Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Ny hund?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-13, 15:40   #1
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Ny hund?

Etter flere år med hund, er vi nå hundeløse. Jeg har veldig lyst på ny, mannen steiler foreløpig, og mest sannsynlig kommer vi til å vente noen år, men i mellomtiden drømmer jeg i det minste litt. Vi har hatt blandingshund tidligere, men kommer sannsynligvis til å kjøpe av en kennel om/når vi får nye hund, og så er vi litt usikre på dette med rase. Hvilke hunder er gode familiehunder? Barna kommer sannsynligvis til å være i tidlig skolealder om/når hunden kommer, og vi har ikke veldig mye tid til pelsstell og timevis med turgåing hver dag (vi har avlastning til å passe hunden litt på dagtid, så den kommer ikke til å være alene når vi er på jobb og skole). Jeg liker ikke små hunderaser, men heller ikke gedigne. Hva med Berner Sennen, er det noen som har erfaring med disse?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-13, 15:54   #2
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ny hund?

Bare hørt bra ting om dem, men ulempen er kort levetid.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-13, 15:58   #3
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Bare hørt bra ting om dem, men ulempen er kort levetid.

Hva er kort, ikke mindre enn 10 år vel?

Gammel 12-02-13, 16:02   #4
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jo, mener det ikke var mer enn 8-8 år, men er ikke sikkert. Sjekk det opp, kan være jeg husker helt feil.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-13, 16:04   #5
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har en Pinscher :

Ikke noe som helst pelsstell. Veldig familiekjær, som gjerne vil være med familien sin overalt, men (vår) takler også å være hjemme alene.
Masse sjarm, lettlær og veldig fin størrelse.
Kan være litt sta, men det gjelder å vise hvem som er sjefen og du har en trofast venn for resten av livet.
Hunden vår smiler faktisk med hele tanngarden når vi kommer hjem og slår i samme slengen krøll på hele seg av lykke.

Hunden er forholdsvis sjelden i Norge.

Vi har også en Dverg Pinscher :

Veldig mye hund i liten kropp, kjempemorsom og har masse masse personlighet.
Utrolig lettlært, snill og god og veldig glad i familien sin (spesielt "mammaen sin". )
Men gnelder (som små hunder ofte gjør) og er et matvrak uten like (gjelder å ikke gå fra mat på bordet..).
Veldig aktiv, men med en tur eller litt "hodebry" så er ikke det noe problem.

Lurer du på noe mer om hundene, er det bare å spørre.

http://www.norskpinscherklubb.no

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-13, 16:14   #6
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skulle jeg hatt hund, hadde jeg gått for en labradorvariant. Aller helst en Golden Retriver. De er veldig familiekjære, lettlærte og snille, gode hunder. Kanskje en smule for glad i mat.

Gammel 12-02-13, 16:15   #7
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Madicken, Berner Sennen er en fantastisk hund! Herlig gemytt, veldig glad i barn og voksne, passe bedagelig (må ikke aktiviseres voldsomt hver eneste dag, men følger deg likevel på langturer uten problemer). De er også overraskende lettlærte og veldig flokkdyr. Du slipper nok å sloss om sjefsrollen når du har berner i hus.

Levetiden er vel rundt 10 år, mener jeg. Klubben har jobbet hardt med å bli kvitt hd/aa problematikk, og tror nok levealderen har steget som en følge av det. Jeg har hatt to bernere. Den første døde dessverre i en ulykke som ung. Den andre ble 10 år gammel. Det finnes jo massevis av eksempler på bernere som har blitt mye eldre også.

Bernere røyter en del i røyteperioden, selv om de bare har et lag med pels. Fordelen med berner-røyt, er at pelsen samler seg i dotter, i stedet for at det blir liggende enkelthår overalt. Jeg lærte opp mine til å bli støvsugd, forresten. Det funka fint

Ja, og et pluss til med berner: De sikler ikke slik som mange andre store hunder ofte gjør.

Åååå, nå vil jeg ha bernervalp igjen, kjenner jeg! Husker hvor utrolig fint forhold bernern vår hadde til katten, faktisk. De ble så glad for å se hverandre hver eneste morgen. Grombikkje!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-13, 16:29   #8
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lilletrille, her.

