Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julerengjøring?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-13, 18:11   #1
Fjols
Bør lage seg en tittel selv

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Julerengjøring?

Hvor nøye er dere? Typ; Vaske vegger, inni skap, rydde og sortere?

Jeg har et stort problem med og kunne slappe av før alt er "shainet", og jeg blir som regel veldig sur/sint hvis jeg ikke får anledning til og ha alt på plass.

Og nå før jul, så føler jeg at presset på at alt skal være så fantastisk rent og ryddig er stort.
Jeg gruer meg litt til at jeg mest sannsynlig ikke får tid til å gjøre alt jeg skal før det plutselig er jul.

Gaah, jeg burde vel egentlig senke kravene mine litt eller?

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 18:16   #2
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julerengjøring?

Jeg prøver å gå raskt igjennom skuffer og skap iløpet av november/desember, men ikke full shinings.

Nå har jeg vert student i tre år, så da har kravene senket seg helt naturlig.

Gammel 04-12-13, 18:16   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bruk litt av tiden du egentlig hadde tenkt å vaske i til å jobbe litt med dine egne prioriteringer og krav. Tror du egentlig det er andre enn du som krever at alt skal være gullende rent og ryddig inni skap og oppover veggene?

Til det du spør om: Jeg har aldri vasket vegger i mitt liv, og ville ikke finne på å bruke førjulstiden på å rydde og vaske inni skap. Det må jo gjøres iblant, men det er ingen grunn til at det skal gjøres akkurat til jul, når det er så mye annet å holde på med? Det kan man heller ta i februar eller noe sånt.

Gammel 04-12-13, 18:17   #4
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fjerner hybelkaniner og åpenbare flekker & that's it.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 18:19   #5
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vasker som normalt.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 18:25   #6
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Jeg tar en helt normal helgevask.

Jeg vokste opp med en mor som vasket full husvask (fra gulv til tak) i alle rom før jul i tillegg til at hun bakte vanvittige mengder kaker. Hun var stressa, sur og sliten hele førjulstida. Slike barndomsminner ønsker jeg ikke at mine unger skal få med seg. Førjulstida er alt for fin til å ødelegges med slikt tull.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 18:26   #7
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg vasker litt ekstra, men det skal ikke mye til. Får jeg ånden over meg hender det jeg leier dampvasker til sofaen.

Vegger, skap og tak?

Venninne av eldste her om dagen: Hvordan vasker dere egentlig taket? (Vi har høyt skråtak i stua)
Jeg: Uh.. Det har jeg vel aldri gjort.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 18:30   #8
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Får legge til at grunnen til at jeg rydder skap og skuffer før jul er for å få plass til nye gaver, og fordi jeg er sjuske som stapper alt inn i skuffer og skap resten av året.

Sist redigert av Blåbær : 04-12-13 kl 18:40.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 18:34   #9
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Bruk litt av tiden du egentlig hadde tenkt å vaske i til å jobbe litt med dine egne prioriteringer og krav. Tror du egentlig det er andre enn du som krever at alt skal være gullende rent og ryddig inni skap og oppover veggene?

Til det du spør om: Jeg har aldri vasket vegger i mitt liv, og ville ikke finne på å bruke førjulstiden på å rydde og vaske inni skap. Det må jo gjøres iblant, men det er ingen grunn til at det skal gjøres akkurat til jul, når det er så mye annet å holde på med? Det kan man heller ta i februar eller noe sånt.

Signerer. *lat*

Gammel 04-12-13, 18:35   #10
Fjols

Fjols sin avatar

Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Jeg tar en helt normal helgevask.

Jeg vokste opp med en mor som vasket full husvask (fra gulv til tak) i alle rom før jul i tillegg til at hun bakte vanvittige mengder kaker. Hun var stressa, sur og sliten hele førjulstida. Slike barndomsminner ønsker jeg ikke at mine unger skal få med seg. Førjulstida er alt for fin til å ødelegges med slikt tull.

Slik vil ikke jeg være, men det er akkurat slik jeg har en tendens til og bli når det er mye som "skal" gjøres.

Mannen mente vi skulle sortere inni kjøkkenskapene, det kan jo faktisk trenges, men jeg kjenner at det knyter seg inni meg med tanke på hvor lang tid det kommer til å ta og at det garantert betyr mer rengjøring for min del.

