|
Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Hvordan stæsjer man verandaen?Jeg er så lost på dette, men jeg ser at verandaen vår foreløpig er vel steril. Det er et puteskap, en sofagruppe, en spisegruppe og en grill. Thats it.
![]() |
#2 |
Aktiv
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan stæsjer man verandaen?Vi fikk en katalog fra Ikea i går med hagemøbler mm. Der var det mye fint. Det er katalogen som heter "Ute er inne". |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hvordan stæsjer man verandaen?Har kikket i den katalogen ja.
![]() |
#5 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hvordan stæsjer man verandaen?
Vi har markiser som skal byttes ut med en større automatisert markise til sommeren, men det er lite skygge der for planter. Jeg kan huske å vanne hvertfall annenhver dag. Jeg tenker i utgangspunktet på en eller to store potteplanter og en eller to små til å ha på bordene. Og kanskje noe pynt? Ikke noe dill og fjas, men noe som kan live litt opp.
![]() |
#6 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Hvordan stæsjer man verandaen?Krukker med planter gir god stemning. Jeg har også sol på verandaen det meste av dagen og pleier å ha stemorsblomster, margeritter, lavendel, tusenfryd, erteblomster, klematis, hosta, jordbær, lobelia, petunia og pelargonia, i tillegg til diverse urter og hva jeg nå måtte gidde å så sjøl. Men de må vannes daglig, med mindre det regner ... Vel, ipraksis blir det vel annenhver dag hos meg, det går bra det og.
![]() |
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvordan stæsjer man verandaen?Hva med trær eller bærbusker i potte? Av litt størrelse tåler de uttørkning bedre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan stæsjer man verandaen?Spanske margeritter, vanlige margeritter og pelargonier bruker å like masse sol, og tåler litt uttørking. Du kan sikkert få lavendel til å trives, den vil ha middelhavsklima. (Varmt, tørre somre) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hvordan stæsjer man verandaen?MrS. S; ja sånne flettepotter i grått har jeg sett på, de er fine. Og oppstammete margeritter tror jeg vil gjøre seg oppi noe sånt, eller hva?
![]() |
#12 |
![]() Sv: Hvordan stæsjer man verandaen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
![]() Sv: Hvordan stæsjer man verandaen?Tror du oppstammete oliventrær hadde vært noe? Men de koster sikkert mye, og krever frostfri oppbevaring om vinteren, hvis ikke du har mulighet til det dør de sikkert. Vintergrønne saker som kinaeiner tåler vel å overvintre ute. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
blid
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan stæsjer man verandaen?De siste årene har jeg holdt meg til blomster i lys rosa, hvitt og lilla. Jeg pleier å kjøpe både rosa og hvite margeritter, lilla lavendel (Ikea pleier å ha fine lavendelplanter!) og lysrosa pelargonia. Gjerne to store potter sammen i en gruppe - enten to med lavendel eller to med margeritter. Det blir fort rotete hvis jeg blander for mange sorter, synes jeg.
![]() |
#15 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østfold
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan stæsjer man verandaen?Jeg synes det er kjempe stilig med bambustrær... de er lekre å se på og rasker så fint i vinden. Skikkelig stemningsfullt.
![]() |
![]() |
#16 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hvordan stæsjer man verandaen?Hvor tidlig kan man skaffe seg sånne blomster? Margeritter f.eks.?
![]() |
#18 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Hvordan stæsjer man verandaen?Jeg har oppstammet oliven! Flyttet den ut nå i helga, men den har stått i vinterhagen i vinter og fått litt vann med ujevne mellomrom. De bør stå kjølig om vinteren, ja, trives ikke noe særlig i stuevarme. Jeg har hatt 10 grader i vinterhagen, men det tåler å ha det enda litt kaldere. De må ikke være så dyre, heller, men da er de gjerne ganske små.
![]() |
![]() |
#19 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hvordan stæsjer man verandaen?Ikke lenger frost om natten ja. :noterer:
![]() |
#20 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hvordan stæsjer man verandaen?Hvor stor blir en sånn oppstammet oliven? Jeg kan sette de på kaldtloftet om vinteren, men det er bare 1 meter høyt under taket der.
![]() |
|
|