Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du bil?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du bil?
Ja, og jeg kunne ikke klart meg uten 104 78,20%
Ja, men jeg kunne fint klart meg uten 16 12,03%
Nei, men jeg skulle ønske jeg hadde 4 3,01%
Nei, jeg klarer meg fint uten 9 6,77%
Deltakere: 133. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-07, 13:12   #1
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har du bil?

Vi er en familie på fire, og har ikke bil. Vi bor helt i utkanten av Oslo, men det er ikke langt til offentlig kommunikasjon, som tar oss til sentrum i løpet av 15-20 minutter. Etter at siste barn kom, har spørsmålene om ikke vi skal kjøpe oss bil snart bare blitt flere og flere. Venner og bekjente ser ikke ut til forstå hvordan vi klarer oss uten bil. Vel kunne det vært kjekt en gang i blant, f.eks når en skal gjøre storhandel eller reise til familien som bor halvannen times bilkjøring unna. Men handlingen gjør jeg unna med ryggsekk og full handlekurv under barnevogna, og det går da vitterlig både buss og tog som vi kan ta hjem til familien.

Har du/dere bil? Utdyp gjerne i tråden hvor dere bor.

Og der ser jeg at det ble en liten tastefeil i overskriften på pollen. Moderator?

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 13:16   #2
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du bil?

Vi er fire, bor sånn halvsentralt i Oslo, har bil, men kunne ganske greit klart oss uten, eller i det minste som medlemmer av et bilkollektiv. (Da ville vi løst problemet med storhandling og familiebesøk.) Kan godt hende vi velger det når ungene blir litt større.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 13:21   #3
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Vi har to biler. Føler at vi trenger begge to. Vi bor laaaangt ute på landet, og bussene går ikke så ofte, spesielt ikke i helgene og på kveldstid. Bussrutene til og fra jobb passer dårlig, så enten får jeg veldig lang reisetid eller så må jeg gå et godt stykke. Når jeg har bil, får jeg unnagjort ungelevering/henting og handling på betraktelig kortere tid enn hvis jeg skulle tatt buss. De hadde ikke blitt særlig mye tid til overs hvis jeg ikke kunne kjørt selv. Parkering er heller ikke noe problem, vi har god plass utenfor huset.

Gammel 18-04-07, 13:23   #4
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja vi har bil, vi har to biler og kunne ikke klart oss uten (iallefall ikke uten en av dem). Men nå bor vi sånn litt på landet, med buss forbi sånn en gang per halve time. Og den går ikke dit vi som regel skal. Skal mannen dra på jobb uten bil så er det gud vet hvor mange bussbytter. Eller over en halv time på buss til byen, for så å ta toget sikkert like lenge i helt motsatt retning.
Men de har jo lovet oss bybane om noen år, så da kan det jo være det blir bedre.

Gammel 18-04-07, 13:24   #5
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ett barn og to tenåringer som bor hjemme, bor sentrumsnært i en ganske liten by og har bil. Vi kunne selvfølgelig overlevd uten bil, men vet fra en tomåneders periode med motorhavari/verkstedopphold at det begrenser hverdagen veldig mye mer enn jeg liker.

Jeg har ikke noen barnevogn å ha storhandelen under, og det går mye mat til en familie med tenåringer. Guttene skal også være med på endel ting der det er greit å kunne kjøre dem, det er greit å kunne hente dem hvis de er et sted på en lørdagskveld, det er fint å kunne kjøre ut til strender osv. for oss som ikke har båt. Visst går det busser, men det kan overhodet ikke sammenlignes med Oslo der det "alltid" går buss, trikk eller bane. Det ville for eksempel ikke gått an å ta bussen til barnehagen og så til jobb. Vi ville brukt 2,5 timer på henting og bringing hver dag, på en strekning som tar 5-10 minutter å kjøre hver vei.

To biler har vi ikke bruk for.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 13:24   #6
Agurke
Fabelaktig

Agurke sin avatar

Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Vi har bil, men hadde sikkert klart oss uten. Til sommeren når vi skal flytte et stykke utenfor sentrum, er behovet større og vi vurderer faktisk å kjøpe en andre bil, evt. en scooter.

Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 13:24   #7
livit
Duracell

livit sin avatar

Hvor: Rivieraen-Vestfold
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har bil og bor jo "på bygda". Med 20 min kjøring til jobb og 2 barn på forskjellige steder som skal kjøres og hentes så mener jeg at vi er avhengig av bil... vi har bare en da...

livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 13:24   #8
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er 3-4 i husstanden og vi har bil. I mitt hode kunne vi ikke klart oss uten. Mest i forhold til barnehagelevering og henting, og slikt.

Vi har vurdert å kjøpe en bil til, men det har vi kommet fram til at vi ikke har behov fior.

Vi bor ca 15 minutter unna Trondheim sentrum med bil.

Hvordan fungerer det om morgenen med levering i barnehage og slikt når dere ikke har bil?
Jeg måtte ha stått før klokken 5 hvis jeg skulle fått levert barn og kommet meg på jobb til rett tid.

Gammel 18-04-07, 13:26   #9
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har én bil. Den bruker mannen på jobb.
Han har ca 30 min. kjøring hver vei.
MEN i dag har han kjøpt seg scooter, så da blir det bil på meg.

