Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvorfor kaster feministenes døtre og datterdøtre klærne på internett?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-07, 13:02   #1
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor kaster feministenes døtre og datterdøtre klærne på internett?

http://www.aftenposten.no/amagasinet/article1803462.ece

Det er da et forunderlig fenomen? Hvorfor ønsker noen å legge seg lettkledd ut på deiligst.no, hvordan kan noen drømme om å bli silikonprydet glamourmodell innsmurt med såpeskum på bilmesse? Hvorfor velger man å iscenesette seg som et veldreid kjøttstykke? Er det trass? Er det naiv blåøydhet? Er det bare den pripne gamle feministen Tinetoff som ikke skjønner at dette er en ny frigjorthet og en ny form for selvbestemmelse for unge kvinner?

Hva tror dere?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-07, 13:08   #2
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor kaster feministenes døtre og datterdøtre klærne på internett?

Jeg er nok kansje ikke den mest innbitte feministen, men jeg kan ikek forstå at dette er noen form for frigjøring eller noen form for selvbestemmelse.
Det forblir et kjøttmarked for meg.

Gammel 28-05-07, 13:12   #3
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hm, det er en form for selvbestemmelserett og en nyere aksept for å vise kropp og utseende i "lovlig" form. Jeg tror også det kommer en del fra dette økende fokuset på utseende, slik at en del yngre jenter knytter mye av sin egenverdi til hvor pene og deilige de er. Jeg synes det er trist. Det slår meg noen ganger når jeg f.eks svitser på tv eller i et blad, hvor fokusert alt er på utseende, sex og pupper og lår. Det slo meg også når jeg hørte en sang fra Nora Brockstedt igår, hvordan sexhentydningene var godt pakket inn i teksten, mens nå synges alt rett ut. Det er en forandring som ikke bare er til det gode.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-07, 13:15   #4
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også prippen gammel feminist som ikke skjønner noen ting.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-07, 13:23   #5
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forunderlig er det helt klart.

På trass? Kanskje. Ungdommen har gjennom mange generasjoner på en eller annen måte vært i opposisjon. Når man er i opposisjon vil man gjøre noe annerledes en foreldregenerasjonen og/eller ha et mye sterkere uttrykk en dem.

Når selv foreldregenerasjonen går med snuppetopper, har bar mage og ”miss sixty bukser”, hva skal da ungdommen/tenåringene gjøre for å sjokkere/opponere? Da må jo uttrykket bli drøyt, veldig drøyt. Nakenmodell eller burka må da bli alternativene?

Dette er en mulighet, jeg tror dette grunner i mange ting.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-07, 13:38   #6
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror det handler om behov for oppmerksomhet og bekreftelse. De har kanskje ikke fått nok av det gjennom livet, eller det er den eneste formen for oppmerksomhet de vet om. Det er noe dysfunksjonelt over det hele.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-07, 13:41   #7
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Den kroppsfikseringen som er i dag, skremmer meg. I den aller såreste og mest usikre perioden som tenåring, var jo også min selvtillit knyttet mye til hvordan jeg så ut og kledde meg, men det gikk mer på klær og hår, ikke på pupper og rompe og mage.

Jeg skjønner ikke heller ikke det med å kaste klærne på internett eller annet offentlig rom eller ønske om å bli glamourmdell slik det er definert i dag.

Gammel 28-05-07, 13:41   #8
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De har ikke livserfaring nok til å skjønne hva de begir seg ut på.

Og de har ikke livserfaring nok til å vite at de ikke vet alt. Dessuten er de pr. definisjon udødelige og usårbare.

At de går lenger enn tidligere, kommer nok mest av at samfunnet aksepterer det i større grad nå.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-07, 13:42   #9
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner at jeg blir oppriktig lei meg av denne nye "trenden", og jeg tror ikke disse jentene er klar over hvilke konsekvenser dette kan få for dem senere. Det er en kjent sak at arbeidsgivere googler arbeidssøkere, og det endel jenter (og gutter) får seg til å legge ut; både på blogger og andre nettsider, av både skriblerier og bilder er hårreisende. Å tro at man kan skrive intime dagbøker, med bilder, på nett og tro at det ikke kan misbrukes er i beste fall naivt.

