Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hva synes dere om Unicef-reklamen?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-12, 05:43   #1
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Hva synes dere om Unicef-reklamen?

Ja, hva syns dere egentlig om den nye Unicef reklamen?

(Kilde: youtube.com)

Jeg får en litt ekkel smak i munnen. "I don't do poor countries"
Mulig at jeg ser den med litt vrangbriller altså.
Hva synes dere?

Gammel 05-12-12, 06:10   #2
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om Unicef-reklamen?

Den er rar.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 07:58   #3
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Hæ? Denne reklamen forstod jeg lite av gitt. Mulig det er for tidlig på morgenen enda. Poenget var jo klart nok, men resten ble litt rotete og ullent for meg.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 08:00   #4
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Jeg liker den. Kontrasten mellom den amerikaniserte julenissen som vanligvis gir bort dyre leker til barn som har det meste fra før av, og vaksinene til barn som virkelig trenger dem.
Julenissen kommer jo vanligvis ikke til barn i de fattigste landene. Ved å kjøpe og gi bort en UNICEF-gave kan vi bidra til at flerebarn får muligheten til å leve til neste jul. Smart laget reklame, der julenissen nærmest gjør narr av tanken bak slike gaver, slik at seeren må forsvare den. Pirker bort i min dårlige samvittighet, men jeg er kanskje ekstra lett påvirkelig før jul. Funker på meg.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 08:01   #5
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg likte den faktisk. Den har jo et veldig tydelig budskap, et jeg er veldig enig i. Og det er jo helt korrekt; vi sitter her i overflod og mange av oss ville reagert slik julenissen gjør, dersom vi fikk en slik Unicef-gave.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 08:07   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns den er god, og har gjort meg de samme tankene som Drømmedama og Input.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 08:29   #7
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Jeg liker den. Kontrasten mellom den amerikaniserte julenissen som vanligvis gir bort dyre leker til barn som har det meste fra før av, og vaksinene til barn som virkelig trenger dem.
Julenissen kommer jo vanligvis ikke til barn i de fattigste landene. Ved å kjøpe og gi bort en UNICEF-gave kan vi bidra til at flerebarn får muligheten til å leve til neste jul. Smart laget reklame, der julenissen nærmest gjør narr av tanken bak slike gaver, slik at seeren må forsvare den. Pirker bort i min dårlige samvittighet, men jeg er kanskje ekstra lett påvirkelig før jul. Funker på meg.

Ah. Slik har jeg faktisk ikke sett på det før.
Jo, da kan jeg forstå den bedre.

Gammel 05-12-12, 08:31   #8
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes den er veldig bra.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 08:56   #9
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker den, og ble faktisk litt rørt ("Do they know it's Chrismas" på radioen og litt mye hormoner i sving). Mine unger er bare så ufattelig, utrolig heldige....

Gammel 05-12-12, 09:17   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Do they know it's Christmas må jeg si at jeg syns er en utrolig pinlig, ovenfra-og-ned diskriminerende sang.

Gammel 05-12-12, 09:20   #11
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Do they know it's Christmas må jeg si at jeg syns er en utrolig pinlig, ovenfra-og-ned diskriminerende sang.

Kan du utdype det? Jeg har aldri sett på den på den måten, så jeg ble usikker på hva du mente. Vi må heller ikke glemme at sangen er barn av sin tid, da, 1984 er tross alt evigheter siden.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 09:32   #12
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Omtrent så ovenfra-og-ned som du var i dette innlegget, sikkert?

Jeg synes sangen er fin. Sir Bob Geldof har for meg aldri fremstått som noe annet enn veldig engasjert i forhold til humanitære kriser, og jeg er ganske sikker på at alle de som fikk det litt bedre på grunn av det øknomiske bidraget fra dette initiativet, ikke gadd å bruke så mye tid på å vurdere om Band Aid og Live Aid fremsto som PK eller ikke.

Man bidrar med det man kan best, tenker jeg. Christ.

Gammel 05-12-12, 09:52   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Kan du utdype det? Jeg har aldri sett på den på den måten, så jeg ble usikker på hva du mente. Vi må heller ikke glemme at sangen er barn av sin tid, da, 1984 er tross alt evigheter siden.

Prosjektet fikk kritikk da også, av blant annet Morrisey.

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Omtrent så ovenfra-og-ned som du var i dette innlegget, sikkert?

Hva var det som var ovenfra-og-ned med innlegget mitt?

Jeg skriver mer om det her: http://www.foreldreportalen.no/forum...d.php?t=146136

Men come on: Tåredryppende "Vet de i det hele tatt at det er jul?" Har dere lest teksten?

Gammel 05-12-12, 10:01   #14
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Jeg har ikke sett den tidligere, men synes den var fin.

