Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Pålegg til julefrokostene?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-12, 10:28   #1
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Pålegg til julefrokostene?

Hva slags pålegg pleier dere å ha i jula?

Vi skal ha gjester på juleaften og noen blir til frokost på første juledag. Jeg pleier å ha kald ribbe og sylte til frokost, men må jo ha noe mer enn det. Hva slags pålegg kjøper dere ferdig og hva lager dere eventuelt selv? Jeg er så matlei for tiden at jeg ikke klarer å finne på noe som friste

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 10:34   #2
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pålegg til julefrokostene?

Må ha: lefse, egg, tomatsild og varm sjokolade. Og gode rundstykker.

Gammel 18-12-12, 10:34   #3
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal ha gjester til brunsj første juledag og har tenkt til å servere typisk koldtbordmat blandet med julemat. Det blir nok spekemat, bayonneskinke, røkelaks, gravlaks, diverse ost, sylte, diverse sild, kylling av noe slag, potetsalat, eggerøre, leverpostei, eggesalat og oppskårne grønnsaker. Og sikkert noe mer også. Ja, også har jeg stekt masse karbonader som jeg varmer opp ved servering.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 10:38   #4
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Lager alltid en kabaret, 2-3 spekepølser, ett lite fat med ulike oster 2-3 typer, i tillegg til vanlig edamer og brunost. Skinke, sylte og krydderskinke. Rørte jordbær og bringebær.

Gammel 18-12-12, 10:38   #5
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Kald svensk juleskinke, waldorfsalat, gravlaks, sild, lammerull, edamer og litt annen ost,

Gammel 18-12-12, 10:41   #6
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sursild, kald juleskinke, sylte, kjøttrull, lammelår, røykelaks. Lager silda sjøl, og får hjemmelaga sylte og rull av faren min.

Gammel 18-12-12, 10:41   #7
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Julefrokost er nesten viktigere enn middagen julaften. I alle fall den maten ungene gleder seg mest til.
Vi har sylte og lefse, hjemmelaget leverpostei, egg og laks, sild (2-3 typer), ansjos, edamer og formost (Heidalsost) og i år med ny samboer blir det også kald juleskinke og waldorfsalat. Kakao og god jus til drikke. Gjerne hjemmebakte rundstykker, men det går mye lefse.
Vi blir vel 8 til frokost i år tror jeg.

Gammel 18-12-12, 10:42   #8
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sild og laks står her også ja. Og leverpostei med baconbiter. Rødbetsalat, italiensksalat o.l.
Jeg serverer også dette til kveldsmat i romjulen.

Gammel 18-12-12, 11:05   #9
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Laks, eggerøre, god skinke og ribbe MÅ jeg ha.

Gammel 18-12-12, 11:11   #10
Pegasus

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Vi har ikke noe bestemt vi MÅ ha. Men ender ofte opp med laks, eggerøre og reker. Kjøttrull. Julekake og geitost. Kakao. Og nystekte rundstykker.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 11:11   #11
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Gravlaks, eggerøre, peppermakrell, fleskepølse, sylte, diverse oster (nøkkelost, brie, gräddost), kald svinesteik i skiver etc. Nam!!

Gammel 18-12-12, 11:54   #12
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Tomatsild, bayonneskinke, brunost og røkelaks. Og veldig gjerne lammelår, men usikker på om jeg får det i hus før jul.

Gammel 18-12-12, 11:57   #13
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lammelår, bayonneskinke, røykelaks og edamer vere med.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 11:58   #14
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi skal også ha frokostgjester 1.juledag og skal ha: Eggerøre og laks, varme rundstykker (speltrundstykker fra Hattings synes jeg er godt) div. salater, oster og godt kjøttpålegg. Jeg lager ikke noe pålegg selv, men kjøper inn litt ekstra godt fra ferskvaredisken.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 12:10   #15
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Ingenting jeg må ha, men kommer nok til å ha røket laks, egg, graddost, servelat, og ellers vanlig pålegg.

Gammel 18-12-12, 12:21   #16
Mirmell

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Egg, røkelaks, gräddost og spekeskinke må jeg ha, i tillegg til "vanlig" pålegg.

Gammel 18-12-12, 12:21   #17
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Julepålegget hos oss er stort sett lammerull, badsturødt lammelår, bayonneskinke, røkt laks, varmrøkt laks, eggerøre, edammerost, brie og spekeskinke. Hjemmebakte rundstykker, saupkaker (tjukke, søte "lefser" som svigermor baker) og lefser med gomme.

Gammel 18-12-12, 12:25   #18
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer litt på hva slags brød jeg skal ha. Bake gidder jeg ikke og rundstykker er så mektig i seg selv. Lurer litt på sånn firkantet, skivet loff og så riste den i ovnen.

Gammel 18-12-12, 12:31   #19
Novla

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Jeg lurer litt på hva slags brød jeg skal ha. Bake gidder jeg ikke og rundstykker er så mektig i seg selv. Lurer litt på sånn firkantet, skivet loff og så riste den i ovnen.

Man må jo ha julebrød til julefrokost! Jeg synes det er så godt med litt søtlig brød til salt pålegg som kjøttrull (lammerull) og sylte. Og grovbrød til sildepålegget.

Gammel 18-12-12, 12:35   #20
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Hva er julebrød?

Her er det noen hensyn å ta i forhold til allergier og ting så jeg kan ikke være for eksperimentell.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:16.