Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er kiropraktikk kvakksalveri?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-10-12, 09:07   #1
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er kiropraktikk kvakksalveri?

Jeg har alltid hatt forståelsen av at kiropraktikere var alternativmedisinere, på nivå med akupunktører. Nå fikk jeg høre at kiropraktikere kan skrive ut sykemelding, og da må de jo ha en eller annen form for offentlig godkjennelse som fagfolk innen helse.

Hva er dealen? Er kiropraktikk blitt omfavnet av skolemedisinen?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 09:08   #2
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er kiropraktikk kvakksalveri?

Jeg opplever dem overhodet ikke som kvakksalvere. Ikke min kiropraktor i hvert fall!

Gammel 24-10-12, 09:10   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Er kiropraktikk blitt omfavnet av skolemedisinen?

Det har i hvert fall jeg trodd.

Helseforsikringen min dekker besøk hos kiropraktor. Den dekker ikke besøk hos homeopat.

Gammel 24-10-12, 09:10   #4
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Jeg har alltid hatt forståelsen av at kiropraktikere var alternativmedisinere, på nivå med akupunktører. Nå fikk jeg høre at kiropraktikere kan skrive ut sykemelding, og da må de jo ha en eller annen form for offentlig godkjennelse som fagfolk innen helse.

Hva er dealen? Er kiropraktikk blitt omfavnet av skolemedisinen?

Kiropraktikk er vel delvis omfavnet av skolemedisin i mange land i Europa får en refusjon ved behandling.

Begrepet betyr el ved hånd, og det er mange fellesnevnere med manuellterapeuter.

Det er derimot kiropraktorer i Norge som påstår de kan behandle ADHD osv, det er det mange som tar avstand fra.

Sist redigert av Maz : 24-10-12 kl 09:24.
Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 09:10   #5
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det finnes tydeligvis en autorisasjonsordning.

Etter å ha vært hos kiropraktor med kolikkbarn, og fått bedring etter første besøk, var jeg i grunnen klar for å se på dem som mer magiske enn kvakksalvere.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 09:11   #6
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min kiropraktor gjorde underverker den tiden jeg var plaget med låsninger i nakke og rygg, i hvertfall.

Men, kiropraktorer, slik jeg har erfart, behandler symptomer og ikke årsaker. Min kiropraktor var kjempefin å ha i akutte situasjoner, men til slutt kastet han inn håndkleet og erklærte at det jeg sliter med er muskulært og ikke har noe med skjelettet å gjøre, så han anbefalte meg gå til massør i stedet.

Jeg har endt opp hos naprapat, som er en blanding av fysio og kiropraktikk, og det er det eneste som har hjulpet meg på sikt.

Gammel 24-10-12, 09:16   #7
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Nei, er vel ikke det vel. Men er nok litt som Inagh sier. At de behandler symptomer og ikke årsak. Jeg har fått supergod hjelp i graviditeten til låsninger og slikt. Hun jeg går til har også jobbet en del med muskler. Reddet bekken og rygg altså. Merket godt på nattesøvnen når det var en stund siden sist behandling. Etter fødselen nå så kjenner jeg at det har låst seg mellom skulderbladene. Jeg skal dit å få det knekt opp. Nå er ryggen min fullstendig råtten så det eneste som hjelper på sikt er å trene den opp igjen, men kiropraktoren hjelper meg til jeg får trent meg opp og ved akutte kink/låsninger.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 09:21   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kiropraktikk er stort sett skolemedisin om man skal si det sånn, de har en viss offentlig refusjon på endel tilstander og det har blitt litt mer system på utdanning og godkjenning enn det var. Det er ikke ulogisk at de kan skrive sykmeldinger for enkelte tilstander.

Samtidig er det fortsatt kiropraktorer som behandler lidelser de over hodet ikke har belegg for å behandle og som oppfører seg som alternativmedisinere på den måten at de jobber som om alt som er galt i kroppen skyldes låsninger i ryggen. Da er vi over på alternativmedisinsk nivå. Behandling av spedbarnskollikk faller i denne gruppen.

Det samme gjelder jo i grunnen akupunktur, det er ingen tvil om at det fungerer på enkelte lidelser (smertebehandling). Det er like lite tvil om at veldig mange som driver med akupunktur gjør det ut fra et verdensbilde som stemmer lite med skolemedisinens, og dermed ikke bryr seg så hardt om hvorvidt det er noen evidens for at akupunktur fungerer på det de forsøker å behandle.

Gammel 24-10-12, 09:27   #9
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

I 1989 ble kiropraktorer autorisert som den fjerde yrkesgruppen med selvstendig behandleransvar på linje med leger, psykologer og tannleger. De fikk da rettigheter til å:
· Utføre undersøkelse og behandling med rett for pasienten til refusjon fra folketrygden uten henvisning fra lege
· Henvise pasienter til legespesialist, røntgen eller fysioterapi
· Sykmelde pasientene i opptil åtte uker

Så kvakksalver er kanskje ikke helt den rette betegnelsen.....

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 09:29   #10
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I danmark går forresten leger og kiropraktorer de tre første åra sammen før de får hvert sitt opplegg.

Gammel 24-10-12, 09:37   #11
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

De er ikke å anse som alternativmedisinere nei.

Gammel 24-10-12, 09:42   #12
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg opplever dem overhodet ikke som kvakksalvere. Ikke min kiropraktor i hvert fall!