Ja, og et pluss til med berner: De sikler ikke slik som mange andre store hunder ofte gjør.

Men mannen min mener at de har ekstremt dårlig ånde. Jeg takler hundeånde helt greit, altså, men ekstremt dårlig? Eller er det bare noe han sier for å få meg til å slutte og mase...

Gammel 12-02-13, 16:30   #9
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dårlig ånde, tykk pels som tørker sent og lukter vondt og sikkel.

Gammel 12-02-13, 16:35   #10
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eurasier. Perfekt familiehund. Vi er reservefamilie for en, og hun er rolig, går like gjerne en kort tur som lang, har verdens deiligste pels, og akkurat så egenrådig at hun er underholdende.

Vi har to eurasiere i vennegjengen, begge tilhørende i barnefamilier, og de er helt ypperlige.

Vennligst ikke quote bildet:

Gammel 12-02-13, 16:44   #11
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Men verre enn andre hunder?

Gammel 12-02-13, 17:47   #12
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Standard

Den har jo tykkere pels (og underpels) enn mange raser. Rar lang tid å tørket, og kan lukte temmelig stramt. Eurasiere har også tykk pels, men er en del mindre. Veldig gi e hunder alle tre rasene. Men Golden er enklere mtp pelsstell og lukt.

Gammel 12-02-13, 17:53   #13
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Labrador vel, gjerne en sjokoladebrun liten frøken som nesten legger seg oppå ungene for å kose.

Gammel 12-02-13, 20:03   #14
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Labrador vel, gjerne en sjokoladebrun liten frøken som nesten legger seg oppå ungene for å kose.

Jeg er ikke uenig.

Gammel 12-02-13, 21:16   #15
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår hund verken røyter, lukter, har dårlig ånde eller sikler. Men du vil sikkert ikke ha en puddel. Skjønt de største pudlene er fantastiske hunder. Og utrolig lettlærte og intelligente.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-13, 21:22   #16
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har ikke hørt det at en spesiell rase har noe mer fantastisk dårlig ånde enn andre?
Gi tyggebein og puss tenna pånn da, problem løst.

Pelsen tørker sent? Det løser man jo enkelt ved å bruke føner. Problem løst der å.

Bernerne er jo grådig fine hunder. Men er det den str du vil ha? De er jo ikke sånn veldig små hunder. Ikke noe grand danois, men ikke noen liten hund heller.

Gammel 12-02-13, 21:50   #17
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Dårlig ånde? Sikker på at du ikke har møtt en berner med dårlig tannhygiene? De tre jeg har kjent godt (også passet en berner i et halvt år) har ikke hatt dårlig ånde.

Tykk pels, tja. Den er ikke såå tykk, bernere har jo ikke underpels, bare et lag pels. Dessuten funker hårføneren helt fint

Lukter vondt? Vel, hvilken bikkje er det som ikke lukter vondt om de ikke vaskes? Tror ikke bernere lukter noe mer enn andre. Mine har blitt dusjet regelmessig, og har aldri luktet vondt.

Og nei, de sikler ikke!

De bernerne vi har hatt, har hatt veldig ulik størrelse. Den vi passet var faktisk på størrelse med en golden retriever. Men hun var nok veldig lita også.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-13, 21:55   #18
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har bare møtt rolige og snille Bernere. Kunne hatt en sånn selv, om jeg ikke har bestemt meg for en annen rase.

Gammel 12-02-13, 22:00   #19
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Standard

Jeg har ennå ikke møtt en hund med colgate-frisk pust, så litt dårlig ånde er greit. Mannen min påsto også at nevnte rase siklet _ekstremt_ mye, i tillegg til den _ekstremt_ dårlige ånden, altså, og det hører jeg jo nå fra en eier at ikke stemmer, så jeg mistenker virkelig mannen min for å fare med små løgner her.

Gammel 12-02-13, 22:04   #20
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Vi har en toller nå og det er en fantastisk familiehund. Det er den minste retrieveren, så den er en del mindre enn en Berner (som jeg synes er i største laget), men definitivt ikke en liten 'veskehund'.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:18.