Gammel 05-12-12, 10:05   #15
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva, var Morrisey kritisk til noen ting? Jeg kan liksom ikke se for meg en eneste gladsak Morrisey ville stilt seg positiv til, men det er en nå en helt annen sak. :fniser fortsatt:

Men, tja, mulig teksten har en håpløs vestilig synsvinkel og alt det der, men mye positivt skjedde jo i dragsuget av sangen. Så jeg synes slakting av prosjektet per se er litt usympatisk.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 10:08   #16
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Hva var det som var ovenfra-og-ned med innlegget mitt?

Neisj... Det var jo det med at MINE minner til sangen var fin da, selvom jeg bare er en så enkel sjel at jeg aldri så alt det negative BAK initiativet. Jeg bare glemte at vi er på FP hvor det menes mye om det meste.

Jeg har aldri tenkt på Band Aid eller annet veldedighetsarbeid som spesielt rasistisk eller nedlatende, men det er helt sikkert en del som jeg selvfølgelig ikke har satt meg inn i. Det jeg dog vet, er at sultkatastrofen i Etiopia hadde vart i årevis før Band Aid satte den på dagsorden, og jeg leser teksten tydeligvis annerledes enn deg. For tanken bak trodde jeg, var litt ala den UNICEF-reklamen denne tråden refererer til.

Gammel 05-12-12, 10:14   #17
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Hva, var Morrisey kritisk til noen ting? Jeg kan liksom ikke se for meg en eneste gladsak Morrisey ville stilt seg positiv til, men det er en nå en helt annen sak. :fniser fortsatt:

Ja. Kritisk til både det ene og det andre.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Capture.JPG (192,3 KB, 117 visninger)
Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 10:20   #18
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tviler ikke på at intensjonen bak sangen (som jeg for øvrig liker veldig godt, sånn nostalgisk og melodimessig sett) var den aller beste, men må nok innrømme at jeg også har humret litt over teksten opp gjennom åra, gitt.

Gammel 05-12-12, 10:23   #19
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Ja. Kritisk til både det ene og det andre.

Nå lo jeg høyt, fantastisk

Gammel 05-12-12, 10:36   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det har du rett i. Og jeg er egentlig veldig lite enig med ham i det meste han protesterer mot. Uansett, det har vært et debattert og kritisert prosjekt fra starten av, så det er ikke bare tiden som har utdatert det.

Men, tja, mulig teksten har en håpløs vestilig synsvinkel og alt det der, men mye positivt skjedde jo i dragsuget av sangen. Så jeg synes slakting av prosjektet per se er litt usympatisk.

Ja, de samlet inn massemasse penger der og da. Men om det ble et voldsomt positivt, vedvarende dragsug er jeg skeptisk til. Og å være skeptisk til det syns jeg absolutt ikke er usympatisk.

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Neisj... Det var jo det med at MINE minner til sangen var fin da, selvom jeg bare er en så enkel sjel at jeg aldri så alt det negative BAK initiativet. Jeg bare glemte at vi er på FP hvor det menes mye om det meste.

Jeg har aldri tenkt på Band Aid eller annet veldedighetsarbeid som spesielt rasistisk eller nedlatende, men det er helt sikkert en del som jeg selvfølgelig ikke har satt meg inn i. Det jeg dog vet, er at sultkatastrofen i Etiopia hadde vart i årevis før Band Aid satte den på dagsorden, og jeg leser teksten tydeligvis annerledes enn deg. For tanken bak trodde jeg, var litt ala den UNICEF-reklamen denne tråden refererer til.

Jeg beklager at jeg disset en sang du liker. Jeg har aldri påstått at du er enkel. Jeg kunne sikkert formulert meg litt mindre oppgitt (over sangen, ikke deg).

Men jeg ser ikke helt at du trenger å ta det så personlig, at jeg kritiserer en mye omdiskutert kampanje. Jeg kan også være enig i at den satte sultkatastrofen på dagsorden, men jeg er skeptisk til langtidseffekten og jeg er skeptisk til bistand som følge av dårlig samvittighet, så lenge det ikke føles opp med å tilegne seg kunnskap og hvordan man kan hjelpe i det lange løp. Jeg vet at det ikke er lett, siden mesteparten av infoen vi får om Afrika går på kriser av ulik art, og veldig lite om utvikling, mote, kunst, økonomi (utover bistandsøkonomi og korrupsjon), mat osv. - slik vi får fra vestlige deler av verden.

Da jeg skrev om radi-aid tenkte jeg å lage en lang liste med gode linker med nyheter fra Afrika som ikke var preget av at vi sitter i rike vesten og syns synd på fattige sør, men det var virkelig ikke lett å finne.

Sist redigert av Tallulah : 05-12-12 kl 10:41.
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:40.