|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Peppy!
|
![]() Er kiropraktikk kvakksalveri?Jeg har alltid hatt forståelsen av at kiropraktikere var alternativmedisinere, på nivå med akupunktører. Nå fikk jeg høre at kiropraktikere kan skrive ut sykemelding, og da må de jo ha en eller annen form for offentlig godkjennelse som fagfolk innen helse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Er kiropraktikk kvakksalveri?Jeg opplever dem overhodet ikke som kvakksalvere. Ikke min kiropraktor i hvert fall!
![]() |
#3 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Er kiropraktikk kvakksalveri?
Det har i hvert fall jeg trodd.
![]() |
![]() |
#4 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kiropraktikk er vel delvis omfavnet av skolemedisin i mange land i Europa får en refusjon ved behandling. Sist redigert av Maz : 24-10-12 kl 09:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Er kiropraktikk kvakksalveri?Det finnes tydeligvis en autorisasjonsordning.
![]() |
#6 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Er kiropraktikk kvakksalveri?Min kiropraktor gjorde underverker den tiden jeg var plaget med låsninger i nakke og rygg, i hvertfall.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er kiropraktikk kvakksalveri?Nei, er vel ikke det vel. Men er nok litt som Inagh sier. At de behandler symptomer og ikke årsak. Jeg har fått supergod hjelp i graviditeten til låsninger og slikt. Hun jeg går til har også jobbet en del med muskler. Reddet bekken og rygg altså. Merket godt på nattesøvnen når det var en stund siden sist behandling. Etter fødselen nå så kjenner jeg at det har låst seg mellom skulderbladene. Jeg skal dit å få det knekt opp. Nå er ryggen min fullstendig råtten så det eneste som hjelper på sikt er å trene den opp igjen, men kiropraktoren hjelper meg til jeg får trent meg opp og ved akutte kink/låsninger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
maler
|
![]() Sv: Er kiropraktikk kvakksalveri?Kiropraktikk er stort sett skolemedisin om man skal si det sånn, de har en viss offentlig refusjon på endel tilstander og det har blitt litt mer system på utdanning og godkjenning enn det var. Det er ikke ulogisk at de kan skrive sykmeldinger for enkelte tilstander.
![]() |
#9 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Er kiropraktikk kvakksalveri?I 1989 ble kiropraktorer autorisert som den fjerde yrkesgruppen med selvstendig behandleransvar på linje med leger, psykologer og tannleger. De fikk da rettigheter til å: |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
maler
|
![]() Sv: Er kiropraktikk kvakksalveri?I danmark går forresten leger og kiropraktorer de tre første åra sammen før de får hvert sitt opplegg.
![]() |
#12 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Ikke min kiropraktor heller, men jeg fortviles litt over at andre jeg har møtt i standen i forbindelse med en del muskelvondter jeg har hatt (jeg nevner her en lege, et par fysioterapeuter og en ØNH-spesialist), ikke har lagt skjul på sin motvilje når det gjelder kiropraktorer. Nesten på et generelt grunnlag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Epikur
|
![]() Sv: Er kiropraktikk kvakksalveri?Kiropraktikk som behandling av kolikk er mytebefengt og helt alternativt i min bok. Studien fra Haukeland Universitetessykehus for noen år tilbake viste at det ikke ga noen effekt. (Blindtest, der foreldrene ikke visste om barnet hadde fått kiropraktorbehandling eller ikke, viste at det ikke var noen forskjell på dem som hadde blitt behandlet av en kiropraktor og dem som ikke hadde blitt behandlet).
![]() |
#14 |
Dragedytteren
|
Når barnet for første gang sover tre kvarter sammenhengende akkurat den ettermiddagen man har vært der, og fortsetter å bli bedre, er det vanskelig å se det som noe annet enn effekt. At det ikke hjelper på alle, fordi årsaken varierer, er en annen sak.
![]() |
#15 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hvis utgangspunktet skulle være at alt hjelper på alle, hadde vel de fleste leger også havnet i grupper kvskksalvere.
![]() |
#16 |
Epikur
|
![]() Sv: Er kiropraktikk kvakksalveri?Studien fra Haukeland viste at veiledning og anerkjennelse av foreldrenes opplevelse ga akkurat samme effekt som kiropraktikk.
![]() |
#17 |
Sånn passe sane
|
Altså ingen effekt på barnet antar jeg? Kun på foreldrene?
![]() |
#18 |
Epikur
|
![]() Sv: Er kiropraktikk kvakksalveri?Joda, det hadde effekt på barna. Så mottoet må vel være: anerkjenn at det er slitsom med kolikkbabyer, sørg for at kolikkbabyforeldre får litt barnevakt og får sovet eller gått seg en tur og ellers trøste seg med at ingen hyler sånn til de er konfirmert.
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: Er kiropraktikk kvakksalveri?Min eldste gråt i timesvis da hun var baby (startet kl 2230 og gråt/hylte til kl 2-3-4). Hun sov aldri mer en 30 minutter i strekk på dagtid og aldri mer enn 2 timer i strekk på natten. Hun fikk tre behandlinger hos kiropraktor og hun gråt definitivt mindre etter disse behandlingene enn før, men var ikke kurert. Vi hadde overhodet ingen avlastning eller noe fri fra henne.
![]() |
|
|