|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Har du bil? | |||
Ja, og jeg kunne ikke klart meg uten |
![]() ![]() ![]() ![]() |
104 | 78,20% |
Ja, men jeg kunne fint klart meg uten |
16 | 12,03% |
Nei, men jeg skulle ønske jeg hadde |
4 | 3,01% |
Nei, jeg klarer meg fint uten |
9 | 6,77% |
Deltakere: 133. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fornøyd
|
![]() Har du bil?Vi er en familie på fire, og har ikke bil. Vi bor helt i utkanten av Oslo, men det er ikke langt til offentlig kommunikasjon, som tar oss til sentrum i løpet av 15-20 minutter. Etter at siste barn kom, har spørsmålene om ikke vi skal kjøpe oss bil snart bare blitt flere og flere. Venner og bekjente ser ikke ut til forstå hvordan vi klarer oss uten bil. Vel kunne det vært kjekt en gang i blant, f.eks når en skal gjøre storhandel eller reise til familien som bor halvannen times bilkjøring unna. Men handlingen gjør jeg unna med ryggsekk og full handlekurv under barnevogna, og det går da vitterlig både buss og tog som vi kan ta hjem til familien.
![]() |
#2 |
kamerat
|
![]() Sv: Har du bil?Vi er fire, bor sånn halvsentralt i Oslo, har bil, men kunne ganske greit klart oss uten, eller i det minste som medlemmer av et bilkollektiv. (Da ville vi løst problemet med storhandling og familiebesøk.) Kan godt hende vi velger det når ungene blir litt større.
![]() |
#3 |
Stiv
|
![]() Sv: Har du bil?Vi har to biler. Føler at vi trenger begge to. Vi bor laaaangt ute på landet, og bussene går ikke så ofte, spesielt ikke i helgene og på kveldstid. Bussrutene til og fra jobb passer dårlig, så enten får jeg veldig lang reisetid eller så må jeg gå et godt stykke. Når jeg har bil, får jeg unnagjort ungelevering/henting og handling på betraktelig kortere tid enn hvis jeg skulle tatt buss. De hadde ikke blitt særlig mye tid til overs hvis jeg ikke kunne kjørt selv. Parkering er heller ikke noe problem, vi har god plass utenfor huset.
![]() |
![]() |
#4 |
Javel
|
![]() Sv: Har du bil?Ja vi har bil, vi har to biler og kunne ikke klart oss uten (iallefall ikke uten en av dem). Men nå bor vi sånn litt på landet, med buss forbi sånn en gang per halve time. Og den går ikke dit vi som regel skal. Skal mannen dra på jobb uten bil så er det gud vet hvor mange bussbytter. Eller over en halv time på buss til byen, for så å ta toget sikkert like lenge i helt motsatt retning.
![]() |
#5 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Har du bil?Vi har ett barn og to tenåringer som bor hjemme, bor sentrumsnært i en ganske liten by og har bil. Vi kunne selvfølgelig overlevd uten bil, men vet fra en tomåneders periode med motorhavari/verkstedopphold at det begrenser hverdagen veldig mye mer enn jeg liker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Duracell
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du bil?Vi har bil og bor jo "på bygda". Med 20 min kjøring til jobb og 2 barn på forskjellige steder som skal kjøres og hentes så mener jeg at vi er avhengig av bil... vi har bare en da...
![]() |
#8 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Har du bil?Vi er 3-4 i husstanden og vi har bil. I mitt hode kunne vi ikke klart oss uten. Mest i forhold til barnehagelevering og henting, og slikt.
![]() |
#9 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Har du bil?Vi har én bil. Den bruker mannen på jobb.
![]() |
#10 |
Jeg ble frisk!!
![]() Sv: Har du bil?Vi har en bil. Akkurat nå kunne vi ikke klart oss uten. Sambo jobber turnus og begynner ofte før bussene går herfra.
![]() |
#12 |
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
|
![]() Sv: Har du bil?Vi bor på bygda vi også
![]() |
#13 |
Like blid!
![]() Sv: Har du bil?Vi er 4, snart 5 og kunne ikke klart oss uten bil til tross for at vi bor rimelig sentralt i Oslo.
![]() |
![]() |
#14 |
flisespikker
|
![]() Sv: Har du bil?Vi har ikke bil, og savner det ikke. Vi er medlem av bilkollektiv, men har bare benyttet oss av dette 2-3 ganger på snart et år. Vi er tre stykker og bor sentralt i Oslo, like ved t-bane og buss. Det tar ca. ti minutter å sykle til barnehagen, og når det er vinterføre tar det 20-25 minutter med buss og trikk (det går ingen buss direkte, så vi må skifte). Jeg jobber i Nydalen og mannen min på Skøyen, så det går bra med kollektivtransport dit. Og vi har lav terskel for å ta drosje (f.eks. når poden har vært på vennebesøk etter barnehagen og vi henter ham etter barne-TV).
![]() |
#15 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Har du bil?Vi har en bil. Vi bor relativt sentralt i Bergen (10 minutter å sykle til sentrum) og nær en busslinje som har mange avganger. Det er derfor i utgangspunktet godt mulig å leve uten bil og vi kjøpte oss også først bil i fjor høst. Hovedgrunnen til at det er deilig å ha bil er at barnehagen er ca 20 minutter unna til fots og uten mulighet til å ta buss dit. Tidligere har vi syklet. Min mann syklet opp om morgenen med sykkelvogn og jeg hentet (og syklet derfor nedover |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
kamerat
|
![]() Sv: Har du bil?
Vi har jo bil, men vi bruker t-banen når vi leverer og henter i barnehagen. Det går som regel litt kjappere enn med bilen (ulempen er at man ikke får tjoret fast ungene
![]() |
#17 |
Fornøyd
|
![]() Sv: Har du bil?
Nå er jo jeg i permisjon, så den biten tar jeg fint. 20 minutters gange, eller 10 minutter med buss deler av veien.
![]() |
#18 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Har du bil?Vi har to biler og kan fint klare oss uten den ene nå. (bor i en liten by og det er ikke offentlig transport som korsponderer hele veien til mannens jobb som er 25 min i bil her fra.) Den andre bile ble kjøpt for et år siden da mannen jobbet mye lengre hjemmefra (over en times kjøring til langt utenfor der bussene går) og derfor var så pass sein hjem at det skar seg med henting og fritidsaktiviteter. Vi må bare venne oss til tanken å ha en bil igjen. Vi trenger det jo ikke. Jeg kan fint sykle til jobben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
På vei
![]() Sv: Har du bil?Vi er to voksne og tre barn. Vi har en bil. Den brukes ikke til daglig. Vi kjører stort sett kun når vi skal gjøre ukens handletur, og når vi skal på lengre utflukter, helgeturer og ferie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Har du bil?Vi er 3 stykker, og har bil.
![]() |
|
|