|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ustabil
|
![]() Omgangstone og høflighet i barnehagenLike før påske var det foreldremøte i barnehagen, hvor omgangstonen ble tatt opp. I dag dumpet jeg over denne artikkelen: |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagenJeg har ikke alltid hilset i barnehagen, i begynnelsen ikke i det hele tatt. Jeg er sjenert, og har i tillegg et barn som krever en del ekstra fra barnehagen og jeg har vært redd for at foreldrene har vært irriterte, i tillegg til at jeg ikke har vært psykisk i stand til å svare på evt spørsmål. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagenHilser de ikke?? Ingen har det vel for travelt til å si "hei" til de som faktisk passer barna deres hele dagen? Jøss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Den som gir seg...
![]() Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagenJeg synes at dette er veldig veldig trist. Foreldre må aldri glemme at når det handler om barneoppdragelse så er det vesentelig hva som blir gjort og ikke hva som blir sagt. Foreldre er svært viktige rollemodelle for ungene.
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagenJeg tror dette viser hvor utrolig viktig hilsing faktisk er - mangel på hilsen gjør oss usikre og leder oss inn i en negativ spiral i forhold til hvordan vi snakker med hverandre. |
![]() |
![]() |
#6 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagen
Jo, personalet hilser jeg alltid på, men ikke de andre foreldrene. Har som sagt begynt nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagenJeg har aldri opplevd at noen ikke hilser.
![]() |
#8 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagenJeg sier jo hei. Men har jeg dårlig tid så sier jeg ikke mer enn det.
![]() |
#9 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagenDet er ikke alltid jeg går inn og hilser på de ansatte på storebror sin avdeling. Dersom de ansatte kommer ut i garderoben hilser jeg selvsagt på, men som oftest har han rukket å få av seg yttertøyet og er inne på avdelingen før jeg har rukket å si eplekake. Dersom jeg har noen beskjeder til de ansatte går jeg selvsagt inn, og hilser først. Med lillesøster er det litt annerledes for vi er fortsatt i tilvenningsfasen og da er det viktig at jeg viser at jeg har tillitt til de ansatte slik at hun etterhvert skal stole skikkelig på dem også. Så vi går inn, prater litt med de ansatte om hvordan hun har det og slikt før jeg går.
![]() |
#10 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagenJeg hilser alltid, både på de ansatte og på andre foreldre. De andre foreldrene hilser og smiler også, så det ville være fullstendig unaturlig å ikke hilse tilbake. Før vi går hjem går vi alltid en runde slik at jenta kan si hadet til hver enkelt av de ansatte (nå forlanger hun også å få en kos), og vi sier hadet og vinker til barna og foreldrene deres også. Det er et rituale som har blitt veldig viktig for henne.
![]() |
#11 |
lissom sjarmør
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagenJeg får så god kontakt med de ansatte i barnehagen at jeg forelsker meg i dem, jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Muligens verdt å vente på
|
![]() Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagenNå har jeg ingen erfaring med hvordan det var "før", sett bort fra riktig gamle dager da jeg selv gikk i barnehage.
![]() |
#13 |
Javel
|
![]() Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagenJeg hilser også alltid, enten med god morgen, hei, hade eller et smil. Og flere av dem slår jeg gjerne av en prat med også, men det kommer an på hvor lang tid jeg har. Vi bor på en liten plass og de fleste er naboer og kjente. Men har opplevd (ikke ofte heldigvis)at personer rett og slett stirrer i bakken eller en annen vei når du møter dem til eller fra barnehageporten.
![]() |
#14 |
Erfaren
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Akkurat slik er pappaen her i huset også! Tror det er viktig for barna at vi som foreldre kjenner litt til de andre barna også. Jeg tar meg også alltid god tid og snakker med både barna, foreldrene og personalet. Har man fulltidsplass i barnehagen er dét stedet hvor barna våre tilbringer mer tid enn hjemme, så det er viktig at de trives der.
![]() |
#15 |
Har laget seg en tittel
|
![]() Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagenJeg setter av minst 5 minutter både når jeg leverer og når jeg henter. Jeg prater litt med de ansatte, hilser på de andre barna, etc,-. Jeg hilser også på alle foreldre jeg møter på veien.
![]() |
#16 |
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Bor i Lier
![]() |
![]() Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagenJobber selv i barnehage og ja det er slik, og det er vel bare blitt sånn og det blir vel bare verre. Men må bare si at det er jo ganske viktig at foreldre sier hei og hadet. Har ofte skjedd at jeg bare har set i forbi farten av et barn er hentet, eller plutselig står barnet inn på avd om morgenen når det er levert. jeg som foreder selv, velger og si hei og hadet for å vise meg og liksom si ja ser dere nå er lillemor levert og hentet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Ja, det må være litt skremmende å oppdage at et barn har blitt hentet uten at noen har sett det ... Da vet man jo ikke hvem som har hentet barnet, eller om det bare har tatt seg en tur.
![]() |
#18 |
|
![]() Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagenVi er hilsere. Ikke sønnen, men han er sjenert. Vi jobber med saken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg prøver å være bevisst på at jeg får sagt "hadet" før jeg / vi går. Nettopp på grunn av dette. De skal tross alt ha en viss kontroll med hvem som kommer og går. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagenFinnes det foreldre som tar med seg barna og går uten å si i fra? Det er jo ikke det smarteste de gjør. Dersom de ansatte i barnehagen blir vant til at enkelte foreldre henter uten å si i fra så kan det jo være at de blir litt for avslappet på det og så skjer det en dag at ungen stikker av og de ikke slår alarm fordi de tror at barnet sikkert er blitt hentet av en av foreldrene.
![]() |
|
|