|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingJeg leste en skolerelatert artikkel i avisen (som egentlig handlet om noe helt annet) hvor det stod at fra og med dette skoleåret så skal karaktersetting i gymnastikk endres slik at innsats teller med i vurderingen. Har vi diskutert dette på FP tidligere?
![]() |
![]() |
#2 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingDet som skiller gym fra matte, er at det spiller ingen rolle hvor mye du pugger og øver - noen kommer bare aldri ned i spagaten. Jeg synes likevel du skal få betalt for å i det minste prøve.
![]() |
#3 |
kamerat
|
![]() Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingVel, den viktigste grunnen til å la innsats telle med i gym, må jo være den forebyggende helsevernfaktoren som jeg mener må være en vesentlig del av berettigelsen til gymfaget. Det eksisterer ikke primært for at alle skal kunne og mestre volleyballreglene, liksom. Det er der for at ungene skal røre på seg i skoletida, og utforske mange typer fysisk aktivitet sånn at de forhåpentlig finner noe de vil drive med resten av livet.
![]() |
#4 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingEr ikke innsats i andre fag det at man bidrar i timene, samarbeider bra med andre i gruppe, gjör leksene bra, förer arbeidsböker (i de fagene man bruker slikt) etc.? Slik er det i alle fall der hvor vi bor. Her teller denne slags innsats 60 % av karakteren. Dette er i grunnskolen (3./4. klasse) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingHovedgrunnen til å ha en annen karaktersetting (eller eventuelt ingen karaktersetting) i gym enn i andre fag er at det er det eneste faget der det viktigste faktisk er at du jobber hardt med faget, ikke hvilke resultater du oppnår. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersetting
Men er det ikke sånn i matte også. At noen prøver og prøver, men ikke klarer det?
![]() |
![]() |
#7 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingJeg var aldri god i gym, særlig ikke på ungdomsskolen og da fikk jeg også Ng i 8.klasse. På gymnaset fikk jeg en flott lærer og fant jeg gleden med å trene. Jeg hadde ikke fravær, gjorde alt jeg fikk beskjed om og viste innsats og stå på vilje. Det ble god karakter selv om jeg langt fra var noen spreking. Sånn bør det være synes jeg !
![]() |
#8 |
ej ikke møjkets heije
|
I Norge får man ikke karakter før på ungdomsskolen. Og da jeg fikk på ungdomsskolen for 25 år siden, så var resultat på prøver og innleveringsarbeider det eneste som telte på karakteren. Jeg tror det fremdeles er slik.
![]() |
![]() |
#9 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingJeg tenker det må henge sammen med målet for faget. Hensikten med gym har vel et helsemessig perspektiv når det gjennomføres, og dette er jo til stede uavhengig av hvor god man er i de forskjellige øvelsene. Matematikk mister hensikt om det gjøres feil.
![]() |
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingJeg mener at innsats også teller i andre fag, hvertfall da jeg gikk på videregående. En kompis av meg sov seg gjennom historietimene, men kunne svare perfekt hver gang læreren vekket ham. Han fikk allikevel nedsatt karakter på grunn av at han ikke deltok.
![]() |
#11 |
Shake it out!
|
Tja. For noen så gjelder det samme for matte også - uansett hvor mye man øver og pugger, så får man det ikke til. Hadde det bare vært pugging som gjorde at man fikk gode karakterer så hadde jo alle kunnet få seksere, men det kan de jo ikke. Evnene er ulike. I matematikk, i norsk, i samfunnnsfag og i gym. Jeg synes bare det er rett og rimelig at man får karakterer i gym på lik linje som andre fag.
![]() |
#12 |
flisespikker
|
![]() Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingJeg mener da "innsats i timene" teller med på det som kalles muntlige fag? Man får ikke toppkarakterer i norsk eller historie hvis man ikke sier et mukk i timene og aldri bidrar til gode gruppearbeider og slikt?
![]() |
#13 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingJeg har inntrykk av at jeg fikk for innsatsen da jeg gikk på skolen. Både i gym og andre fag. Fikk vel stort sett ok resultater på det som var av prøver etc., men hadde altså inntrykk av at lærerne satt pris på og belønnet det at jeg også gjorde en innsats og ikke bare skled igjennom fordi jeg hadde lett for det. Har også ei venninne som i alle år har vært (i overkant synes jeg) bitter fordi hun ikke fikk like bra uttelling i karakterer, selvom hun alltid var flink på prøver, men ikke så engasjert i timene.
![]() |
#14 |
ej ikke møjkets heije
|
Dette er jeg enig i, så jeg tror jeg har ombestemt meg litt.
![]() |
![]() |
#15 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingDa de fleste av oss gikk på videregående (:knirk |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
flisespikker
|
Da jeg gikk på videregående (jeg var russ i 1989), sa de at karakteren ble satt 1/3 ut fra innsats, 1/3 ut fra prestasjoner og 1/3 ut fra teoretisk kunnskap. Vi hadde noen prøver i kroppsøving (om fysiologi og treningsprogrammer og slikt), og jeg fikk jevnt 6 i dem, det er den eneste grunnen til at jeg endte opp med 4 i gym - hverken innsats eller prestasjoner kan ha kvalifisert til mer enn maks 3.
![]() |
#17 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingJeg synes du har et poeng, men samtidig tenker jeg litt på hva som er viktigst med tanke på gym. Matematikk, norskkunnskaper, engelsk og lignende er fag de aller fleste av oss har bruk for i yrkeslivet, på et eller annet nivå. Her er det viktig å faktisk kunne det man skal kunne. Jeg ser på gym mer som et fag som skal lære barn/ungdom å være i aktivitet og holde seg i form. Det er få yrker hvor det å gå i spagat eller springe fort har noen reell verdi. Helsefaktoren bør telle mest.
![]() |
#18 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingDet er ikkje lov å vektlegge innsats i teoretiske fag, lenger. Dette, kombinert med at fråversgrensa er oppheva i vgs, betyr at ein i teorien kun kan møte til vurderinger og få toppkarakter i faget, utan å delta i undervisninga. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingJeg mener at det burde vært selvsagt at innsats vektlegges. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Borte
|
![]() Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingDa jeg gikk i ungdomsskolen så telte muntlig deltakelse i timene som en del av den endelige karakteren. Det telte med innsats i gym også. Jeg trodde ikke dette var nytt.
![]() |
|
|