Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Heimelaga brun saus - oppskrift?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-12, 20:05   #1
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Heimelaga brun saus - oppskrift?

Mor mi laga alltid sin eigen brune saus - posemat var temmelig ukjent. Ho gjorde det på den vanlige måten: smelta smør i ei jernpanne, hadde i kveitemjøl og bruna det, og brukte så dette i kraft / buljong for å lage saus.

Da eg flytta å hybel prøvde eg meg på det same, men ga opp, for det smakte beiskt og svidd. Eg antar eg brukte for sterk varme? Så eg gjekk over til posesausar.

For nokre år sidan fekk jentungen cøliaki, og eg har sjølvsagt slutta med posesaus. I angst for den svidde smaken har eg ikkje prøvd meg på å brune glutenfritt mjøl, sjølv om eg utan å blunke erstattar kveitemjøl med glutenfritt mjøl over ein lav sko i alle andre oppskrifter. Det eg nå gjer er å koke opp buljong, jevne (glutenfritt mjøl rista i vatn/melk), og fargar med sukkerkulør. Greit nok, men ikkje godt nok syns eg. Mulig det er mangelen på smør som manglar, eller mangelen på smaken av steikt mjøl?

Er det mange her inne som brunar seg saus? Eller er det heilt vanlig å lage jevning og farge det med kulør? Korleis får de eventuelt til å brune mjølet utan å få svidd smak?

Gammel 24-04-12, 20:11   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heimelaga brun saus - oppskrift?

Jeg har ikke tålmdighet til å brune melet, synes det tar år og dag, så jeg bruker litt sukkerkulør. Får alltid skryt for sausen, på julaften ville alle ha oppskriften, så helt ille kan det ikke være.

Gammel 24-04-12, 20:24   #3
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har lært meg kunsten av god morgen Norge (i permisjon, må vite. ) Tar et par skjeer smør i en kjele, rører inn et par skjeer hvetemel. Har i en buljongterning eller to, og sper med vann enten fra kranen eller vannkokeren om jeg har det travelt. Timian funker fint som krydder i. Og litt sukkerkulør.

Gammel 24-04-12, 20:25   #4
lucifine
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Vi brukte maizena til å jevne sausen vi, det kan alle spise og det er så enkelt! Vi har kraft i ei gryte, så pleier jeg å ha i sukkerkulør, kanskje litt krydder, kanskje litt melk om jeg vil ha en veldig "fløteaktig" saus og så brun maizena rett oppi den kokende gryta =)

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 20:26   #5
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er veldig sjelden vi har brun saus til maten. Neste bare til jul. Men når jeg lager, så bruner jeg smør og mel, og det må gjøres over litt tid. Da blir det ikke svidd smak, og jeg bruner det ikke så mye.

Gammel 24-04-12, 20:30   #6
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Brun maizena har eg rett og slett ikkje fått til å fungere - men lenge sidan eg prøvde og bør kanskje gi det ein sjangs til. Maizena blir ellers brukt her altså, men syns glutenfritt mjøl fungerer greit også sidan vi alltid har det i hus (Toro-pose). (uhm.. da blir det vel pose-saus likevel da )

Gammel 24-04-12, 20:32   #7
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Eg spør fordi vi hadde kjøttkaker til middag i dag - må nesten ha brun saus da Men Niobe har kanskje ikkje så ofte kjøttkaker. Her er det på menyen kanskje 6. kvar veke eller så. Elles er eg enig i at det er ikkej så OFTE vi har brun saus. Det er vanlig ved større tradisjonelle familiemiddagar da.

Gammel 24-04-12, 20:32   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruner smøret før jeg har i melet. Liker den nøtteaktige smaken. Og bruker sukkerkulør. Og kraft eller buljongterning.

Gammel 24-04-12, 20:37   #9
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Eg spør fordi vi hadde kjøttkaker til middag i dag - må nesten ha brun saus da Men Niobe har kanskje ikkje så ofte kjøttkaker. Her er det på menyen kanskje 6. kvar veke eller så. Elles er eg enig i at det er ikkej så OFTE vi har brun saus. Det er vanlig ved større tradisjonelle familiemiddagar da.

Poenget mitt var at siden jeg ikke lager det så ofte, så gjør det ikke noe at det tar litt tid. Jeg bruner smør og mel forsiktig, og det er jo en tålmodighetsprøve. Vi har vel så godt som aldri kjøttkaker, nei.

