|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Heimelaga brun saus - oppskrift?Mor mi laga alltid sin eigen brune saus - posemat var temmelig ukjent. Ho gjorde det på den vanlige måten: smelta smør i ei jernpanne, hadde i kveitemjøl og bruna det, og brukte så dette i kraft / buljong for å lage saus.
![]() |
#2 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Heimelaga brun saus - oppskrift?Jeg har ikke tålmdighet til å brune melet, synes det tar år og dag, så jeg bruker litt sukkerkulør. Får alltid skryt for sausen, på julaften ville alle ha oppskriften, så helt ille kan det ikke være.
![]() |
#3 |
Glad
|
![]() Sv: Heimelaga brun saus - oppskrift?Jeg har lært meg kunsten av god morgen Norge (i permisjon, må vite.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Heimelaga brun saus - oppskrift?Vi brukte maizena til å jevne sausen vi, det kan alle spise og det er så enkelt! Vi har kraft i ei gryte, så pleier jeg å ha i sukkerkulør, kanskje litt krydder, kanskje litt melk om jeg vil ha en veldig "fløteaktig" saus og så brun maizena rett oppi den kokende gryta =) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Heimelaga brun saus - oppskrift?Det er veldig sjelden vi har brun saus til maten. Neste bare til jul.
![]() |
![]() |
#6 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Heimelaga brun saus - oppskrift?Brun maizena har eg rett og slett ikkje fått til å fungere - men lenge sidan eg prøvde og bør kanskje gi det ein sjangs til. Maizena blir ellers brukt her altså, men syns glutenfritt mjøl fungerer greit også sidan vi alltid har det i hus (Toro-pose). (uhm.. da blir det vel pose-saus likevel da
![]() |
#7 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Heimelaga brun saus - oppskrift?Eg spør fordi vi hadde kjøttkaker til middag i dag - må nesten ha brun saus da
![]() |
#8 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Heimelaga brun saus - oppskrift?Jeg bruner smøret før jeg har i melet. Liker den nøtteaktige smaken. Og bruker sukkerkulør. Og kraft eller buljongterning.
![]() |
#9 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Heimelaga brun saus - oppskrift?
Poenget mitt var at siden jeg ikke lager det så ofte, så gjør det ikke noe at det tar litt tid. Jeg bruner smør og mel forsiktig, og det er jo en tålmodighetsprøve.
![]() |
![]() |
#10 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Heimelaga brun saus - oppskrift?Jeg bruner smør og mel til brun saus og synes det går greit. Bruker jerngryte og har i væske akkurat når det begynner å bli passe brunt. Man må følge med, for plutselig er det svidd i stedet.
![]() |
#11 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Heimelaga brun saus - oppskrift?Nettopp... Brukar de svak varme da? Middels?
![]() |
#13 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Heimelaga brun saus - oppskrift?Jeg gjør som Niobe og Tangina, og synes slett ikke juksebrunsaus med sukkerkulør smaker i nærheten av det samme. Det kan funke til andre typer mørke sauser med kraft, men ikke til helt vanllig brunsaus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
maler
|
![]() Sv: Heimelaga brun saus - oppskrift?Jeg synes faktisk det er lettere når jeg ikke bruker jernpanne, dette fordi jeg ofte skyter litt over mål med bruninga i jernpanna da denne fortsetter å være varm lenge etter at jeg har skrudd ned varmen.
![]() |
#15 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Heimelaga brun saus - oppskrift?Jeg bruker også mel i stekepanne som ikke er jerngryte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Passiv
|
![]() Sv: Heimelaga brun saus - oppskrift?Må man bruke jernpanne? |
![]() |
![]() |
#17 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Heimelaga brun saus - oppskrift?Nei, jeg har ikke noen jernpanne. Jeg bruker vanlig stekepanne.
![]() |
![]() |
#18 |
Borte
|
![]() Sv: Heimelaga brun saus - oppskrift?Jeg har helt sluttet å brune mel og koker heller opp det jeg har av kraft eller ev. buljong og putter i alle de gode smakene før jeg jevner med to spiseskjeer maizena rørt ut i vann.
![]() |
#19 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Heimelaga brun saus - oppskrift?Jeg bruker jernpanne, og vil helt ubeskjedent skryte på meg fantastisk brun saus.
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Heimelaga brun saus - oppskrift?For meg er forresten brun saus laget av sjy, jevnet med mel og evt tilsatt sukkerkulør en helt annen greie enn "brun saus" til kjøttkaker og sånn, som jeg lager med bruning. Det er saus, de er brune, men det er helt forskjellige ting. (hey, de sier selv Toro, de har en pose for brun saus og en annen for sjysaus. Det vet jeg ene og alene fordi min mor med sine mange diagnoser trenger saus til mat grunnet manglende spyttproduksjon, er anbefalt pose pga diabetesen, og tåler akkurat sjysausen på tross av tidligere sprukket magesekk. Så akkurat den posen har jeg alltid i skapet. Men jeg ville aldri servert den itil kjøttkaker eller sosakjøtt.)
![]() |
|
|