Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Sushi for nybegynnere

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-11, 17:30   #1
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Spørsmål

Sushi for nybegynnere

Jeg har aldri smakt sushi, anledningen har bare aldri bydd seg.
Siden jeg er allergisk mot skalldyr må jeg stort sett holde meg unna ferdigproduserte pakker som jeg forsåvidt har forstått stort sett ikke er kvalitets-sushi uansett.

Jeg er veldig glad i fisk, og tror derfor kanskje jeg vil like sushi. Og med salmalaks i kjøledisken på butikken må jeg kanskje kunne klare å diske opp med sushi hjemme selv?

Hva egner seg å starte med, altså hvordan tilbereder jeg det? Tror kanskje jeg vil ha med ris, og jo enklere jo bedre kanskje?

Hva slags soyasaus bruker man til? Annen saus?

Kan noen hjelpe meg i riktig retning i det minste, eller enda bedre med fremgangsmåte/oppskrift?

(Og om jeg skulle forville meg på sushi-restaurant en eller annen gang, hvor problematisk er det å dukke opp med skalldyr-allergi? Noen som vet?)

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 17:36   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sushi for nybegynnere.

Ang kvalitet på ferdigpakker: De pakkene jeg kjøper i butikken (og ja, jeg sjekker dato) er av mye bedre kvalitet enn de jeg har kjøpt take away fra restaurant. Jeg synes de er helt ok.

Å lage selv kan jo være enkelt om man vil gjøre det enkelt, men sushilaging er en kunst og skal man beherske alt skikkelig, så kreves det både tid og kunnskap.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 17:40   #3
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke man skal lage sushi selv før man har smakt det, egentlig. Blir ikke det samme.

Det er ikke noe problem å unngå skalldyr på menyen de fleste steder, men jeg vil tro samme kniver ofte brukes på kamskjell og scampi som på annet.

Gammel 25-02-11, 17:41   #4
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ang kvalitet på ferdigpakker: De pakkene jeg kjøper i butikken (og ja, jeg sjekker dato) er av mye bedre kvalitet enn de jeg har kjøpt take away fra restaurant. Jeg synes de er helt ok.

Men er det ikke stort sett alltid en eller annen form for skalldyr i de pakkene? I allefall scampi.

-Pippi
Gammel 25-02-11, 17:43   #5
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Men er det ikke stort sett alltid en eller annen form for skalldyr i de pakkene? I allefall scampi.

Jo, det er det. Glemte det. Men jeg tenkte mest på kvaliteten.

Forøvrig er jeg enig med shute.

Gammel 25-02-11, 17:45   #6
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Standard

-Pippi
Gammel 25-02-11, 17:49   #7
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Kanskje du kan få noen tips i denne tråden: http://foreldreportalen.no/forum/sho...d.php?t=111068 ?

Gammel 25-02-11, 17:53   #8
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er ikke vanskelig å lage sushi hjemme. Man må bare handle litt først. Man bør ha sushiris og japansk riseddik, soyasaus og wasabi. Også trenger man en bambusmatte til å rulle makiene med. Alt dette finnes på Ica butikken vår, men ellers også på innvandrerbutikker.

Inni kan du ha laks. Salmalaks er ypperlig, men jeg har brukt sånne fryste singelfileter fra frysedisken. Det går fint. I tillegg varierer du fyllet med avocado, agurk, vårløk og mango. Litt myk ost er også godt å ha i. Husk at det enkle er ofte det beste. Det skal ikke være så mange ingredienser inni hver maki. Laks, avocado og vårløk er en fin kombinasjon.

Innstruksjoner på hvordan du lager risen finner du hvis du googler det og det finnes mange videoer på youtube om hvordan du ruller maki.

Bon apetit

Gammel 25-02-11, 17:55   #9
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Kanskje du kan få noen tips i denne tråden: http://foreldreportalen.no/forum/sho...d.php?t=111068 ?

Det var egentlig den som inspirerte meg, men takk for tips.

Har hatt lyst til å prøve sushi i flere år men ikke kommet så langt (er ikke så mange i min omgangskrets som vil være med ). Og skalldyrallergien gjør det ikke akkurat enkelt heller.

