|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Valg av bunadsleverandørJeg har snakket med mannen min og han ble både glad og overrasket over at jeg ville kjøpe bunad til ham i 40-årsdagspresang om halvannet år. Han synes jo det er skrekkelig mye penger, men han er enig i at han blir veldig fin i bunad. MEN; så må man jo velge noen som kan lage denne bunaden. Jeg kan nemlig ikke sy.
![]() |
![]() |
#4 |
Lengter etter sola
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Valg av bunadsleverandørJeg kan høre med min mor om hun tar på seg oppdrag for tiden. Hun syr på bestilling og har gjort det i mange år. Bosatt i Bærum.
![]() Sist redigert av Snuppa : 07-05-12 kl 22:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Valg av bunadsleverandørEnten via Husfliden eller Heimen, eller via bekjente som vet om noen som er virkelig til å stole på.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Valg av bunadsleverandørJeg og brødrene mine har god erfaring med Bunadrosen i Drøbak. Jeg vet at navnet ikke høres så fancy ut, men det er en mor og en datter som har driver det. Veldig bra og personlig service. Mamma har også god erfaring med de. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Valg av bunadsleverandørJeg har "meldt meg på" hos den lokale husfliden. Jeg måtte skrive meg på en liste, så skulle de ringe etter 17 mai en gang, det at visst litt høysesong for tiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Valg av bunadsleverandør
Jeg har sett nettsidene deres. Så disse syr faktisk bunaden selv? De sender den ikke til utlandet?
![]() |
![]() |
#11 |
Stiv
|
![]() Sv: Valg av bunadsleverandørDet finnes andre alternativer enn Husfliden også. Dyrt blir det uansett, men Husfliden er ihverfall kostbar. Jeg søkte på "bunad [min kommune] på gulesider.no og 1881.no, og fikk opp treff på bedrifter jeg vet er seriøse. Du kan jo også spørre dem om faglige kvalifikasjoner når du snakker med aktørene - har de fagbrev, referanser, osv? Ber de om forskuddsbetaling, bør også alarmbjellene ringe.
![]() |
![]() |
#12 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Valg av bunadsleverandørMamma fikk sydd capen sin, min nå altså, i et hus rett ved Tusenfryd. Hørte ikke noe gælì om det.
![]() |
#13 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Valg av bunadsleverandørJeg har en dame som bor i Oslo, hun syr ihvertfall damebunad. Det er hun som lærer meg å sy bunad til Frøkna mi. Sender deg navn og nr på PM.
![]() |
#14 |
med tunga på styret
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Valg av bunadsleverandørJeg har brukt Bunadsrosen til å sy ut min bunad. Damen som gjorde det (og monterte luen min samtidig) bor der ute. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Valg av bunadsleverandør
De syr det selv ja, ikke de to damene, men de har en egen systue. Det er ikke alt de syr selv, feks jakkene til Øst-Telemarksbunadene til brødrene mine, får de fra Almankås fra Bø. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Valg av bunadsleverandørMin bunad er sydd av den lokale bunadssyersken. Det er i hvert fall trygt. Men det er jo ikke alle som har en sånn.
![]() |
#17 |
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Valg av bunadsleverandørMannen fikk sin bunad sydd her. http://www.mannsbunaden.no/ Det var "oppmåling" i Drammen, men underveis måtte han til Ål for å prøve. Den ble også overlevert i butikken i Ål. Kanskje litt langt å dra, men bunaden er ett flott stykke håndtverk.
![]() |
#18 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Valg av bunadsleverandørSå gøy! Min mann har akkurat fått sin 40-årspresang sydd ferdig nå og jeg gleder meg virkelig til å se den på han på 17. mai.
![]() |
#19 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Valg av bunadsleverandørMannen sin ble sydd delvis på Husfliden i Hallingdal, men han som de brukte var en skredder som holder til i Fredrikstad.
![]() |
#20 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Valg av bunadsleverandørJeg tenker at det kommer litt an på hvilken bunad han skal ha. Da min mann fikk bunad på 40-årsdagen valgte jeg en lokal tilvirker av bunader for å være sikker på å få det gjort skikkelig, med håndsøm og greier. Og det selv om hun holder til et ganske annet sted en der vi bor, men det fikset vi. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|