Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Helsinki på en dag og noen kvelder - hva er et "must"?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-12, 10:18   #1
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Helsinki på en dag og noen kvelder - hva er et "must"?

Jeg må til Helsinki - og har noen kvelder og en dag tilgjengelig til fri bruk. Hva er et "must"? Har prøvd å sjekke litt reisetips osv, men da blir jeg helt overveldet av mulighetene og skjønner at jeg ikke kommer til å få med meg alt... Har vurdert en båttur en kveld, kanskje et middagscruise? Eller kanalcruise på dagen?

Noen som har gode tips til en opplevelse man vil huske i Helsinki?

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 11:01   #2
Høns
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Helsinki på en dag og noen kvelder - hva er et "must"?

Gå rundt og opplev. Vi gjorde mye, noe av det jeg husker best er en kontroversiell utstilling i tennishallen. Det er flere fine kirker å få med seg samt koselige områder å gå litt rundt i ved siden av et designmuseum. Ellers var leninbaren et moro innslag, saunabar om du liker slik (prøvde ikke, men de andre hadde en kuul opplevelse), traktorrestaurant midt i byen var også morsomt. Lonely planet 10 på topp synes jeg fungerer greit når man har begrenset med tid.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 11:02   #3
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Spis på kafé Zetor.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 11:04   #4
Høns

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det var det traktorrestauranten het ja...
http://www.tripadvisor.com/Restauran...n_Finland.html

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 11:11   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Stephen Holls museum midt i sentrum er verd et besøk. http://www.stevenholl.com/project-de...hp?type=&id=18
Jeg anbefaler også et besøk i baren på toppen av Torni hotell. Du tar heisen så langt den går, og går opp en smal vindeltrapp til baren på toppen. Det er panoramautsikt over hele Helsinki også fra toalettet.

http://www.nomadig.com/travel/review...ar_grand-views

Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 11:45   #6
Sundae

Sundae sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Kiasma, dvs museet for samtidskunst liker jeg. Shoppe gjør du på Stockmann, der finner du alt og litt til. Hvis du følger Esplanaden, så kommer du ned til Salutorget og der finner du litt av stemningen i byen (og der ser du stauen Havis Amanda). Der ligger også slottet. Domkirken synes jeg er så vakker, den er verdt et besøk. Så kan du ta Alexandersgaten inn mot sentrum igjen, så får du med deg mere shopping. Fazer sjokolade er jo finsk og på Karl Fazers cafe finner du mye godt!

God tur!

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 18:25   #7
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Domkirken, Stockman, torghandel ved havna, båttur... åh, Helsinki er vakkert. Nyt!

Gammel 06-05-12, 19:12   #8
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Suomalinnu (a la Akershus festning på en øy), bergkirken også er det en rutetrikk som tar en fin runde der man kjører forbi mye av severdighetene. Russisk restaurant.

Gammel 06-05-12, 19:42   #9
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Tempelplatskyrkan! En av de flotteste kirkene jeg noen gang har vært i.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 20:48   #10
Carrie
-

Carrie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Tempelplatskyrkan! En av de flotteste kirkene jeg noen gang har vært i.

Er det den som er gravd ned med bare kuppelen over bakken? Eller noe sånt? Mine kollegaer skrøt veldig av den. Eller Uspenskijkatedralen? Domkirken på Senatstorget er vakker utvendig, men ikke spesielt å skryte av innvendig synes jeg. Soumenlinna var en opplevelse, særlig med guide. Mye spennende historie. Ellers rakk ikke jeg mye når jeg var der. Kan anbefale restaurant Saslik og Catherine the Great's Party (temafest med undreholdning og russisk mat).

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 20:53   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Restaurant Savoy også, men det er grisedyrt.

Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 21:01   #12
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrie, her.

Er det den som er gravd ned med bare kuppelen over bakken? Eller noe sånt? Mine kollegaer skrøt veldig av den. Eller Uspenskijkatedralen? Domkirken på Senatstorget er vakker utvendig, men ikke spesielt å skryte av innvendig synes jeg. Soumenlinna var en opplevelse, særlig med guide. Mye spennende historie. Ellers rakk ikke jeg mye når jeg var der. Kan anbefale restaurant Saslik og Catherine the Great's Party (temafest med undreholdning og russisk mat).

Ja. Den er vel ikke akkurat gravd ned, nen bygget ubder bakken.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 21:26   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sjekk ut her også. : http://www.helsinki10.fi/?cat=4

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:55.