Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvilke er dine favorittbøker på engelsk (eller på engelsk originalspråk)

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-02-12, 18:34   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilke er dine favorittbøker på engelsk (eller på engelsk originalspråk)

Det lurer jeg på, jeg trenger å fylle på min kindle.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 18:36   #2
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke er dine favorittbøker på engelsk (eller på engelsk originalspråk)

Wuthering Heights

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 18:37   #3
Mira

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

The time traveler's wife av Audrey Niffenegger er min favoritt bok.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 18:44   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pride and prejudice

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 18:49   #5
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

The Dresden Files og Southern Vampire Mysteries (Sookie Stackhouse/True Blood)! Ble akkurat ferdig med siste Dresden-bok, og nå vet jeg ikke hva jeg skal ta meg til.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 19:06   #6
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

White teeth av Sadie Smith

Catcher in the Rye av J.D. Salinger

A Prayer for Owen Meany av John Irving

The Outcast av Sadie Jones

The Kite Runner av Khaled Hosseini

For lettere lesestoff av god kvalitet: bøkene til Nick Hornby og Maryan Keyes.

Gammel 21-02-12, 19:31   #7
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

I know this much is true av Wally Lamb
East of Eden av John Steinbeck

Wally Lamb har også skrevet She's come Undone og The hour I first believed som begge er veldig bra også.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 20:03   #8
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Angela's Ashes
Brick Lane
P&P

Gammel 21-02-12, 20:56   #9
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er glad i Pillars of the Earth og World without End, samt fall of Giants av Ken Follett.

Jeg liker også de fleste bøkene til John Grisham og Maeve Binchy.

Gammel 21-02-12, 21:05   #10
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

My Name is Asher Lev av Chaim Potok.

John Irving sine bøker.

Gammel 21-02-12, 21:15   #11
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

John Irving er bra. A tree grows in Brooklyn er nydelig - jeg leste den i julen. Siri Hustvedt, The Sorrows of an American og What I loved og Summer without men.
The Book of Negros/Somebody knows my name av Lawrence Hill.
Jane Eyre av Charlotte Brontë.
Jeg har akkurat lest Rush Home Road av Lori Lansen - den var nydelig.
Jeg leser nesten bare engelsk/amerikansk på originalspråk og har en haug favoritter, men er ikke hjemme nå og har hukommelse som en gullfisk, så jeg får heller fylle på med fler anbefalinger når jeg er hjemme igjen.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 23:03   #12
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke akkurat favoritt, eller jo, på sin egen måte, jeg leser Anne of Green Gables for tiden.
Det er relativt korte bøker.

Gammel 21-02-12, 23:09   #13
Pamina

Pamina sin avatar

Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

The Brooklyn Follies

Gammel 21-02-12, 23:12   #14
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

The Brooklyn Follies

Åja! Den har jeg akkurat lest, og den er fantastisk. (Det er Paul Auster som har skrevet den.)

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 00:15   #15
Pamina

Pamina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Åja! Den har jeg akkurat lest, og den er fantastisk. (Det er Paul Auster som har skrevet den.)

Ikke sant, vi hadde den i en lesesirkel her for noen år siden, og det var en utrolig fin leseopplevelse, som fortsatt sitter i.

Paul Auster generelt er vidunderlig lesestoff.

Gammel 22-02-12, 02:23   #16
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Wally Lamb har også skrevet She's come Undone og The hour I first believed som begge er veldig bra også.

Å ja, Wally Lamb er så bra! Men jeg har ikke lest den første du nevner, bare de to andre. Er det den beste, mener du?

Ellers er mine anbefalinger Donna Tartt: The Secret History, David Sedaris: Me Talk Pretty One Day (morsom!), Carolyn Jess-Cooke: The Guardian Angel's Journal og Stephen Fry: Making History. Fritt etter hukommelsen. Leser omtrent 50/50 norsk og engelsk.

Gammel 22-02-12, 07:59   #17
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Good Omens as well as all in the "Night watch"-series by Terry Pratchett.
A Song of Ice and Fire, series by George R.R. Martin.
Watership Down by Richard Adams
How the Mind Works by Stephen Pinker
Darwin's Dangerous Idea by Daniel Dennett
Guns,Germs and Steel by Jared Diamond
The Hero With a Thousand Faces by Joseph Campbell
A Darwinian Left by Peter Singer
American Gods by Neil Gaiman
Neanderthals, Bandits and Farmers, by Colin Tudge

...

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 08:02   #18
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Det meste av John Irving er flott på norsk, og fabelaktig på engelsk, synes jeg.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 08:42   #19
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Aha, da er det kanskje du som har tipset meg om Wally Lamb her inne tidligere også? Jeg leste I know this much is true for noen år siden, og hadde en fantastisk leseropplevelse! Det er nok en av mine favoritter også. East of Eden av Steinbeck er også en herlig bok!

Ellers er bøkene til Carl Frode Tiller, Helga Flatland mine favoritter på norsk. The time traveler´s wife av Nieffenegger er også fantastisk - den finnes jo også på norsk. Simon Strangers Mnem. Sofi Oksanens Stalins kyr og Utrenskning. Og Knausgårds bøker da.

Så har jeg likt flere av Murakami og Ian McEwan sine, de finnes jo både på norsk og engelsk.

Gammel 22-02-12, 19:07   #20
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for tips så langt, da har jeg lastet ned ganske mange! Kom gjerne med flere tips, jeg kommer å gå tom igjen

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:56.