|
Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Dummies-spørsmål om barnesete i buss, festing osvTrolla skal på tur med barnehagen neste uke og da har de leid buss med seler stod det. Videre står det at alle må ta med bilsete. Vi har bare britax higway 2 og det er vel kun bakovervendt. Hvordan er dette å få løst og montert osv? Vi har aldri hatt bruk for å ta de ut av bilen etter montering så jeg har ikke snøring.
![]() |
#2 |
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Dummies-spørsmål om barnesete i buss, festing osvSannsynligvis er selene i bussen for korte til bakovervendte seter, så det er lurt å finne ut av dette på forhånd. Muligens passer kun beltestoler.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Dummies-spørsmål om barnesete i buss, festing osvJeg tviler på du får brukt bakovervendt stol, men sjekk med bhg. Jeg har holdt min hjemme fra tur pga. slike ting.
![]() |
#4 |
![]() Sv: Dummies-spørsmål om barnesete i buss, festing osvDette vet ikke bhg før de får bussen. Kan bli mange skuffede barn om ikke dette med bilstoler sjekkes noen dager før turen.
![]() |
#5 |
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dummies-spørsmål om barnesete i buss, festing osvTvilsomt å få festet bakovervendt i vanlig buss. Hva med forankringsselene? Støttebeinet? Det er jo ganske trangt i busseter. Har aldri prøvd, men kan ikke tenke meg at det går?
![]() |
#6 |
![]() Sv: Dummies-spørsmål om barnesete i buss, festing osvMin bhg har Peugeot minibuss og der går det ikke an å ha framovervendt bilstol en gang. Kun beltestol går. Ellers må man sitte uten stol, i bare trepunkts sele.
![]() |
#9 |
maler
|
![]() Sv: Dummies-spørsmål om barnesete i buss, festing osv
Vet ikke? De store bussene jeg har vært i har hatt topunktsseler. Og så spurte jeg storebror en gang om hva slags sikring de hadde i maxitaxi i bhg etter en diskusjon her på fp, og da sa han det var topunktsseler. Men det er jo noen år siden han gikk i bhg.
![]() |
#10 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Dummies-spørsmål om barnesete i buss, festing osvI vår bhg har de brukt maxitaxi og har festet bilstoler for de som ha med det.
![]() |
#11 |
![]() Sv: Dummies-spørsmål om barnesete i buss, festing osvPå de store bussene tror jeg det varierer. Bussen til f.eks Roan har trepunkts. Flybusser har trepunkts, i allefall de jeg har tatt. Turbusser skal vel ha ett eller to bakovervendte seter.
![]() |
#12 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2011
![]() |
![]() Sv: Dummies-spørsmål om barnesete i buss, festing osvDet varierer både på store busser og minibusser om de har to- eller trepunktsbelte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() Sv: Dummies-spørsmål om barnesete i buss, festing osvMange busser har bakovervendte seter integrert nå. Det er fint og jeg benytter meg av disse når de er tilgjengelige. Ellers så har jeg latt ungene mine bli med på bussturer med barnehagen uten sete. Vi bodde seks år i Tromsø og tok buss hver eneste dag sammen med ungene og hadde aldri med eget sete til dem. Ikke har jeg sett noen andre som har hatt det heller. Når vi engang måtte ta buss fra Kirkenes til Vardø (flyet kunne ikke lande) da eldste var 5 måneder krevde jeg sete og fikk det etter mye om og men, men det fikk vi bare festet helt provisorisk i to punktssela i turbussen, men jeg slapp nå i det minste å holde henne på fanget hele veien.
![]() |
#14 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Dummies-spørsmål om barnesete i buss, festing osvKnerten har tatt buss med bhg et par ganger, uten å ha hatt med sete. Jeg tror de har tatt helt vanlig rutebuss, og slik tar vi uten bilsete ja.
![]() |
#15 |
passe nerd
![]() Sv: Dummies-spørsmål om barnesete i buss, festing osvHm, jeg skal høre med barnehagen på mandag, det er de som har bedt om at alle må ta med seter og andre enn de bakovervendte har vi ikke. Hadde jeg hatt mulighet skulle jeg gjerne kjørt de men jeg jobber(det vil si jeg jobber natt til den dagen og skal på nattevakt igjen, det er uaktuelt å sove 30minutter for så opp å kjøre de og hjem igjen for så opp bare få timer senere for å hente igjen), mannen jobber han også.
![]() |
#16 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Dummies-spørsmål om barnesete i buss, festing osvHvor skal det kjøres buss? Motorvei? 80 sone? Bybuss?
![]() |
![]() |
#17 |
passe nerd
![]() Sv: Dummies-spørsmål om barnesete i buss, festing osvMotorvei 100km grense.
![]() |
#18 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2011
![]() |
Da hadde jeg faktisk ikke latt ungene sitte uten sete. De må jo kunne ha beltet ordentlig på seg i det minste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Da stiller ting seg annerledes ja. Er det midtdelte motorveier? Jeg tenker at bakovervendt er viktig da ja, selv i buss. Beltestolen beskytter jo ekstra godt ved sidekollisjon, men det er liksom ikke det jeg tenker først på når busser er i ulykker...
![]() |
![]() |
#20 |
passe nerd
![]() Sv: Dummies-spørsmål om barnesete i buss, festing osvVi sa ifra om problemet i barnehagen ved levring idag. En av de ansatte tilbyr seg da å låne oss sine "puter med rygg"(er det det som er beltestol?) slik at de kommer høyere opp og kan bruke bussens egne seler. Er dette noe, bedre enn ingenting? Har googla litt og det er vel egentlig bare for barn over 4/over 15kg? Vil det være bedre om jeg forsøker å knote til å få lånt to "vanlige" fremovervendte seter som de sitter i med bilsetets seler? For ett styr, hadde det bare vært så enkelt at jeg kunne kjøre de selv!
![]() |
|
|