Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hva er best å bruke til gulvvask?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-13, 23:35   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er best å bruke til gulvvask?

Jeg har prøvd Jip-moppene og en lignende fra Coop, men de er jo talentløse. Får ikke gulvet rent og det blir fullt av skjolder og riller. Nei, jeg bruker ikke mye vann heller. Vi har lys parkett i ask, nydelig gulv, men jeg får det som sagt ikke helt rent med de moppene. Er sånn gammeldags fillemopp bedre, eller kanskje langkost? Hva bruker dere?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 23:42   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.713
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er best å bruke til gulvvask?

Vi har ikke "nydelig gulv", men en slitt parkett av uviss opprinnelse som bærer preg av at også forrige huseier hadde (mange) barn og hund.

Men jeg vasker med jif-mopp og synes det funker finfint jeg. Durer på med engang våtmopp innimellom også, det funker på sitt vis, men det gjør jeg antakelig mest fordi jeg liker lukta av at det er rent, på en måte. En lett fuktig, ikke våt, mopp er egentlig langt mer effektiv enn den engangsmoppen noen gang blir, da.

Kjøkkengulvet er en egen historie, for der er lakken sprukket opp og slitt bort, og der er jo også mer flekker, så det er i det hele tatt en historie for seg selv å rengjøre, og hver gang minner jeg meg selv på at jeg egentlig ønsker å legge noe over dette gulvet, det er jo ikke egentlig helt bra på noen måte sånn som det er... Men henger i ett med stua, og det hele blir et puslespill og dill og dall og jeg har smålyst å bytte hele kjøkkenet, så det blir nå bare sånn inntil videre.

Og ja, jif-moppen min der også.

Det er ikke som om noen ser skjolder og riller på mine gulv fra moppen uansett da, så åpenbart ikke noe svar du har glede av...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 23:44   #3
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Hva er best å bruke til gulvvask?

Mopp og vann, kun det. Men tror det kommer an på hvilket gulv man har. På dette gulvet (eikeparkett) funker det finfint. I det forrige huset hadde vi et mørkere laminatgulv, og det ble skjolder uansett hva jeg vasket med (i tillegg vistes jo alt av støv og skitt veldig, veldig godt).

__________________
-08 & -11
Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 23:48   #4
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.590
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er best å bruke til gulvvask?

Samme problem som deg, DD.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 23:49   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er best å bruke til gulvvask?

Det er nesten sånn at jeg gleder meg til vinteren, for da er det mørkt nesten hele dagen og verken dritt eller støv viser.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 23:50   #6
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er best å bruke til gulvvask?

Mange av de mattlakkerte parkettene er vanskelig syns jeg. Har testet et par. Her vi bor nå ed gammel eikeparkett med litt glans er det ikke noe problem med skjolder i det hele tatt.

Jeg unngikk vask med vann rett og slett. Gikk med tørr mopp og sprayet med en eller annen form for gulvspray, evt blande en selv. Og tørket med moppen til det ble tørt.
Brukte Jordan proffmoppsystem fra byggmakker.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 23:54   #7
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.430
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er best å bruke til gulvvask?

Støvsuger og tørrmopp, evt lett fuktet microfibermopp på vanskelige flekker.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 23:57   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er best å bruke til gulvvask?

Helt tørt nytter jo ikke, da blir det jo ikke rent. Jeg støvsuger alltid først, men det er alltid en masse merker fra kattepoter, sko (ungene glemmer av og til å ta av seg før de løper inn for å drikke etc) og lignende. Da må det vann til, men bare litt, selvsagt. Jeg har endt opp med å ligge på alle fire og vaske hele gulvet, men bekkenet mitt er ikke så glad i det nå i min tilstand, så jeg savner virkelig et alternativ.
Spray og så tørke over høres lurt ut ja, da blir det jo mindre skjoldet, om det tørker med en gang.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-13, 00:01   #9
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er best å bruke til gulvvask?

Bruk kaldt vann.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-13, 00:13   #10
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er best å bruke til gulvvask?

Litt zalo i vaskevannet, og kluten må være godt vridd opp.
Mener jeg fant det tipset her på fp.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-13, 09:35   #11
dutte
fornyet
 
dutte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
Innlegg: 2.186
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er best å bruke til gulvvask?

Jeg er sikkert gammeldags, men bøtte og Ajax rengjøring med en kork salmiakk og mikrofiberklut, på alle fire er min oppskrift. Noen ganger grønnsåpe og salmiakk, har aldri problemer med skjolder. Har to barn og to katter, vasker 2- 3 ganger i uka i kjøkken, gang og stue.