-Pippi
Gammel 25-02-11, 17:56   #10
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Det er ikke vanskelig å lage sushi hjemme. Man må bare handle litt først. Man bør ha sushiris og japansk riseddik, soyasaus og wasabi. Også trenger man en bambusmatte til å rulle makiene med. Alt dette finnes på Ica butikken vår, men ellers også på innvandrerbutikker.

Inni kan du ha laks. Salmalaks er ypperlig, men jeg har brukt sånne fryste singelfileter fra frysedisken. Det går fint. I tillegg varierer du fyllet med avocado, agurk, vårløk og mango. Litt myk ost er også godt å ha i. Husk at det enkle er ofte det beste. Det skal ikke være så mange ingredienser inni hver maki. Laks, avocado og vårløk er en fin kompinasjon.

Innstruksjoner på hvordan du lager risen finner du hvis du googler det og det finnes mange videoer på youtube om hvordan du ruller maki.

Bon apetit

Takk for tips, da skal jeg google maki.

-Pippi
Gammel 25-02-11, 18:05   #11
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Begynn enkelt med rå fisk. Se på det jeg skrev om salma og mango i den forrige tråden. Det er ikke sushi, men det er rå laks og en slags sashimi light. Å kjøpe sushiingredienser hjemme før man har smakt det høres litt voldsomt ut.

Gammel 25-02-11, 18:28   #12
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke noe problem å spise sushi på restaurant med skalldyrallergi. Mannen min har det og det går helt problemfritt.

Om du har tenkt å lage sushi hjemme selv, så kan jeg anbefale måten å servere på som en japansk venninne av meg gjør det når de spiser hjemme, lager temaki:

Lag en bolle med sushiris,
del opp tangpapirfirkanter (nori), store nok til at man kan lage en strut
del opp rå fisk, eller røkelaks om du ikke er helt vant til tangpapir, agurkstrimler, omelettstrimler, kaviar, majones etc etc

Så tar man en firkant, legger på ris, og hva man ellers vil ha, snurrer til en strut og dypper i soyasaus.

Gammel 25-02-11, 18:53   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Sv: Sushi for nybegynnere

Strut! Kult ord. Aldri hørt.

Gammel 25-02-11, 19:19   #14
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Standard

Strut så overkommelig ut.

I Sverige får man isen i strut, det er kanskje et svenskt ord? Kremmerhus.

-Pippi
Gammel 25-02-11, 20:00   #15
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Det er ingen kunst å lage sushi selv, men det blir fort ganske omfattende. men om man ikke går all in på fisketyper går det fint. Kjøp en sushikokebok. Vi har laget sushi hjemme mange ganger, og den er kjempegod, bedre enn på restaurant.

Gammel 25-02-11, 20:03   #16
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ser du på i Akershus - Sakura Sushi på Lillestrøm har den beste sushien jeg vet om. Jeg har flere venninner boende i Oslo som kjører til Lillestrøm for å få denne sushien.
De ligger rett bak Lillestrøm Kulturhus.

Prøv deg med en 10 biter (bytt evt ut norimaki med tempura roll), og kamskjell, scampi med kveite og laks.

Gammel 25-02-11, 20:18   #17
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg ser du på i Akershus - Sakura Sushi på Lillestrøm har den beste sushien jeg vet om. Jeg har flere venninner boende i Oslo som kjører til Lillestrøm for å få denne sushien.
De ligger rett bak Lillestrøm Kulturhus.

Prøv deg med en 10 biter (bytt evt ut norimaki med tempura roll), og kamskjell, scampi med kveite og laks.

hun tåler ikke skalldyr

Gammel 25-02-11, 20:21   #18
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

hun tåler ikke skalldyr

Ahh sorry, da kan du ikke spise tempuraroll nei...

Gammel 25-02-11, 21:52   #19
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Standard

Men jeg kan kanskje få sushi uten skalldyr der og?

-Pippi
Gammel 25-02-11, 22:00   #20
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Men jeg kan kanskje få sushi uten skalldyr der og?

Bare å plukke ut det du vil ha selv, mye å velge imellom uten at det trenger å være skalldyr.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:38.