Gammel 24-04-12, 20:40   #10
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg bruner smør og mel til brun saus og synes det går greit. Bruker jerngryte og har i væske akkurat når det begynner å bli passe brunt. Man må følge med, for plutselig er det svidd i stedet.

Gammel 24-04-12, 20:47   #11
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Nettopp... Brukar de svak varme da? Middels?

Gammel 24-04-12, 20:51   #12
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Nettopp... Brukar de svak varme da? Middels?

Begynner med høy temperatur og skrur ned til middels etter hvert.

Gammel 24-04-12, 20:56   #13
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjør som Niobe og Tangina, og synes slett ikke juksebrunsaus med sukkerkulør smaker i nærheten av det samme. Det kan funke til andre typer mørke sauser med kraft, men ikke til helt vanllig brunsaus.
Nå er det noen år siden jeg har lagd med glutenfritt mel, men for 10-12 år siden funket det helt fint å lage bruning med det.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 20:59   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes faktisk det er lettere når jeg ikke bruker jernpanne, dette fordi jeg ofte skyter litt over mål med bruninga i jernpanna da denne fortsetter å være varm lenge etter at jeg har skrudd ned varmen.

Men bruner smør og mel og evt løk, sper med varm væske (buljong eller vann og har buljongterningen oppi etterpå), hiver oppi litt fløte, litt sukker, litt salt og pepper og litt brunost. Evt noe annet hvis det passer til det sausen skal høre sammen med.

Gammel 24-04-12, 21:43   #15
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker også mel i stekepanne som ikke er jerngryte.

Det er dog ikke mange ganger i året jeg gjør dette... Kjøttkaker serveres ikke ofte, til jul spiser vi pinnekjøtt helt uten saus, og til svineribbe bruker jeg saus av stekesjy uansett. Til sosakjøtt bruker jeg brun saus, og da altså fra bruning. Og de få gangene jeg lager kjøttkaker, men det er nesten enda lenger mellom enn sosakjøttet...

Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 21:47   #16
Slettet bruker
Passiv

Standard

Må man bruke jernpanne? Det gikk helt fint når jeg brukte vanlig stålgryte i påsken. Ikke for sterk varme, så går det fint, og bruk kokende kraft.

Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 22:11   #17
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Nei, jeg har ikke noen jernpanne. Jeg bruker vanlig stekepanne.

Gammel 25-04-12, 08:24   #18
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har helt sluttet å brune mel og koker heller opp det jeg har av kraft eller ev. buljong og putter i alle de gode smakene før jeg jevner med to spiseskjeer maizena rørt ut i vann.

Godt alternativ til buljong er ferdigkokt kraft fra Jacobs som selges på Meny. De er veldig gode på smak og man slipper det lille hintet av oversalting som poser og buljonger ofte har.

Jeg har forøvrig aldri laget brun saus i jerngryten.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 08:29   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker jernpanne, og vil helt ubeskjedent skryte på meg fantastisk brun saus.

Jeg smelter smøret helt før jeg har i mel, og da har jeg skrudd ned temperaturen på forhånd. Så bruner jeg dette og har jeg i utkokt buljong til sausen er passe tykk. Noen ganger må jeg ha i litt sukkerkulør, men det varierer. Jeg krydrer med salt (ikke mye når jeg bruker buljong), pepper, knuste einebær, timian og noen skiver med brunost. Jeg har gjerne i en skvett fløte til slutt.

Gammel 25-04-12, 08:36   #20
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

For meg er forresten brun saus laget av sjy, jevnet med mel og evt tilsatt sukkerkulør en helt annen greie enn "brun saus" til kjøttkaker og sånn, som jeg lager med bruning. Det er saus, de er brune, men det er helt forskjellige ting. (hey, de sier selv Toro, de har en pose for brun saus og en annen for sjysaus. Det vet jeg ene og alene fordi min mor med sine mange diagnoser trenger saus til mat grunnet manglende spyttproduksjon, er anbefalt pose pga diabetesen, og tåler akkurat sjysausen på tross av tidligere sprukket magesekk. Så akkurat den posen har jeg alltid i skapet. Men jeg ville aldri servert den itil kjøttkaker eller sosakjøtt.)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:04.