Bunadsbrodering
Siden jeg likevel får en ufrivillig rolig sommer, tenkte jeg å gi meg i kast med å brodere bunad til eldstejenta. Hun skal konfirmeres om 4 år, så jeg har god tid, men det er jo like greit.
Hun ønsker seg enten Grafferdrakt, Gudbrandsdals festdrakt eller Lundebybunad. Tilhørighetsmessig er nok de to første riktigere enn den siste, men Lundeby kan også forsvares.
Jeg har ikke brodert bunad før, men har i det siste prøvd meg på en prøvelapp med et påtegnet mønster fra Gudbrandsds festdrakt og det har gått greit med litt prøving og feiling. Jeg TROR jeg skal få det til. Men hvilken bunad bør vi velge hvis vi skal ta avgjørelsen basert på hvem som er greiest å brodere? Grafferdrakt har mye broderi, men noen sier at den er lettere å brodere fordi blomstene er relativt store? Jeg synes Grafferdrakten er desidert finest, men den har mye broderi. Gudbrandsdals festdrakt føler jeg er litt kjedelig siden alle andre her har den. Jeg har aldri vært noen stor fan av den heller. Lundeby er uvanlig her, men fin den også og jeg innbiller meg kanskje at den er lettere å brodere enn Graffer?
Hva tror dere?
|