|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ser lyst på livet
|
![]() Pensjonsalderen i NorgeDet har de siste dager, som jeg har observert, blitt skrevet om personer som er rundt 70 år, og som ønsker å fortsette i jobben, men opplever seg skviset ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Pensjonsalderen i NorgeEn ting er i hvert fall sikkert; særaldersgrensene ble innført av en grunn, og det er mange hensyn å ta.
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Pensjonsalderen i NorgeDet virker fremmed for meg som er i en bransje som skriker etter erfarne folk, og der det utarbeides all slags fleksible løsninger for å få folk til å være med, på sine egne premisser, så lenge de har ork.
![]() |
#4 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Pensjonsalderen i NorgeJeg blir bekymret på alle de med tunge fysiske yrkers vegne.
![]() |
#5 |
Off the map.
|
![]() Sv: Pensjonsalderen i NorgeDet er ikke noen enkel diskusjon dette.
![]() |
#6 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Pensjonsalderen i NorgePoliti- og brannvesen har veldig lav pensjonsalder, som kan gi mening når man er ute i aktiv tjeneste, men det er mange der som har helt vanlige jobber og som jeg vet er fortvilet over at de tvinges ut av politi/brannvesen og veldig mange velger å finne seg andre jobber i stedet, men hvor problemet er at de anses som dårlig kvalifisert rent utdanningsmessig.
![]() |
#7 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Pensjonsalderen i NorgeJeg tenker at for f.eks. brannmenn og hjelpepleiere, så er den grensen der av en veldig god grunn.
![]() |
#8 |
Borte
|
![]() Sv: Pensjonsalderen i Norge
Det er vel ingen som har sagt at de skal jobbe operativt så lenge? Det finnes mange arbeidsoppgaver for eldre brannmenn som ikke akkurat er å slukke når det brenner liksom. Det samme med politifolk. Vet om flere over 60 som jobber med andre ting selv om de har nådd pensjonsalder.
![]() |
#9 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Pensjonsalderen i NorgeMen det er klart det vil komme endringer. Levealder og helse bedres og økes hele tiden. Det er begrenset hvor lenge vi kan ha en modell der pensjonsårene lett kan vare lenger enn antall år som yrkesaktiv...
![]() |
#10 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Pensjonsalderen i NorgeDet som jeg umiddelbart frykter, er de som har begynnende alzheimer, demens eller andre sykdommer som ikke gjør dem i stand til å gjøre jobben trygt, eller hva man skal si. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Pensjonsalderen i NorgeJeg jobber i ett yrke med særaldersgrense og hos oss ønsker veldig få å jobbe videre de har en mulighet til å fortsette i jobben til de fyller 65 men jeg vet ikke om en eneste en som ikke har gått av med pensjon i en alder av 62 som er vår grense. Det er en grunn for at den er der og vi kommer til å kjempe for å få muligheten til å få beholde den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Pensjonsalderen i NorgeKjenner til et tilfelle der en særgrense kunne settes til side ved behov. En pressgruppe til en ansatt lagde brudulje fordi arbeidsgiver ikke ønsket fortsatt arbeid, så personen fikk fortsette etter en del støy. Dette til tross for at arbeidsgiver vet om en god del svakheter ved personen pga alder, men ikke nok til å lage en arbeidssak ut av det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
villende
|
![]() Sv: Pensjonsalderen i NorgeJeg er veldig delt, kjenner jeg. På den ene siden syns jeg vel vi innimellom dyrker ungdommen for mye, blant annet når man ser at mange 50-åringer opplever aldersdiskriminering, og ideen om at man må ha lykkes før førti hvis man skal ha noen sjans til å lykkes i arbeidslivet. Sånn sett burde det vært et rom for å satse på folk, selv om de har passert både 50 og 60. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Unik
![]() Sv: Pensjonsalderen i NorgeGaia: enig. Har selv sett et par tilfeller i nær krets, der flinke 55-åringer med mye å gi plutselig ikke kommer inn på amrkedet etter feks. en konkurs der de jobbet. Veldig synd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
maler
|
![]() Sv: Pensjonsalderen i NorgeJeg tror arbeidslivet må bli bedre på seniorløsninger. Ja, særgrenser er der av en grunn, men det kan jo hende at løsningen ikke er pensjon, men et tilrettelagt seniorløp. Det blir feil at man skal være pensjonist tilnærmet halve livet, i hvertfall basert på offentlig pensjonsordning. Eldre arbeidstakere kan være en enorm ressurs, men de er ofte ikke samme type ressurs som yngre arbeidstakere. Yngre arbeidstakere har ideer, arbeidslyst , er oppdatert og har stor kapasitet. Eldre arbeistakere har erfaring og på den måten en tyngde som ingen bok kan lære bort. Jeg er veldig takknemlig for de eldste blant mine kollegaer selv om de ikke lenger løper sammen med meg når ting må gå fort. Men erfaringen deres må vi prøve å suge mest mulig ut av før de gir seg tenker jeg.
![]() |
#16 |
Unik
![]() Sv: Pensjonsalderen i NorgeI min jobb er det gjerne mer slik at vi unge gjør det vi kan for å helst ikke lære for mye av de eldre som gjør ting "slik det alltid har blitt gjort" og som snakker gubbekronglede byråkratispråk enhver blir skremt av å møte når man ringer for råd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Pensjonsalderen i NorgeI min bransje er vi stort sett selvstendig næringsdrivende, og jeg synes det er motiverende å oppleve at mine kolleger fortsetter å jobbe og jobbe, selv om de er forbi den offisielle pensjonsalderen. Nå er vi avhengige av å være friske mentalt for å kunne levere i jobben. For ikke å snakk om å være oppdatert på den verden vi lever i, og dagens språkbruk. Den dagen man svekkes mentalt eller ikke gidder holde seg oppdatert vil det gi umiddelbart utslag i tap av kunder, så jeg er glad for at jeg har valgt den jobben jeg har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Pensjonsalderen i NorgeDe mest vellykkede eksemplene på eldre i arbeidsliv syns jeg er folk som kan bidra på konsulentbasis. Det holder dem skjerpet, i og med at de må levere fra prosjekt til prosjekt, og hvert prosjekt er nytt. Og de er der bare så lenge de faktisk er til nytte. Min far bidro en stund etter at han gikk av med pensjon, med foredrag og opplæring. Det var nok omtrent ingen andre i Norge som kunne mer om hans felt enn ham, og han ble mye brukt, til kunnskapen etter hvert ble utdatert. Han tok også en komitejobb som passet ham bra.
![]() |
#19 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Pensjonsalderen i Norge
![]() |
#20 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Pensjonsalderen i NorgeHelt enig, Nessie. Jeg var sivilansatt i politiet en gang i tiden, og syntes det var pussig at kontorrottene blant politiet ble pensjonister ved fylte 57. Til gjengjeld må jeg innrømme at mange av dem så betydelig eldre ut enn alderen sin, så de hadde hatt nok hatt noen krevende år bak dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|