Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Matvareindustriens hemmeligheter

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-13, 18:53   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Matvareindustriens hemmeligheter

På NRK2 i kveld, kl. 19.45, sånn i tilfelle noen vil se det. Jeg og mannen skal, har hørt mye bra om den.

Food Inc. på originalspråket.

http://www.nrk.no/informasjon/presse...p_knapp=Omtale

Sist redigert av Dixie Diner : 02-01-13 kl 19:14.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-13, 19:55   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Matvareindustriens hemmeligheter

Har satt på opptak, så det skulle komme.

Gammel 02-01-13, 20:32   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ser på nå!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-13, 21:32   #4
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Lenke som gjelder et par timer til: http://tv.nrk.no/direkte/nrk2#start=19:43:53

Gammel 02-01-13, 21:33   #5
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Interessante greier.

Gammel 02-01-13, 21:45   #6
millact

millact sin avatar

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Interessant og egentlig ikke overraskende.

Gammel 02-01-13, 22:27   #7
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sett den. Og spiste kun organisk etterpå så lenge vi var i USA.

Gammel 02-01-13, 22:29   #8
millact

millact sin avatar

Standard

Tenker på all biffen og kyllingene jeg har spist i de 8 årene jeg bodde i USA. Huff! Frister ikke å spise mer "vanlig" kjøtt.

Gammel 02-01-13, 23:28   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Tenker på all biffen og kyllingene jeg har spist i de 8 årene jeg bodde i USA. Huff! Frister ikke å spise mer "vanlig" kjøtt.

Ingen problem whatsoever å la være. Jeg lover. Jeg krymper meg over at så mange (de fleste) ikke bryr seg det pøkk om hvor maten kommer fra. Jeg har jo ikke spist noe animalsk på straks 2 år, men nå fikk jeg en ekstra liten dytt for å kutte ut/veldig ned på usunn mat og. Farvel Cola! Hallo enda mer frukt og grønt.

Gammel 03-01-13, 08:07   #10
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bryr meg veldig om hvor maten kommer fra, selv om jeg spiser animalske produkter, altså. Utfra det programmet er det jo mye værre å tylle i seg soya, enn å spise en lykkelig gris i ny og ne. Alt handler om nyanser
Jeg syns forøvrig programmet var litt i overkant amerikanisert, og veldig ensidig fokusert.
Jeg kommer ikke til å endre noe på bakgrunn av det, men jeg er allerede veldig fornøyd med etikken og sunnhetsgraden på maten jeg spiser.

Gammel 03-01-13, 08:16   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kommer heller ikke til å slutte å spise animalske produkter på bakgrunn av dette, men jeg kommer til å være enda mer påpasselig på at maten jeg spiser er etisk produsert, både med tanke på dyrevelferd og bærekraftig utvikling. Jeg kommer til å enytte meg enda mer av småprodusenter på bondens marked. Jeg syns fair trade er mer viktig enn organisk mat, mer viktig enn kortreist mat ( man kan selvsagt finne alle tre i ett innimellom også) og syns det er et paradoks at mange ser ut til å bry seg mer om dyr enn mennesker.

Gammel 03-01-13, 08:47   #12
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Ingen problem whatsoever å la være. Jeg lover. Jeg krymper meg over at så mange (de fleste) ikke bryr seg det pøkk om hvor maten kommer fra. Jeg har jo ikke spist noe animalsk på straks 2 år, men nå fikk jeg en ekstra liten dytt for å kutte ut/veldig ned på usunn mat og. Farvel Cola! Hallo enda mer frukt og grønt.

Du tar jo helt av.

Jeg så ikke programmet, jeg spiser nesten ikke kjøtt, men mye fisk. Og cola.

Gammel 03-01-13, 09:06   #13
Novla

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.

Jeg bryr meg veldig om hvor maten kommer fra, selv om jeg spiser animalske produkter, altså.

Og litt flisespikking: På norsk heter det økologisk, ikke organisk, mat. Jeg håper da virkelig at de fleste spiser organisk mat, alternativet fremstår som noe tungtfordøyelig.