Gammel 18-04-07, 13:26   #10
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!

Lykketrollet sin avatar

Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har en bil. Akkurat nå kunne vi ikke klart oss uten. Sambo jobber turnus og begynner ofte før bussene går herfra.

Hadde vært veldig slitsomt å dra på familiebesøk og lignene uten bil tror jeg. Besøkene blir jo ofte på kveldstid, og da ser jeg for meg evig kav når vi skal hjem igjen.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 13:29   #11
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har for tiden to biler, det er luksus, og vi kunne klart oss uten den ene, men det hadde ikke gått fint.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 13:34   #12
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Vi bor på bygda vi også

Vi er to voksne og fire barn
Hun eldste har også sertifikat og kjører begge bilene

Hadde ikke klart oss uten, og heller ikke uten to, da jeg jobber i Oslo (62 km en vei til jobb) ikke kan bruke offentlig kommunikasjon
Min kjære og jeg har også veldig ulik arbeidstid som ikke passer ut mot hverandre

Gammel 18-04-07, 13:35   #13
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Vi er 4, snart 5 og kunne ikke klart oss uten bil til tross for at vi bor rimelig sentralt i Oslo.

Gammel 18-04-07, 13:35   #14
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke bil, og savner det ikke. Vi er medlem av bilkollektiv, men har bare benyttet oss av dette 2-3 ganger på snart et år. Vi er tre stykker og bor sentralt i Oslo, like ved t-bane og buss. Det tar ca. ti minutter å sykle til barnehagen, og når det er vinterføre tar det 20-25 minutter med buss og trikk (det går ingen buss direkte, så vi må skifte). Jeg jobber i Nydalen og mannen min på Skøyen, så det går bra med kollektivtransport dit. Og vi har lav terskel for å ta drosje (f.eks. når poden har vært på vennebesøk etter barnehagen og vi henter ham etter barne-TV).

Gammel 18-04-07, 13:36   #15
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har en bil. Vi bor relativt sentralt i Bergen (10 minutter å sykle til sentrum) og nær en busslinje som har mange avganger. Det er derfor i utgangspunktet godt mulig å leve uten bil og vi kjøpte oss også først bil i fjor høst. Hovedgrunnen til at det er deilig å ha bil er at barnehagen er ca 20 minutter unna til fots og uten mulighet til å ta buss dit. Tidligere har vi syklet. Min mann syklet opp om morgenen med sykkelvogn og jeg hentet (og syklet derfor nedover ). Dette er gjennomførbart (og veldig god trim), men i lengden ganske anstrengende, særlig i dårlig vær og når jentene har begynt å opponere ganske mye på å sitte i sykkelvognen.

Jeg har krysset av for at vi har bil, men kunne klare oss godt uten og det står jeg for. Når det er sagt så er det utrolig deilig med den bilen. Jeg nyter det hver gang jeg kjører til eller fra barnehagen.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 13:37   #16
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Hvordan fungerer det om morgenen med levering i barnehage og slikt når dere ikke har bil?

Vi har jo bil, men vi bruker t-banen når vi leverer og henter i barnehagen. Det går som regel litt kjappere enn med bilen (ulempen er at man ikke får tjoret fast ungene ).

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 13:44   #17
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Nå er jo jeg i permisjon, så den biten tar jeg fint. 20 minutters gange, eller 10 minutter med buss deler av veien.
Jeg ser vel at når gutta blir større, og skal være med på ulike fritidsaktiviteter, så vil vel kanskje behovet for en bil tvinge seg frem.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 13:57   #18
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Vi har to biler og kan fint klare oss uten den ene nå. (bor i en liten by og det er ikke offentlig transport som korsponderer hele veien til mannens jobb som er 25 min i bil her fra.) Den andre bile ble kjøpt for et år siden da mannen jobbet mye lengre hjemmefra (over en times kjøring til langt utenfor der bussene går) og derfor var så pass sein hjem at det skar seg med henting og fritidsaktiviteter. Vi må bare venne oss til tanken å ha en bil igjen. Vi trenger det jo ikke. Jeg kan fint sykle til jobben.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 13:59   #19
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Vi er to voksne og tre barn. Vi har en bil. Den brukes ikke til daglig. Vi kjører stort sett kun når vi skal gjøre ukens handletur, og når vi skal på lengre utflukter, helgeturer og ferie.

Vi har gangavstand til jobb, barnehage og skole. (Det er i alle fall gangavstand i våre øyne, kanskje ikke i alle andres.) Vi har valgt å bosette oss slik at vi ikke er avhengige av bil i det daglige. Vi kunne altså klart oss uten, men det ville låst oss veldig i forhold til å dra på helgebesøk til besteforeldrene, osv.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 14:05   #20
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er 3 stykker, og har bil.
Vi bor relativt krøkkete til i forhold til jobb, og hadde vi ikke hatt bil kunne jeg like gjerne gått ned i stillingsprosent ettersom jeg konstant hadde vært på minus-siden med flexitid.
Jeg har vurdert å anskaffe scooter, det hadde vært praktisk i forhold til den kø-veien jeg må gjennom for å komme på jobb, men ettersom man ikke kan ha barn bakpå, så utgår det foreløpig.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:25.