Det er akkurat som at huset vårt føles helt bomba og skittent nå før jul, selv om jeg vet at vi faktisk har det rent og ryddig stort hele tiden.
Jeg har jo støv på hjernen.

Kanskje ikke så dumt å jobbe litt med meg selv, jeg har jo mest lyst til å kose meg med barna. Og ha mye tid til kos og ro.

Ikke løpe rundt som gærning med kluten og moppen.

Gammel 04-12-13, 18:37   #11
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Tok en avgjørelse for et par år siden ang julerengjøring, og det er å gjøre minst mulig ekstra. Vi vasker badene godt, ellers vanlig rengjøring. Hvis vi skal vaske takk og vegger hver jul, er førjulstiden ødelagt for meg. Jeg orker ikke stresse.

Gammel 04-12-13, 18:38   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vasker ikke ekstra til jul. Jeg liker å ha det ryddig og rent hele året. Vegger og tak og sånt vasker jeg aldri. Egentlig ikke inni skap heller. Og jeg har støv på hjernen. Hvorfor skal man vaske mer fordi det er jul? Tvert imot burde man vaske mindre. Det er nok annet å ta seg til før jul. Og dritten ser man best om våren uansett, dersom man absolutt vil ha storvask. Julen er midt på vinteren og man ser knapt skitten i mørket likevel.

Alt det der som noen driver med fordi det er jul henger jo igjen fra gamle dager: Man vasket til jul fordi man vasket den ene (eller andre) gangen i året. Man bakte tørre småkaker fordi de holdt seg bedre. Hva er vitsen? Vi lever i 2013 og har aldri hatt det renere. Og vi har tilgang til helt andre konserveringsmetoder og råvarer.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 18:38   #13
Fjols

Fjols sin avatar

Standard

Jeg er jo sjuske når det kommer til organisering i skuffer og skap. Out of sight, out of mind.
Men, nå i juletider så tenker jeg på disse skuffene og skapene, skulle jo tro at jeg skulle feire jul inni skapene.

Gammel 04-12-13, 18:39   #14
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Vaske vegger? Tak? Neitakk.

Jeg drar over gardinstenger og vasker lampa over spisebordet før jul, den har glassflater og trenger å skinne.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 18:40   #15
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Ja, akkurat. Jeg vokste opp med en slik mor, med martyranlegg i tillegg. Det skal aldri være sånn her, ikke i nærheten en gang.

Gammel 04-12-13, 18:40   #16
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Gjør ikke mer rent enn jeg gjør til vanlig.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 18:41   #17
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Tja, jeg pleier ikke alltid drive med ekstra julerengjøring. Vanligvis gjør jeg bare det jeg pleier å gjøre. I år gjør jeg det litt grundigere, da snakker vi støvtørking (gjøres svært sjelden ellers i året), vindusvask, vaske inni skap og generelt steder som ikke ser en klut like ofte som andre steder. Det meste har jeg gjort allerede, så jeg bruker ikke akkurat så mye av den hyggeligste juletiden på vasking, men jeg fikk rett og slett ånden over meg nå i november, så det er ikke sikkert det blir like grundig neste år. Blir det stress lar jeg være, jeg er enig i at juletiden skal være hyggelig.

Gammel 04-12-13, 18:58   #18
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jul er den einaste tida på året me har det ryddig både i 1. og 2. etasje på ein gong. Blir normal vask, men eg sørger for å halde flatene fri for smårot. Eg vil heller laga julekuler med jentene, enn å skure inni kjøkkenskap.

Gammel 04-12-13, 19:02   #19
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fjols, her.

Hvor nøye er dere? Typ; Vaske vegger, inni skap, rydde o g sortere?

Overhodet ikke nøye i det hele tatt. Vanlig ukesrengjøring og det er alt. Storvask tas når det er lyst ute, ikke midt i vintermørket.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 19:12   #20
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vaske vegger og skap til jul? Er ikke det sååå 1950?

Jeg vasker gulvene, mannen vasker badet og så tørker jeg/vi støv av hyller og vinduskarmer i de rommene vi er mest. Ja, og ungene rydder sine rom og støvsuger dem. Det får holde.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:40.