Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Snartur til Stockholm

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-15, 22:34   #1
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Snartur til Stockholm

Jeg skal en snartur til Stockholm om et par uker, har bare såvidt vært der før. Kommer til å overnatte i Vasastan, rett ved Observatorielunden. Har litt av ettermiddagen og kvelden ledig, samt noen timer på formiddagen neste dag.

Hvis jeg bare vil tusle rundt i byen litt, hvor er finest å gå? Gamla Stan har jeg vagt hørt om, er det dit jeg vil rusle på kveldstid? Hyggelige, uambisiøse steder å spise tidlig middag alene og frokost alene? Helst uformelle nok til at jeg kan mumse med nesen i en bok, liksom.

Gammel 22-05-15, 23:53   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snartur til Stockholm

Vasastan er hyggelig! Det er et par gode burgersteder der, og en sushi jeg vet om. Eller anbefaler jeg alltid en tur på Fotografiska. Cafeender er perfekt for bok. Gamla Stan er hyggelig, men tjokka full av turister. Søder fra Slussen og opp mot Folkungegatan er fin. Der er det mange fine cafeer og butikker.

Jeg kan finne noen litt mer konkrete navn i morgen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-15, 00:04   #3
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Det er kongelig bryllup i Stockholm 13. juni, jeg vil tro byen er pyntet til det. Gamla Stan har mange koselige kafeer, men litt stivere restauranter. Jeg syntes Wasa-museet var utrolig spennende (med guide).

Gammel 26-05-15, 21:01   #4
shute
prokrastinator

shute sin avatar

shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Åh, jeg fikk ikke opp at det var kommet noen svar her... takk skal dere ha!

Vet du hva sushien heter, Tally? Jeg skal ha en bitteliten operasjon, så skal i narkose på formiddagen - da bruker burger bli litt i tyngste laget.

Tror det blir for sent på dag til at museer er så veldig aktuelle, men mulig jeg kan rekke det dagen derpå. Tror dere Gamla Stan er aldeles turistfull sånn på en hverdag i mai også? Ikke at det er noen krise åkkesom, altså, men jeg er gjerne i litt sånn tusle-gatelangs-og-se-på-fine-husene-modus når jeg reiser alene. Desto mindre turister, desto bedre fungerer det.

Gammel 26-05-15, 21:03   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja! Råkultur! http://www.rakultur.se/sv/
Det ligger ca 4-5 kvartaler fra Observatorielunden. Helt fantastisk, ikke spesiell dyr, men litt utenom det vanlige sushi.

Gamla Stan har vært ganske full av turister hver gang jeg har gått der, men det går an å unngå dem litt altså. Ta t-bnen dit, også går du litt på kryss og tvers. Scifi bokhandeln ligger der også, om du liker sånt. Og en liten polkagrisfabrikk.

https://www.sfbok.se
http://www.gamlastanspolkagriskokeri.se

Gammel 26-05-15, 21:26   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så bra med en Stockholmstråd - vi skal dit en langhelg om et par uker og feire bryllupsdag. Har noen her vært på Artipelag? Det er blant de få severdighetene jeg har søkt meg frem til så langt.

Jeg hadde ikke fått med meg at det er kongelig bryllup den helgen vi er der, det er det jo sikkert verdt å vite på forhånd.

Gammel 26-05-15, 21:36   #7
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Standard

Noen som har for hånden hvilken app jeg kan bruke til t-banebilletter og denslags, forresten? :lat:

Råkultur ser spennende ut!

Gammel 26-05-15, 21:43   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg vet ikke om de har app? Jeg pleier å kjøpe et kort på kiosken, også fyller jeg det opp med det jeg evt. måtte trenge av dagskort, 72-timer eller ukeskort, også tar jeg vare på det til neste gang jeg skal dit.

Gammel 27-05-15, 09:34   #9
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Vil absolutt anbefale en liten perle av et museum, sentralt i Sthlm. Hallwylska museet

Fantastisk hus, og en fantastisk historie. Adelsdamen som bodde der, hadde besluttet at hennes hjem skulle bli museum etter hennes død. Da hun døde, var alle gjenstander katalogisert, og det var laget glassdører til å sette på skapdørene. Flott opplevelse, du føler virkelig at du går i huset til noen, med barbersaker ved vasken, små kinesiske porselenskopper osv. Kikk inni klesskapet, og se at på innsiden av døren henger pakkeliste for overnatting (tips til gjenbruk...) I øverste etasje hadde de sørenmeg en innendørs kjeglebane, spesialkonstruert med et lite sete til ballgutten oppe ved kjeglene...

Nationalmuseet er også flott. Gamla Stan osv. Sthlm er en fin rusleby.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:46.