bra på Biltema)

Lykke til med valget! Gled dere!

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-15, 18:19   #13
Timar
Klar

Timar sin avatar

Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Tusen takk for alle gode svar, dere! Veldig mange gode innspill her!

Jeg har vært i kontakt med dyrebeskyttelsen angående omplasserte katter, men etter en første mailkontakt har jeg ikke hørt noe mer. Jeg mistenker at det betyr at vi ikke blir godkjent for katt derifra. De har strenge krav til uteområder og trafikkerte veier, og kattene derfra er nok ofte ikke kompatible med små barn, så vi får fortsette jakten på privatmarkedet.

Dog viser det seg overraskende vanskelig få finne kattunger! Det er jo nesten ingen til salgs, jo! Fasinerende, da jeg var liten var jo kattunger noe som tilnærmet vokste på trær. Det er en god endring, altså, misforstå meg rett, men jeg gleder meg til vi finner den eller de som kan flytte inn hos oss!

Gammel 07-12-15, 18:20   #14
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lilletrille, her.

Dog viser det seg overraskende vanskelig få finne kattunger!

Det varierer med tiden på året. Jeg er usikker på hva høysesongen er, men kanskje ikke nå? Det var nesten ingen i februar heller, da vi fikk vår.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-15, 18:35   #15
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

[

Jeg lurer blant annet på følgende:
1. Hva slags "rase" egner seg bra med små barn og ikke veldig lett tilgjengelige uteområder? Vi har to Maine Coon. De er supersosiale og veldig barnevennlige. Store majestetiske gaupekatter. Størstemann er over 8 kg og vokser fortsatt

2. Hvordan plukker vi ut en katt som er smart nok til å holde seg unna veien og tøff nok til å gå et stykke tett på andre hus for å komme seg til gode uteområder? Det vet jeg ikke. Vi bor også lite gunstig til ift. uteområder, så våre er innekatter som luftes i hagen. Liker å være ute med langline under oppsyn, men går ikke tur med dem.

Jeg har bare hatt hannkatter

4. Kort eller lang pels? Våre er langhåret med fantastisk flott pels

5. Hvor lett er det å få katten renslig på kasse, og er dokasse noe vi må ha også når katten er voksen? Våre har vært 100% renslige når vi har fått dem. Siden våre er inne så går de jo bare på kasse

6. Har katten en fast soveplass? Hvor? Nei, de sover overalt. (Inkludert i sengene

7. Hvor mye jobb er det med katt kontra mengden kos den gir? (mat, stell, dokasse, røyting..)Jeg er overrasket over hvor mye glede vi har av kattene. Siden de bare er inne så er de jo sammen med oss hele tiden. De er der det skjer hele tiden. Utrolig sosiale og veldig nysgjerrige. Jeg synes det er veldig lite arbeid. Jeg ønsket meg egentlig hund, men store katter ble ett kompromiss. Mye glede og lite jobb.

8. Hvor små barn kan lære seg å behandle katten pent?Vi har 8 åringer og det går helt fint. Lillesøster er litt for ivrig på å ville bære dem.

9. Hvilke regler bør vi innføre for katten, og for barn og katt? Bør den få gå i hele huset? Ha et fast sted den kan få være i fred? Annet? Viktigste er at katter som sover ikke skal vekkes tror jeg

10. Hvis vi få oss kattunge på 12 uker, hvor fort kan den være alene hjemme mens vi er på jobb? Tre-fire dager? Kan evt. være på ett begrenset område i starten med dokasse og mat

11. Bør vi vurdere to katter for at de skal ha selskap, eller holder det med én? De har veldig glede av hverandre

Andre ting vi bør tenke på?[/quote]

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-15, 18:48   #16
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har vært i kontakt med dyrebeskyttelsen angående omplasserte katter, men etter en første mailkontakt har jeg ikke hørt noe mer.

Det kan også være at de ikke har hatt tid til å svare. Evt at de leter internt etter noen som kan passe for dere, og å få tilbakemelding/gitt beskjed fra/til fosterhjemmene er ikke alltid fort gjort. Alle jobber på frivillig basis, og nå i juletider har vel de fleste litt å gjøre utenom den frivillige innsatsen tenker jeg.
Kanskje det er greit å sende en epost og spørre om dere ikke er godkjente om noen dager?