__________________
08 09

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-13, 09:40   #12
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.078
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er best å bruke til gulvvask?

Vann med nylonvask. Vaskes med mopp. Først våt mopp, deretter tar jeg over med tørr.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-13, 09:40   #13
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er best å bruke til gulvvask?

Vi vasker sjelden gulv. Tørrmopper og støvsuger ofte. I deler av huset har vi børstet eik. Der vises absolutt ingenting. Nada. Det er sikkert skittent likevel, altså. Synlige flekker tas fortløpende med fuktig klut.

Som vaskesystem har vi Enjo. Sånn passe fornøyd. Synes det er klumpete og stort. Ønsker meg noe lettere. Er ikke Jif-mopp bra, altså? Har en Swiffer stående til enhver tid og bruker den ofte. Men den er lav, pinglete og det er vanskelig å finne kluter i butikkene. Men den er god ellers.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-13, 09:41   #14
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.252
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er best å bruke til gulvvask?

Jeg vet ikke hvilket vaskemiddel som anbefales for parkett, men fant denne lenken.

I den tiden jeg jobbet som vasker, så brukte vi trådmopper (som er småfuktige etter omgangen i vaskemaskinen) og ellers nesten ikke vann på tregulv. Kommer man til en flekk, så trør man på den ene delen av moppen og dytter/gnir den deretter med foten noen ganger fram og tilbake. Fjerner det meste. Til litt større flekker har man en vannflaske med en blanding av såpe og vann som man sprayer på flekken. LITE VANN! Såpen brukes for å fjerne vannets overflatespenning, og da vil jeg tro Zalo fungerer like godt som mye annet.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-13, 11:29   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er best å bruke til gulvvask?

Opprinnelig lagt inn av dutte, her.

Jeg er sikkert gammeldags, men bøtte og Ajax rengjøring med en kork salmiakk og mikrofiberklut, på alle fire er min oppskrift. Noen ganger grønnsåpe og salmiakk, har aldri problemer med skjolder. Har to barn og to katter, vasker 2- 3 ganger i uka i kjøkken, gang og stue.

Jeg har og ligget på alle fire for å få gulvet rent, men bekkenet mitt takler det ikke så godt nå. Så de neste månedene bør jeg finne på noe annet.
Takk for alle tips!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-13, 11:39   #16
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er best å bruke til gulvvask?

Jeg ville prøvd spray og tørk-metoden. Glvvask er virkelig drepen for bekkenet. Vasket gulv i går og er ødelagt i dag selv om jeg ikke har store problemer med bekkenet egentlig.

På butikken der vi kjøpte den matte parketten vi hadde solgte de et eget moppesystem som sprayet vann på gulvet for så å kjøre over med moppen etterpå. Så det må være noe i teknikken min som fungerer i alle fall.

Mn som sagt, her vi bor nå harvi gammel parkett som tilsynelatende tåler det meste. Den får null kjærlighet i påvente av utskifting om noen år.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-13, 11:42   #17
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Hva er best å bruke til gulvvask?

Opprinnelig lagt inn av dutte, her.

Jeg er sikkert gammeldags, men bøtte og Ajax rengjøring med en kork salmiakk og mikrofiberklut, på alle fire er min oppskrift. Noen ganger grønnsåpe og salmiakk, har aldri problemer med skjolder. Har to barn og to katter, vasker 2- 3 ganger i uka i kjøkken, gang og stue.

Men hva er poenget med mikrofiberklut sammen med salmiakk? Salmiakken ødelegger effekten av mikrofiberen.

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-13, 11:48   #18
dutte
fornyet
 
dutte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
Innlegg: 2.186
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er best å bruke til gulvvask?

Opprinnelig lagt inn av Anita72, her.

Men hva er poenget med mikrofiberklut sammen med salmiakk? Salmiakken ødelegger effekten av mikrofiberen.

Dette var ikke jeg klar over, men jeg har kun mikrofiberkluter, som byttes ut regelmessig. Salmiakken bruker jeg ikke hver gang, men kanskje hver tredje gang, hvis jeg synes det er mye kliss og ekstra skittent.

__________________
08 09

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-13, 11:50   #19
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er best å bruke til gulvvask?

Jeg vasker også med salmiakk i vaskevannet på kjøkkengulvet her. Gamle fliser og seige fuger som aldri blir helt rene.
Gleder meg til å bytte gulv. :serfemårframitid:

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-13, 11:52   #20
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Hva er best å bruke til gulvvask?

Da ville jeg brukt andre kluter de gangene du vasker med salmiakk el. klorin f.eks. gamle håndklær/oppvaskkluter.

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no