Ikke min kiropraktor heller, men jeg fortviles litt over at andre jeg har møtt i standen i forbindelse med en del muskelvondter jeg har hatt (jeg nevner her en lege, et par fysioterapeuter og en ØNH-spesialist), ikke har lagt skjul på sin motvilje når det gjelder kiropraktorer. Nesten på et generelt grunnlag.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 09:44   #13
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kiropraktikk som behandling av kolikk er mytebefengt og helt alternativt i min bok. Studien fra Haukeland Universitetessykehus for noen år tilbake viste at det ikke ga noen effekt. (Blindtest, der foreldrene ikke visste om barnet hadde fått kiropraktorbehandling eller ikke, viste at det ikke var noen forskjell på dem som hadde blitt behandlet av en kiropraktor og dem som ikke hadde blitt behandlet).

Jeg tror at det å bli tatt på, tatt på alvor og snakket med er det som virker. Hvis det i tillegg knaser og gjør litt vondt, så er det like effektivt som store blå piller.

Gammel 24-10-12, 09:45   #14
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Kiropraktikk som behandling av kolikk er mytebefengt og helt alternativt i min bok. Studien fra Haukeland Universitetessykehus for noen år tilbake viste at det ikke ga noen effekt. (Blindtest, der foreldrene ikke visste om barnet hadde fått kiropraktorbehandling eller ikke, viste at det ikke var noen forskjell på dem som hadde blitt behandlet av en kiropraktor og dem som ikke hadde blitt behandlet).

Når barnet for første gang sover tre kvarter sammenhengende akkurat den ettermiddagen man har vært der, og fortsetter å bli bedre, er det vanskelig å se det som noe annet enn effekt. At det ikke hjelper på alle, fordi årsaken varierer, er en annen sak.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 09:52   #15
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Når barnet for første gang sover tre kvarter sammenhengende akkurat den ettermiddagen man har vært der, og fortsetter å bli bedre, er det vanskelig å se det som noe annet enn effekt. At det ikke hjelper på alle, fordi årsaken varierer, er en annen sak.

Hvis utgangspunktet skulle være at alt hjelper på alle, hadde vel de fleste leger også havnet i grupper kvskksalvere.

Gammel 24-10-12, 09:59   #16
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Studien fra Haukeland viste at veiledning og anerkjennelse av foreldrenes opplevelse ga akkurat samme effekt som kiropraktikk.

Jeg har ikke hatt en kolikkbaby, så jeg kan bare forestille meg hvor gal man blir av skrikingen. Men jeg har hatt en KISS-baby som ikke greide å spise på den ene siden fordi han var så skjev og hadde så vondt. Jeg ble avbefalt kiropraktor av alle leger jeg kjenner og stoler på og ble anbefalt manuellterapeut.

Gammel 24-10-12, 10:01   #17
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet

Studien fra Haukeland viste at veiledning og anerkjennelse av foreldrenes opplevelse ga akkurat samme effekt som kiropraktikk.

Altså ingen effekt på barnet antar jeg? Kun på foreldrene?

Gammel 24-10-12, 10:08   #18
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Joda, det hadde effekt på barna. Så mottoet må vel være: anerkjenn at det er slitsom med kolikkbabyer, sørg for at kolikkbabyforeldre får litt barnevakt og får sovet eller gått seg en tur og ellers trøste seg med at ingen hyler sånn til de er konfirmert.

http://www.uib.no/info/dr_grad/2001/olafsdottir.html

Sitat:

Kiropraktikk ble prøvd ut hos barn med spedbarnskolikk i en randomisert, blindet og kontrollert studie. Det ble ikke påvist noen forskjeller på gruppe barn som fikk behandling mot gruppe barn som ikke fikk behandling, med henblikk på bedring under eller etter studien. I begge gruppene gråt barna i gjennomsnitt mindre (ca. 2 timer mindre / dag) etter å ha deltatt i studien. Denne effekten kan tilskrives råd og støtte til foreldrene under studien eller at barna ble spontant bedre i denne tiden, som naturlig utvikling i kolikken. Vi konkludere med at kiropraktikk har ingen effekt i behandling av spedbarnskolikk.

Gammel 24-10-12, 10:37   #19
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Standard

OK. Det er jo interessant.

Gammel 24-10-12, 10:38   #20
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Min eldste gråt i timesvis da hun var baby (startet kl 2230 og gråt/hylte til kl 2-3-4). Hun sov aldri mer en 30 minutter i strekk på dagtid og aldri mer enn 2 timer i strekk på natten. Hun fikk tre behandlinger hos kiropraktor og hun gråt definitivt mindre etter disse behandlingene enn før, men var ikke kurert. Vi hadde overhodet ingen avlastning eller noe fri fra henne.

De minsten var baby så sjekket vi ham for låsinger hos manuelterapaut fordi han falt og slo hodet hver gang han reiste seg opp på knærne. Manuelterapauten fant en låsning på ham. Etter at manuelterapauten behandlet ham hadden gutten fin-fin balanse.
Kiropraktoren som behandlet storesøster mente at vi burde sjekke henne igjen omtrent rundt skolestart, jeg husker ikke hvorfor. Men det passet fint å gjøre det da minsten var hos manuellterapaut. På storesøster fant manuelterapauten flere låsninger, blant annet en som var delvis behandlet og vi tror at det er kiropraktoren som da har gjort det. Han behandlet låsningene hennes, og det gjorde en verden av forskjell for henne. Før behandlingen klarte hun ikke å balansere på en linje på gulvet uten å vingle av den etter en meter, rett etter behandlingen klarte hun å balansere flere meter bortover uten antydning til problemer. Sannsynligvis så hadde hun KISS.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:45.