Mer bunad: Bunad og stedstilknytning
Jeg nevnte i en annen tråd at jeg aldri egentlig har vært noe bunadsmenneske. Litt fordi bunad ikke var tradisjon der jeg bodde som barn, og litt fordi jeg har tilknytning både her og der. Men så har jeg tenkt de siste dagene: Om jeg rent hypotetisk skulle skaffet meg en type folkedrakt, hva ville det blitt?
Saken er den at jeg bodde i ei bygd i Finnmark fram til jeg var 12. Her var det ingen tradisjoner for bunad som vi kjenner den fra resten av landet. På grunn av min samiske bakgrunn ville det nærmeste da vært kofte, og jeg vet ikke om vi har noen kofte tilknyttet vårt distrikt. Det finnes en slags festdrakt som har fått kommunens navn, men jeg tror den er av nyere dato, og da faller egentlig litt av poenget bort, syns jeg. (Jeg kunne helt sikkert ha kjøpt meg ei Karasjok-kofte uten større dårlig samvittighet, for tar jeg ikke helt feil så har minst halve slekta røtter der.)
Men så har jeg bodd hele ungdomstiden i ei lita bygd på Romerike, altså i 7 år (12-19), før jeg flyttet "hjem" til Finnmark igjen. Om jeg føler tilknytning til denne bygda og nærmest anser den som min andre hjembygd, hadde det da vært helt bort i natta om jeg hadde skaffet meg Romeriksbunad? Selv om slekta altså har opphav et helt annet sted?
Anskaffer man bunad etter slekts- eller følelsesmessig tilknytning?