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-15, 18:54   #17
Timar
Klar

Timar sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bobbelur, her.

Det kan også være at de ikke har hatt tid til å svare. Evt at de leter internt etter noen som kan passe for dere, og å få tilbakemelding/gitt beskjed fra/til fosterhjemmene er ikke alltid fort gjort. Alle jobber på frivillig basis, og nå i juletider har vel de fleste litt å gjøre utenom den frivillige innsatsen tenker jeg.
Kanskje det er greit å sende en epost og spørre om dere ikke er godkjente om noen dager?

Takk, joda, det kan absolutt hende jeg hører noe fra dem, altså. Jeg har sett gjennom annonsene hos de to stedene som ligger i nærheten av oss, og samtlige katter der var fortsatt litt skvetne og utrygge, og ønsket seg derfor et hjem uten små barn. Vi ønsker oss utekatt, men bor slik til at kattene må være sosialt trygge for å våge seg utenfor den lille hagen vår, så jeg tror vi bør satse på å få katter uten alt for mye bagasje. Denne gangen.

Gammel 07-12-15, 23:26   #18
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Standard

Takk, joda, det kan absolutt hende jeg hører noe fra dem, altså. Jeg har sett gjennom annonsene hos de to stedene som ligger i nærheten av oss, og samtlige katter der var fortsatt litt skvetne og utrygge, og ønsket seg derfor et hjem uten små barn. Vi ønsker oss utekatt, men bor slik til at kattene må være sosialt trygge for å våge seg utenfor den lille hagen vår, så jeg tror vi bør satse på å få katter uten alt for mye bagasje. Denne gangen.

Nå kan jeg bare svare for hvordan det er med katter her i hos Dyrebeskyttelsen i Tromsø. Vi har lagt 37 katter ut på nettsidene våre. Kattunger omplasseres så fort her at vi ikke rekker annonsere de fleste før de har fått nye hjem. Vi har også katter som har kommet til oss via Mattilsynet/dyrevernsaker, disse legges heller ikke ut offentlig. Vi har ca 150 katter inne akkurat nå med stort og smått, regner med det er mye det samme i andre lokalavdelinger også. Send dem en purre-mail dersom du ikke hører noe innen noen dager.

Gammel 08-12-15, 06:06   #19
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Dyrebeskyttelsen her også har masse skjønne kattunger, godt vante med barn. Men ting tar tid, siden de som jobber der gjør det ved siden av vanlig jobb, hjem og katteinnfanging, julestri RTV, og er altfor få ift alle små skjebner. Send en purremail og vær tålmodig, kattungene derfra pleier være ekstremt godt tilpasset eier og glade små.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 14:12   #20
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har vært i kontakt med dyrebeskyttelsen angående omplasserte katter, men etter en første mailkontakt har jeg ikke hørt noe mer. Jeg mistenker at det betyr at vi ikke blir godkjent for katt derifra. De har strenge krav til uteområder og trafikkerte veier, og kattene derfra er nok ofte ikke kompatible med små barn, så vi får fortsette jakten på privatmarkedet.

purremail!

Alle våre katter (har hatt 4 totalt, har nå to) har vært fra dyrebeskyttelsen. Alle bakgårdsmiks. Tre av de har vært kattunger, en nesten voksen/voksen når vi fikk den.

Hvorvidt en katt er sosial, går overens med barn, er skvetten etc, etc, tror jeg har mer med den indivuelle katten å gjøre enn noe annet. Jeg anbefaler å heller anskaffe en litt voksen katt fremfor en kattunge dersom du har småbarn - vår voksne katt er fantastisk med ungene - frem til ungene har blitt så store at de er "håndterbare" (ikke bare svimler omkring med armer og bein overalt), har katten holdt seg litt på avstand. Overhodet ikke sint/grinete eller slikt, bare holdt seg langt nok fra små barnenever til å unngå lugging osv. Nå, når Junior er 5 år, har katten mer enn gjerne en koserunde med ham, mens Knøttet får ligge fint i fred på gulvet.

Katt nr 2 var kattunge da vi fikk henne - verdens snilleste og mest tålmodige, men atskillig mindre veloppdragen (mer møbelkloring, etc) enn den eldste.

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:22.