Gammel 28-05-07, 13:42   #10
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Når selv foreldregenerasjonen går med snuppetopper, har bar mage og ”miss sixty bukser”, hva skal da ungdommen/tenåringene gjøre for å sjokkere/opponere? Da må jo uttrykket bli drøyt, veldig drøyt. Nakenmodell eller burka må da bli alternativene?

Og burka blir så kjedelig, så da må det bli nakenmodell? For det er vel ikke noe særlig som tyder på at det er en veldig nymoralistisk bølge på gang her i Norge, à la noen sånne ting som man ser i USA, med tekkelige foldeskjørt og vente med sex til ekteskapet?

Jeg funderer veldig på hvor mye disse jentene tenker over hva de gjør. For meg virker det ufattelig naivt å tro at man kan bli oppfattet som en vettug person med integritet om man hopper rundt iført silikonpupper og såpeskum offentlig, men jeg tar kanskje feil? Kan kvinner tillate seg flere slike ting nå enn før, uten å diskvalifisere seg fra andre samfunnsarenaer?

En annen ting er at alt dette utseendefokuset gjør meg ganske redd, som mor til to døtre.

Gammel 28-05-07, 13:48   #11
Myggstukket
sjelden

Myggstukket sin avatar

Myggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Tror mye ligger i det Heiko sier. Mødre med strenge hår-knuter i nakken og fedre med pipetobakk er borte for lengst. Det holder ikke lengre å sjokkere med Beatles-hår.

Media har også større påvirkningskraft enn før. Nye impulser fra hele verdens kroker og kanter, både sjokkerer og inspirerer, de unge og voksne, i større grad enn da jeg vokste opp.

Muligens er det mange av disse jentene som kommer fra enten for lite møblerte hjem, eller muligens overmøblerte hjem. Enten har de fått for lite av noe hjemme, eller kanskje alt for mye.

Trist utvikling er det uansett, dette er noe de må leve med å ha gjort resten av livet. Slike dumme ting blir husket godt på ...

Gammel 28-05-07, 13:50   #12
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Kan kvinner tillate seg flere slike ting nå enn før, uten å diskvalifisere seg fra andre samfunnsarenaer?

Nei, jeg tror i grunnen ikke det, og jeg er derfor redd for at disse jentene senere vil møte seg selv i døra ... Skremmende mange menn forklarer jo voldtekter med at jenter kler og oppfører seg utfordrende, og at de derfor må forvente å bli voldtatt. Dobbelmoralen lever i beste velgående også her på berget.

Gammel 28-05-07, 13:54   #13
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns dette er et merkelig fenomen. En av jentene bruker tidligere overvekt som grunn, for at hun nå skal vise seg frem Jeg syns det er større fokus på at jenter ikke er mer enn utseendet sitt nå, enn hva det var nå jeg vokste opp,i tillegg til at mediene er helt annerledes.

Og det er et viktig poeng at disse jentene (og også guttene) som skriver intime dagbøker med bilder på nettet, er rimelig navive som ikke skjønner at dette kan bli utnyttet og misbrukt senere. Det er egentlig det mest skremmende, at dumme ting ungdom gjør idag, er dokumentert på nettet til evig tid.

Gammel 28-05-07, 14:22   #14
5barnsmor
ENDELIG 6 BARNSMOR!!!!

5barnsmor sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
5barnsmor er litt kul5barnsmor er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Peaches, her.

Den kroppsfikseringen som er i dag, skremmer meg. I den aller såreste og mest usikre perioden som tenåring, var jo også min selvtillit knyttet mye til hvordan jeg så ut og kledde meg, men det gikk mer på klær og hår, ikke på pupper og rompe og mage.

Jeg skjønner ikke heller ikke det med å kaste klærne på internett eller annet offentlig rom eller ønske om å bli glamourmdell slik det er definert i dag.

De vet ikke helt hva de begir seg ut paa tror jeg!!

