Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Lær meg om linser

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-04-13, 00:41   #1
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Spørsmål

Lær meg om linser

Vi har ikke brukt linser i vårt kosthold før, men det ønsker vi å gjøre noe med.
Noen som har tips og råd? Hvordan bruker dere linser? Er det i spesielle retter eller tar dere de med litt her og der? Ser det er forskjellige typer. Hvilke foretrekker du, og har de ulike bruksområder?

Har kjøpt et par pakker fra Go Green idag for å starte liksom, men hvor?!

Gammel 30-04-13, 08:15   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om linser

Jeg lager burgere (bare å mose linser med diverse grønnsaker, kanskje bønner også om du vil, de krydderne du vil ha, litt olje og kanskje litt tomatpuré, og så blande inn mel, kikertmel, potetmel eller andre meltyper til det binder seg og du kan lage boller/burgere), lager linsestappe av røde linser (kok dem i buljong sammen med løk og hvitløk og krydder til det moser seg), har linser i alle slags gryteretter, lager posteier til å ha på brødskiva og mye mer. Vi bruker en god del linser ja. Men det vi bruker mest av her i huset er kikerter. Jeg kunne ikke levd uten kikerter.

Forresten så laget jeg en linsegryte på jobb i forrige uke, den slo godt an. Jeg bakte rundstykker og fylte dem med denne gryta før steking, men spiste den også "ren" ved siden av for den var så forbaska god. Jeg bare stekte løk og hvitløk i en gryte, så hadde jeg oppi noen revne gulrøtter, noen dl gule linser og en terning grønnsaksbuljong og fylte på med vann så det dekket. Krydret med næringsgjær (jeg bruker det mye men det kan fint sløyfes, gir en "ostete" smak, knallgodt), pepper og paprika og lot det surre en halvtimes tid mens jeg hele tiden fylte på litt og litt vann siden linsene trekker til seg mye væske. Nam.

Når det gjelder de forskjellige typene linser så er det egentlig ett fett, men de røde moser seg veldig fort, så de egner seg ikke til langtidskoking med mindre du VIL ha mos. De gule er vel kanskje ikke helt mostandsdyktige de heller, linsegryta mi ble litt most på slutten men god fordet. De grønne holder formen godt.

Gammel 30-04-13, 12:35   #3
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Må egrntlig alle linser skylles?

Hilsen Sløv

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 19:28   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skyller aldri tørre linser, kun hermetiske.

Gammel 02-05-13, 11:53   #5
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Spennende! Gleder meg til å teste ut

Tar gjerne imot flere tips, oppskrifter og råd

Gammel 02-05-13, 11:57   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg koker ofte røde linser i litt buljong, og slenger i en dæsj creme fraiche. Eller en teskje sweet chili-saus. Det smaker ikke så mye i seg selv, så det er ok å spe på med noe.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 11:57   #7
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg bruker grønne linser sammen med kjøttdeigretter, feks lasagne og tomatsaus til pasta. En pakke hermetiske til hver pakke kjøttdeig.

Gammel 02-05-13, 13:59   #8
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg skyller aldri tørre linser, kun hermetiske.

jeg skyller alltid tørre linser, leste en gang at siden de tørkes i friluft, gjerne på bakken langs veiene og sånn, er det mye støv og rusk på de. så de får en rask skyll før de går i gryta.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:53.