Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Så dere Skavlan nå?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-09-12, 22:22   #1
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så dere Skavlan nå?

Han fra The Killers, mormoneren, ble ydmyket av forskeren i biologi, synes jeg.
Dere som så det, reargerte dere på ordlyden fra forskeren?

Uten at jeg vet noe om mormonerreligionen så synes jeg det var ufint av forskeren å gå så hardt ut i en debatt om religion mot en lekmann (han fra The Killers). Å påstå at mormons bok (?) er falsk på den måten kom veldig feil ut.

Sist redigert av Karamell : 07-09-12 kl 22:29.
Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 22:27   #2
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Så dere Skavlan nå?

Reprise noe sted?

Gammel 07-09-12, 22:28   #3
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo NRK så det kommer jo på nett tv der.

Gammel 07-09-12, 22:30   #4
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Så dere Skavlan nå?

Ja, enig. Synes det var ufint og passe respektløst.

Gammel 07-09-12, 22:31   #5
cecix
Blekksprut

cecix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
cecix er populærcecix er populærcecix er populær
Standard

Helt enig. Jeg og mannen reagerte også på det.

Gammel 07-09-12, 22:32   #6
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Respektløst var ordet jeg lette etter. Jeg vet jeg uttrykte meg uklart i hi, men jeg ble akutt-sur.

Gammel 07-09-12, 22:35   #7
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke han kom spesielt godt ut av det, nei. Men jeg må innrømme at jeg ble nysgjerrig på hva han pratet om. Jeg kan lite om religion generelt, det samme gjelder mormonerkirken. Stemmer det at vedkommede som skrev mormons bok (?) er dømt for forfalskning, og at det er dokumentert at språket tilhører en helt annen tidsperiode enn den boka ble skrevet i? Mulig jeg ikke helt fikk med meg hva han sa.

Gammel 07-09-12, 22:39   #8
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Richard Dawkins er ikke kjent for å legge fingrene mellom, det er hovedgrunnen til at jeg har veldig lite til overs for mannen. Han var ufin mot vokalistn i the Killers, og vokalisten tok det tydelig ille opp. Jeg syns Dawkins ble stående i et ekstra dårlig lys tatt i betraktning den fine dialogen som hadde vært mellom de andre, blant annet om mormonerkirken, før han kom inn.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 22:42   #9
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke sett det ennå, men Dawkins er ikke kjent for å være spesielt respektfull når det kommer til tro. Og akkurat derfor liker jeg mannen så godt (han er evolusjonsbiolog forresten), han tør å gå i åpen konfrontasjon med hvem som helst, men alltid på en saklig måte. Det er viktig at det finnes så engasjerte ateister som ham, som gjør det sm trengs for å fremme vitenskap framfor tro og overtro. Det er klart det er ydmykende for enhver å bli argumentert i senk av en mann som har dokumentasjon og vitenskapelig hold i sine argumenter. Skavlan visste nok nøyaktig hva han gjorde da han inviterte Dawkins, det som var ufint var å legge hodet til en lekmann på stubben på den måten (som dere beskriver, jeg har fremdeles ikke sett klippet), og der må Skavlan og produksjonsteamet heller ta kritikken enn Dawkins.

Gammel 07-09-12, 22:43   #10
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Ja, jeg er enig med Dath. Det var så åpenbart at det ble tatt ille opp, og jeg tenkte på han som skulle ut å synge etterpå.
Det er så ujevnt, en forsker mot en troende lekmann.

Gammel 07-09-12, 22:45   #11
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler også at det var der skoen trykket, Flubby. Han fra The Killers var tross alt der for å promotere, ikke misjonere. Men jeg regner med at han må ha godtatt at dette ble et tema i forkant?

Gammel 07-09-12, 22:45   #12
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns absolutt ikke at Dawkins alltid er saklig. Han ser bare en bit av bildet - sin bit - og jeg syns det er problematisk det han gjorde overfor Brandon Flowers, fordi han ikke brød seg om hva han gjorde mot han.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 22:47   #13
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Jeg har ikke sett det ennå, men Dawkins er ikke kjent for å være spesielt respektfull når det kommer til tro. Og akkurat derfor liker jeg mannen så godt (han er evolusjonsbiolog forresten), han tør å gå i åpen konfrontasjon med hvem som helst, men alltid på en saklig måte. Det er viktig at det finnes så engasjerte ateister som ham, som gjør det sm trengs for å fremme vitenskap framfor tro og overtro. Det er klart det er ydmykende for enhver å bli argumentert i senk av en mann som har dokumentasjon og vitenskapelig hold i sine argumenter. Skavlan visste nok nøyaktig hva han gjorde da han inviterte Dawkins, det som var ufint var å legge hodet til en lekmann på stubben på den måten (som dere beskriver, jeg har fremdeles ikke sett klippet), og der må Skavlan og produksjonsteamet heller ta kritikken enn Dawkins.