Gammel 28-05-07, 14:39   #15
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Glamourmodell? Det er ingen glamour såvidt jeg kan se, annet enn i ordet. Det er ikke mye glamour i å velte seg i såpeskum på et bilpanser, det er jo bare veldig trist og stusslig.

Det er gode gammeldagse nakenmodeller, men det høres vel mer forlokkende ut om man kaller det glamourmodell. Det er mange aspekter her, for det første blir bildene på internett og det bildet man har skapt av seg selv aldri borte, man kan ta ut silikonen og si at man er blitt voksen og seriøs, men det hjelper liksom ikke...My boobs are OK vil henge med deg, uansett om du tar PhD-grad i kvantefysikk, liksom...

Forf det andre er det jo det at alle på død og liv skal bli kjent, de skal "by på seg selv" og bli berømte, uansett hva man blir berømt for. I gamle dager ble man berømt hvis man var veldig flink til noe eller hadde opplevd noe spesielt, nå burer man seg inne sammen med noen idioter i 100 dager uten heder, stiller til audition uten å kunne synge eller juger og lurer andre på en sydhavsøy. Min indre nøysomme protestant liker ikke den slags berømmelse, kjenner jeg. Man skal liksom FORTJENE det, ikke bare kle av seg og legge det ut på deiligst.no. Men det virker som ingen har tid til å la tiden gå og vente til evt prestasjoner vil gi dem berømmelse. Pluss at Alar er mye mer kjent enn en hardtarbeidende person som er flink til det h*n gjør.

Gammel 28-05-07, 14:44   #16
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Men det virker som ingen har tid til å la tiden gå og vente til evt prestasjoner vil gi dem berømmelse.

Her tror jeg du er inne på noe vesentlig.

Man skal ha alt, og man skal ha det .

Lar vi barna våre oppleve for lite motgang, tro?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-07, 14:53   #17
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

By the way, jeg tror kanskje ikke mødrene til disse vrikkesilikonjentene er damer jeg treffer i Kvinnefronten, Ottar eller kvinnegrupper i de ulike partiene. Visst kan det skje små opprør, men jeg har ennå til gode å se en innbitt feminist får døtre som kler av seg og såper seg inn for penger. Jenter av feminister har som oftest fått en god porsjon selvrespekt inn med morsmelken, og jeg tror selvrespekt og selvfølelse står i skarp kontrast til å ha selvtillit nok til å våge å kle av seg, mens drittunger filmer med mobilkameraet og roper "Bend over baby".

Dette er nok heller døtrene til dem som sier "jeg er ikke en sånn feminist, assa", og som tror at det å være feminist betyr at man er stygg, skjeggete, mannhaftig og usexy.

Gammel 28-05-07, 14:55   #18
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Her tror jeg du er inne på noe vesentlig.

Man skal ha alt, og man skal ha det .

Lar vi barna våre oppleve for lite motgang, tro?

Ja, det tror jeg. Det er ingen (virker det som) som vil ta den tiden det tar å øve, trene eller ta seg den tiden det tar å bli god. Jeg håper virkelig jeg greier å forklare ungen min at dersom hun skal bli god, må hun yte.

Gammel 28-05-07, 14:56   #19
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Standard

By the way, jeg tror kanskje ikke mødrene til disse vrikkesilikonjentene er damer jeg treffer i Kvinnefronten, Ottar eller kvinnegrupper i de ulike partiene. Visst kan det skje små opprør, men jeg har ennå til gode å se en innbitt feminist får døtre som kler av seg og såper seg inn for penger. Jenter av feminister har som oftest fått en god porsjon selvrespekt inn med morsmelken, og jeg tror selvrespekt og selvfølelse står i skarp kontrast til å ha selvtillit nok til å våge å kle av seg, mens drittunger filmer med mobilkameraet og roper "Bend over baby".

Dette er nok heller døtrene til dem som sier "jeg er ikke en sånn feminist, assa", og som tror at det å være feminist betyr at man er stygg, skjeggete, mannhaftig og usexy.

Satser på at du har rett, for da trenger jeg ikke å bekymre meg så mye for akkurat det ...

Gammel 28-05-07, 15:00   #20
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Jeg håper virkelig du har rett.

Svar

Emneord
feminisme

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:04.