|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Fortell meg om filmbursdagSånn. Da var vi over i januar, og i løpet av denne måneden skal det arrangeres en 10-årsdag. Det er avtalt at bursdag skal avholdes sammen med en av gutta i klassen, og at det skal være filmbursdag hjemme hos oss. Det inviteres 22 unger og vi antar at det kommer 15-17 unger (klart flest jenter).
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fortell meg om filmbursdagJeg har ikke noe tips til film akkurat nå, men vi hadde 12 stk 2. klassegutter på filmbursdag her for snart ett år siden. De aller fleste klarte å se hele filmen. Vi hadde masse popkorn og godisposer. Jeg hadde laget kinobilletter og litt sånt i tillegg. Popcorn i skikkelige popcornposer osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Fortell meg om filmbursdagHenger meg på her siden vi har 10-årsdag i februar. Her blir det maks 17 med lillebroren.
![]() |
#5 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Fortell meg om filmbursdagVi har hatt flere kinobursdager, men da i filmauditoriet på jobben min så det blir kanskje ikke helt sammenlignbart.
![]() |
#6 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Fortell meg om filmbursdag
Mine unger klarer det, men min erfaring er at jeg stadig overraskes over hvor mye som ikke er mulig å gjennomføre med andres unger. (Det er helt klart ting mine unger ikke klarer som egentlig er aldersadekvat, men de har alltid vært flinke til å sitte relativt stille.)
![]() |
![]() |
#7 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Fortell meg om filmbursdagVi tenker å ha mulighet for frilek på rommene til ungene. Men at det vises film i stua. Vi legger madrasser på gulvet mellom sofaen og tven slik at det blir plass til alle.
![]() |
![]() |
#8 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Fortell meg om filmbursdagJeg anbefaler å ha et "fristed" som ungene kan bruke hvis de ikke klarer å se hele filmen, for eksempel at de kan sitte rundt spisebordet og tegne eller gjøre andre aktiviteter, eller bare et sted de kan være hvis de ikke vil se filmen. Mine unger klarer nesten aldri å se en hel film; yngste er for urolig og må ut og røre på seg, mens eldste nesten alltid syns en del av filmen er for skummel, og da må hun ha en liten time out. Hun er veldig grei i forhold til det da, og vil bare kunne gjemme seg litt bort noen minutter. Hun krever ikke noen spesiell tilrettelegging i så måte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Fortell meg om filmbursdagDe gutta som ikke klarte å sitte stille så lenge var på rommet til bursdagsbarnet, som er vegg i vegg med stua vår. Et par av de kom og gikk litt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Fortell meg om filmbursdagKom på at vi har hatt noen filmbursdager hjemme med bare noen få gjester, og da har det aldri vært noe problem at noen ikke har villet sitter gjennom hele filmen. Uro har det mest blitt i klassebursdagene; jeg vet ikke om det er fordi det er mange eller fordi man får flere ulike typer unger. Sikkert en blanding.
![]() |
#12 |
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Fortell meg om filmbursdagVi hadde det i 3 og 5 klasse. Første gang var det enkelte som vandret litt rundt, men den siste satt alle stille. Jeg vet ikke om det handlet om modning eller hvor interessant filmen var. Denne gangen hadde vi gjort klar slik at noen kunne holde på med strikkarmbånd på kjøkkenet dersom de ville det, men det ble ikke nødvendig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Fortell meg om filmbursdagEldstemann har hatt filmbursdag hjemme siden 9års dagen. Gutta i hans klasse har vært veldig veloppdragne og hørt fint. De har vært 12-14 stykker.
Gina og gutta, 2001 og 2005 Jeg eldes ikke - jeg mørner. ![]() Sist redigert av GinaK : 03-01-15 kl 17:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Fortell meg om filmbursdagHøres i litt overkant av mange til at dere klarer å få alle til å sitte rolig og være interessert i filmen hele tiden, så ville hatt en liten backup av noe de kan drive med de som ikke vil se. Med så mange så blir det lett litt bråk og prating. Ikke så lett å finne en film som fenger alle. Kan derimot anbefale Maskens sønn. Den har vært stor suksess i bursdag her, både pga. at det er en fengende film for ungene og at det er en gammel film sånn at de ikke har sett den tidligere. Uante store mengder popcorn er i alle fall stor suksess på filmbursdag. Vi har masse boller utover sånn at f.eks. to og to deler. Og det blir mye søl, men heldigvis lett å støvsuge opp etterpå når alle ungene har fjernet seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
maler
|
![]() Sv: Fortell meg om filmbursdagJeg har litt delte erfaringer. Nei, det er ikke alle unger som greier å sitte stille en hel film. De fleste greier det helt fint. Det andre er at det alltid er noen som er mindre modne enn man tror ut fra alder og at det dermed lønner seg å sikte ned ett hakk både med tanke på spenning og kompleksitetsnivå på filmen. Tegnefilmer ala disney er gull. Gjerne humor, de liker å le.
![]() |
#16 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Fortell meg om filmbursdagEtter å ha lest her tenker jeg vil leier gymsalen igjen med opplegg der.
![]() |
#17 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Fortell meg om filmbursdagVi har ingen lokaler det er mulig å leie. Vi hadde den samme gjengen hjemme hos den gutten Snuppa skal feire med i fjor. Det gikk kjempefint, men vi er avhengig av opplegg. Vi satser på at film et opplegg nok, men med frisonet for de som ikke klarer det.
![]() |
![]() |
#18 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Fortell meg om filmbursdagOperasjon Arktis kommer på dvd 12. januar. Jeg har sett denne med 6.-klassen min på kino, og guttungen på 8 har også sett den. Veldig bra, litt skummel, litt trist og litt morsom. Sist redigert av Kaija : 02-02-15 kl 07:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Fortell meg om filmbursdagHva med School of Rock eller Gullivers reise. Begge med den gale Jack Black. Men kanskje lurt med norsk tale. Alvin og gjengen? Småspioner? De første HArry Potter filmene?
Gina og gutta, 2001 og 2005 Jeg eldes ikke - jeg mørner. ![]() Sist redigert av GinaK : 03-01-15 kl 17:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Borte
|
![]() Sv: Fortell meg om filmbursdagVi har hatt mat først, type pizza el. l. Og så har vi bare hatt litt uanstendige mengder godis, popcorn, potetskruer osv. i boller på bordet. Vi har brukt den vanlige sofakroken vår og dandert utover masse puter og tepper på gulvet i tillegg. Sist vi hadde filmbursdag var i 4.klasse og da klarte alle å se hele filmen. De var mange - sikkert 13-14 stk.
![]() |
|
|