Men litt av problemet her var jo at det ikke var tid til mer diskusjon -han Hilde løs og så skulle han vokalisten gå for å synge. Så det ble liggende en ubehagelig stemning igjen der, som skavlan takla så best han kunne. Man trenger ikke gå ut på den måten mot en annen av gjestene.

Gammel 07-09-12, 22:54   #14
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg hadde det på i bakgrunnen og er einig i at han var ufin. Han gjekk inn i ein skarp konfrontasjon og formulerte seg respektlaust. Han kalla vel Joseph Smith for ein "sjaraltan" og avbraut vokalisten, når han forsøkte å svare tilbake. Hadde det vore eit debattprogram, kor The Killers-vokalisten og hadde fått sjansen til å forberede seg, hadde det vore greit, men det var tydeleg at han blei overrumpla av det heile.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 22:59   #15
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Hvis man først er inne på å skal diskutere temaet religion, skal man "holde tilbake"? Har ikke sett innslaget, men med bakgrunn i at Dawkins - og nettopp Dawkins - ble invitert.

Hvorvidt det var riktig å diskutere dette med en person som denne artisten fra The Killers er kanskje en litt annen sak. Men gjentar igjen at jeg ikke har sett innslaget, og vet ikke hva han ellers står for annet enn å være mormoner. Framstår han i andre sammenhenger som en tallsmann for sin tro og kirke er dette noe som vel må tåles?

Personlig oppsummerer jeg det litt med Nofx's "Best God in Show":
"I have no consideration, Zero mutual respect, For billions who suffer from rational thought neglect"

;-)

Gammel 07-09-12, 23:00   #16
United
På (opp?)tur

United sin avatar

United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Vel. Du anerkjenner Dawkins for å ikke være spesielt respektfull når det kommer til tro. Det syns jeg ikke er så bra. Man skal alltid ha respekt for folk som oppfører seg "pent". Når det gjelder de to sammen, var det ulik match. Ikke noe å heie på. Ateist eller ikke.

Gammel 07-09-12, 23:03   #17
mrc

mrc sin avatar

mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Vel. Du anerkjenner Dawkins for å ikke være spesielt respektfull når det kommer til tro. Det syns jeg ikke er så bra. Man skal alltid ha respekt for folk som oppfører seg "pent". Når det gjelder de to sammen, var det ulik match. Ikke noe å heie på. Ateist eller ikke.

Respekt for noen som oppfører seg "pent"? Hva er å oppføre seg pent? Skal man late som om man har respekt for noen pga. det er på TV og man ellers mener denne personen er fullstendig ute på viddene? Å holde seg saklig er mer aktuelt. Spørsmål her er kanskje også hva Dawkins forventet å møte?

Gammel 07-09-12, 23:04   #18
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Hvis man først er inne på å skal diskutere temaet religion, skal man "holde tilbake"? Har ikke sett innslaget, men med bakgrunn i at Dawkins - og nettopp Dawkins - ble invitert.

Hvorvidt det var riktig å diskutere dette med en person som denne artisten fra The Killers er kanskje en litt annen sak. Men gjentar igjen at jeg ikke har sett innslaget, og vet ikke hva han ellers står for annet enn å være mormoner. Framstår han i andre sammenhenger som en tallsmann for sin tro og kirke er dette noe som vel må tåles?

Personlig oppsummerer jeg det litt med Nofx's "Best God in Show":
"I have no consideration, Zero mutual respect, For billions who suffer from rational thought neglect"

;-)

Hadde det vore eit debattprogram kor dette stod på agendaen, hadde det vore heilt greit. Men han stakkars vokalisten var jo der for å snakke om musikken sin, og å spille. Ikkje for å snakke om religion. Og han blei veldig overrumpla av Dawkins.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 23:05   #19
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Standard

[quote=mrc;3416103]Respekt for noen som oppfører seg "pent"? Hva er å oppføre seg pent? Skal man late som om man har respekt for noen pga. det er på TV og man ellers mener denne personen er fullstendig ute på viddene? quote]

Ja! Akkurat som når man ikke er på tv.

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Spørsmål her er kanskje også hva Dawkins forventet å møte?

Godt poeng.

Gammel 07-09-12, 23:07   #20
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Hadde det vore eit debattprogram kor dette stod på agendaen, hadde det vore heilt greit. Men han stakkars vokalisten var jo der for å snakke om musikken sin, og å spille. Ikkje for å snakke om religion. Og han blei veldig overrumpla av Dawkins.

Man inviterer ikke Dawkins for en lett samtale om vær og vind... Problemet her er vel mer da hva Skavlan-redaksjonen valgte å gjøre - hvem de valgte å invitere. Man legger jo her helt klart opp til debatt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:47.