Gammel 03-01-13, 09:16   #14
konsulenten
Passiv

Standard

Tror jeg har sett denne før. Jeg tror rett og slett ikke jeg kan la være å spise animalsk mat, er redd det vil ende med næringsmangel med min uoptimale fordøyelse. Men jeg har blitt mye mer opptatt av levekårene til dyra jeg spiser. Både av hensyn til dem, men også av rent egoistiske grunner. Jeg er helt overbevist om at dyr som lever usunt blir usunn mat for oss. Dyr som ikke får frisk luft, ikke får bevege seg, ikke får mat de er tilpasset for å spise, blir usunne og ingen god matkilde for oss. Det er alt for mange dyr som står i bås og proppes med mais, soya, raps og verre ting, som egentlig skulle vært ute og spist gress. Dette påvirker fettet i dyra, det blir for mye omega-6 i forhold til omega-3. Det gir inflammasjon i kroppen og det er ikke bra hverken for dem eller oss.

Det er vanskelig å få tak i kjøtt fra gressbeitende dyr. Det er i grunnen vanskelig å i det hele tatt finne ut hva dyret har spist og hvordan det er har levd, når man står der i butikken med et kjøttstykke i hånda. Jeg har sett en del måpende ansikter i ferskvaredisken når jeg har spurt. Frilandsgris er ikke lett å få tak i, jeg har i grunnen gitt opp å spise svinekjøtt. Økologisk kylling, finnes det i det hele tatt? Jeg vet det finnes økologiske egg, men hva med dem som går til kjøttproduksjon? Økologisk er uansett ingen hindring for at de fores med korn (dog økologisk korn). Kalkun er vel enda verre? Når det gjelder storfe har jeg inntrykk av at melkekyr og kjøttfe kan ha ganske forskjellige levekår, men når man står i butikken med en biff i hånda så aner man jo ikke om den kommer fra en melkeku eller noe annet? Vi spiser mye lam hos oss og stadig mer vilt. Dette er vel de dyra som går mest ute i det fri og spiser mat de er tilpasset for, tror jeg. Også skulle jeg ønske det var overflod av villaks...

Svar med sitat
Gammel 03-01-13, 09:22   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Konsulenten: Grøstad Gris er frilandsgris. Økokylling har jeg ikke funnet, men Stangekylling skal visstnok ha det bedre enn Priorkylling.

Gammel 03-01-13, 09:42   #16
konsulenten
Passiv

Standard

Ja, Grøstad gris, det er sant. Er bare veldig begrenset med Grøstadprodukter i butikkene jeg frekventerer. Jeg innrømmer å ha spist Stange kylling. Nå har jeg faktisk funnet Holte gård som har økoligisk kylling. Men så var det å få tak i det, da.

Jeg har kjøpt en del herfra, de har villsau som går ute hele året.

Svar med sitat
Gammel 03-01-13, 09:44   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Holte Gård ja, de hadde jeg glemt!

Gammel 03-01-13, 09:46   #18
konsulenten
Passiv

Standard

"I februar 2000 ble gårdsslakteriet på Holte Gård registrert og godkjent – og er i dag landets eneste private småskala-slakteri på fjørfe.En fordel med et eget slakteri på gården er at fuglene slipper transport over lange avstander. Dette minsker skader på fuglene og utsetter dem for mindre stress.Ved slakting hentes fuglene til slakteriet flere ganger om dagen for at de skal tilbringe kortest mulig tid i transportkassene. Minst mulig stress og lidelser på fuglene er positivt for strukturen og smaken på kjøttet.En fordel for fuglene er at de slaktes manuelt og slipper å henge levende etter beina på et transportband før avliving. Hos oss legges fuglene manuelt i en elektrisk avliver, som bedøver dem før de avlives."

Svar med sitat
Gammel 03-01-13, 09:47   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Smart, da er det Holte Gård som gjelder heretter.

Gammel 03-01-13, 09:48   #20
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Fjellgris fra Valdres er et annet merke.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:11.